Streamingul sau moartea filmelor de calitate: cum a ajuns industrializarea cinematografiei „cantitate, nu calitate”

de: Ozana Mazilu
23 06. 2021

Revoluția de streaming nu numai că a rescris regulile producției și distribuției de filme, mai ales în ultimul an, în contextul pandemiei, ci și a modificat modul în care platformele de streaming sunt catalogate drept studiouri majore de la Hollywood. Giganții tehnologici au grăbit o creștere bruscă a numărului de filme noi care intră pe piață, iar streamingul nu pare să se oprească prea curând.

Netflix este liderul de necontestat al Hollywood-ului în producția de filme noi, producând în 2020 mai multe filme decât săptămâni în an. Și Amazon produce din ce în ce mai multe filme originale pentru Prime Video. Dar nu sunt doar platformele de streaming care măresc volumul. Studiourile consacrate, cum ar fi Walt Disney Co. și Paramount Pictures, își sporesc, de asemenea, producția de filme direct-la-streaming pe propriile platforme, într-un efort de a rămâne competitive și de a-și menține abonații. Paramount a declarat recent că intenționează să lanseze câte un nou film în serviciul său Paramount + în fiecare săptămână până în 2022.

„Este un mod diferit de a aborda filmele”, spune producătorul Randy Greenberg, fost director de marketing și distribuție la Universal Pictures, care dezvoltă acum proiecte de film pentru servicii de streaming.

În mod tradițional, afacerea cu filme a fost o una bazată pe succes, în care producătorii și studiourile au avut ca scop crearea unor filme capabile să atragă publicul către cinematografe și să vândă miliarde de bilete. „Trebuie să oferi un motiv pentru ca oamenii să-și părăsească casa”, spune Greenberg.

 

Platformele de streaming, pe de altă parte, aspiră să atragă abonații cu un flux constant de filme și seriale, pentru a-i menține suficient de mulțumiți pentru a continua să își plătească taxa de abonament – care costă aproximativ la fel ca un bilet la cinema – lună după lună. Cât de bun este fiecare film individual, atât din punctul de vedere al companiei, cât și din punctul de vedere al consumatorilor, nu prea mai contează. Mulți insideri de la Hollywood își fac griji cu privire la presiunea pe care studiourile o resimt, pentru a menține calitatea peliculelor, pe fondul uriașului salt de producție.

Potrivit datelor Ampere Analysis publicate de The Wall Street Journal, Netflix a produs 133 de filme între 2016 și începutul anului 2020, de peste trei ori mai mult decât Disney, studioul dominant de la Hollywood, care a produs și cel mai mic număr de filme. Sony Pictures Entertainment este al doilea cel mai prolific studio din listă, cu 111 filme, conform acestor date.

Deși Hollywoodul produce multe filme, foarte puține titluri obțin un scor ridicat în rândul publicului și al criticilor. Ampere a măsurat popularitatea cu două valori diferite: un scor al criticilor, care oferă o medie ponderată a scorurilor Rotten Tomatoes și Metacritic, dar și o evaluare a audienței care se bazează pe evaluări online publice. În medie, publicul a acordat filmelor originale Netflix, care includ câțiva concurenți la Oscar, un scor de 59,1 din 100, în timp ce scorul criticilor a fost unul mediu de 54,4, potrivit Ampere. De asemenea, firma de cercetare a constatat că consumatorii și-au pierdut interesul pentru filmele Netflix mai repede decât cele realizate de marile studiouri.

Prin comparație, Disney a obținut cea mai mare medie dintre public și critici, potrivit aceleiași surse. Filmele de la Disney, care includ filme de franciză precum Marvel, au avut un rating de audiență de 70,3 și o critică de 66. De asemenea, Disney a avut cele mai multe filme care au atins popularitate susținută.

Cantitate, nu calitate, în era Netflix

Netflix a lansat cele mai multe filme din ultimii ani, dintre toate studiourile de filme, dar are și cele mai mici ratinguri dintre concurenții săi.

Această creștere a volumului și a distribuției a dus la dezbateri în rândul oamenilor din industrie. Pe de o parte, există mai multe oportunități ca oricând pentru noii regizori și proiecte ambițioase care nu ar fi putut primi niciodată o șansă în vechiul sistem de la Hollywood. Pe de altă parte, unii profesioniști din industrie și iubitori de cinema sunt îngrijorați. Regizorul câștigător de premii Oscar, Martin Scorsese, a scris recent în Harpers despre îngrijorarea sa că cinematografia ca artă este devalorizată, pe măsură ce filmele sunt combinate cu seriale de televiziune și spectacole fără scenarii și sunt oferite ca „conținut” pe platformele de streaming.

