WhatsApp, povestea unui miliardar prea sărac să sune acasă

de: Alexandru Puiu
21 02. 2018

WhatsApp, așa cum doar câteva produse au reușit, a devenit un înlocuitor deplin al SMS-ului. Produsul acesta, o aplicație pe un telefon, a fost cumpărat în 2014 pentru 19 miliarde de dolari. O fabrică de bani, pe scurt, un vis al unui est-european care a văzut viitorul.

[related]

Deși s-ar putea să ai trei prieteni care fără cont de Facebook, oricine are WhatsApp pe telefon. Și, conform celor mai recente statistici publicate de Facebook, WhatsApp a depășit pragul de 1,5 miliarde de utilizatori la finele lunii trecute. Peste 60 de miliarde de mesaje sunt expediate zilnic prin intermediul platformei deținute de Mark Zuckerberg, iar baza de utilizatori continuă să crească. În luna iulie a anului trecut, vorbeam de doar 1,3 miliarde de persoane care foloseau în mod regulat WhatsApp.

Cifrele acestea, poate, sunt amețitătoare, dar nu la fel de mult ca suma plătită de Facebook pentru WhatsApp: 19 miliarde de dolari în 2014. Suma a fost împărțită astfel: patru miliarde bani lichizi, 12 miliarde în acţiuni Facebook şi alte trei miliarde în nişte acţiuni pentru angajaţi şi fondatori. Niciun adjectiv și nicio metaforă n-ar fi risipite, dacă ai încerca să rezumi decizia Facebook. După ce în 2012 a cumpărat Instagram cu un miliard de dolari, părea ciudat, stupid, contraproductiv să cheltuiască atât de mult pe o aplicație care doar înlocuia SMS-ul.

La momentul respectiv, WhatsApp avea 450 de milioane de utilizatori, dintre care doar 315 milioane se foloseau zilnic de aplicația de chat. În acel context și având în vedere puterea financiară a celor de la Facebook de la acea vreme, puțini au înțeles de ce ar plăti cineva o valoare astronomică pentru un program gratuit care nu părea să se poată monetiza în vreun fel.

Răspunsul a venit în luna septembrie a anului trecut, când s-a lansat WhatsApp Business, o platformă ce permite companiilor mai mici sau mai mari să intre în contact cu utilizatorii săi.

Cum a pornit WhatsApp din nevoia și neangajarea a doi programatori

Povestea WhatsApp a început odată cu povestea lui Jan Koum, un est-european în America. A plecat din Ucraina comunistă împreună cu mama şi bunica la 16 ani. În Statele Unite ale Americii n-a trăit din prima visul american și sărăcia încă îl urmărea. N-avea bani să discute cu cei rămași acasă într-o vreme în care costul de roaming era ridicat și internetul nu era chiar bine dezvoltat.

Așa, pas cu pas, a ajuns ca în 2009 să lanseze WhatsApp împreună cu Brian Acton. El nu e în tiparul standard de startupist, avea 31 de ani când a început pe cont propriu munca la startup. Venea cu experiență de la Yahoo, unde a lucrat și Acton.

Când a pus bazele WhatsApp, Koum s-a ghidat după trei reguli simple. Serviciul nu va avea reclame, nu va stoca mesajele utilizatorilor (WhatsApp a trecut între timp și la criptare) şi va fi concentrat pe oferirea unei experienţe fiabile şi simple.

WhatsApp există datorită Apple

În 2009, când Brian Acton și Jan Koum au fondat WhatsApp, intenția lor a fost de a crea o aplicație pentru iPhone. Foștii angajați Yahoo și-au dat seama că piața de aplicații pentru mobile va exploda în viitorul apropiat și că beneficiile vor fi semnificative dacă prinzi primul val.

Primul WhatsApp avea o listă de contacte, dar nu puteai comunica într-o manieră tradițională. Singurul lucru pe care puteai să-l faci era să-ți definești un mesaje de stare sau status lângă numele tău.

Astfel, cine intra în aplicație, putea vedea că te-ai certat cu șeful, că ai o zi proastă sau că ai plecat în concediu timp de câteva zile. Partea de programare a acelui progrămel simplu a fost realizată de Igor Solomennikov, un dezvoltator rus contractat prin intermediul site-ului RentACoder.com. Compania WhatsApp Inc. a fost înființată cu sediul în California încă de pe 24 februarie 2009.

Jan Koum a vrut să renunțe la proiect din cauza unui număr foarte mare de bug-uri și crash-uri. Câteva luni în plus au făcut însă diferența.

În iunie 2009, Apple a lansat notificările care permiteau aplicațiilor pe care nu le folosești să îți afișeze mesaje pe ecran prin intermediul mecanismului push notifications. La scurt timp după, WhatsApp te anunța de fiecare dată în momentul în care un contact din listă își schimba mesajul de stare. Ideea era apropiată de modul în care, dacă urmărești pe cineva pe Facebook, primești un mesaj când postează ceva nou.

WhatsApp 2.0 a fost prima versiune a aplicației de mobil care a încorporat un element de chat.

S-