În timp ce de zeci de ani veniturile de la box-office au oferit cea mai clară indicație de popularitate, acest indicator nu mai e relevant, pe măsură ce filmele au premiera pe platformele de streaming, din ce în ce mai des. Și, deși box-office-ul prezintă semne de resuscitare odată cu relaxarea restricțiilor, este puțin probabil să încetinească demersul de la Hollywood de a lansa mai multe filme fie exclusiv online, fie o lansare limitată la cinema, potrivit mai multor veterani din industrie.

Indiferent dacă miza este mai mare sau mai mică pentru cineaști și regizori, nu a fost niciodată ușor să descoperi cum să creezi filme care să fie de succes pentru public și critici. „Dacă te uiți la epoca de aur a Hollywood-ului, ei nu credeau în continuare și francize. Fiecare film a fost, pur și simplu, un sentiment de instinct și intuiție, calitate pe care nu o poți garanta niciodată”, spune Stephen Galloway, un jurnalist care a acoperit industria de entertainment timp de aproximativ 40 de ani, înainte de a deveni decanul școlii de film a Universității Chapman.

Nu mai putem nega faptul că filmele din cinema s-au mutat pe platformele de streaming în ultimul an. Deși cinematografele s-au redeschis de curând, giganți precum Netflix nu se lasă mai prejos. Astfel, aflăm că regizorul Steven Spielberg, prin intermediul companiei sale Amblin Partners, a semnat un acord pentru a produce mai multe filme pe an pentru Netflix. Ar fi un semn suplimentar al normalizării relațiilor dintre Hollywood și platformă. Acordul dintre Amblin și Netflix marchează un punct de cotitură pentru Steven Spielberg, care a fost mult timp critic al platformelor de streaming, îngrijorat în special de amenințarea pe care o reprezintă pentru cinematografe. Dar se pare că lucrurile se schimbă acum.

Care e viitorul cinematografiei, în raport cu platformele de streaming?

Netflix, ”pe plus” după pandemie: numărul abonaților a explodat, când toate domeniile s-au dus în cap. La finele primului trimestru din 2020, numărul abonaților la Netflix a crescut de mai bine de două ori decât se așteptau oficialii companiei. În timp ce foarte mulți oameni stau acasă în timp de pandemie, se pare că cei mai mulți dintre ei se uită la Netflix. Nu de alta, dar compania a anunțat rezultatele financiare pe primul trimestru al acestui an, iar creșterea înregistrată pe toate fronturile este semnificativă.

Cel mai mare serviciu de streaming de pe mapamond a înregistrat peste 16 milioane de abonați noi, doar în primul trimestru al anului trecut. Această creștere s-a reflectat și într-un record impresionant când vine vorba de venituri. Dacă nu era evident, această creștere a fost determinată în mod direct de pandemia de Covid-19. Serviciul de streaming a transmis că, în total, are 182,9 milioane de abonaţi plătitori la finalul primului trimestru, cu 22,8% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului 2019. De asemenea, 2021 este definitoriu pentru Netflix: pune bani pune la bătaie pentru a rezista în fața rivalilor care așteaptă după colț.

Netflix începe să-și simtă poziția amenințată de alte platforme similare, care vin tare din spate. Caută, așadar, să-și consolideze poziția, iar 2021 s-ar putea dovedi un an definitoriu. Netflix are provocări mari în 2021. Platforma se vede nevoită să reziste în fața altor rivali, care vin tare din spate. Și mulți dintre ei reprezintă, în mod real, o amenințare cât se poate de reală, de neignorat. Pentru asta, însă, e nevoie de bani și de strategii bine gândite.

Pe partea de cheltuieli, lucrurile stau cam așa: Nettflix a dezvăluit că va aloca nu mai puțin de 17 miliarde de dolari pentru a crea conținut original. Multe producții au fost amânate sau puse pe pauză în 2020, din cauza pandemiei de coronavirus. Dar compania speră ca 2021 să fie altfel. Suma de 17 miliarde de dolari, pe care Netflix o va investi în anul fiscal 2021 în conținut, e mai mare decât cea de anul trecut. De remarcat, însă, că au rămas și bani necheltuiți pe această direcție. Pandemia a dat lucrurile peste cap. În timp ce în primul trimestrul din 2021 numărul abonaților a crescut cu 16 milioane de abonați în trei luni, aceeași perioadă din 2021 se reflectă într-o creștere de doar 3,98 milioane de clienți.

Netflix are, așadar, de ce să se teamă. Vom vedea ce se va întâmpla de acum încolo în materie de filme și cum vor fi acestea lansate și criticate.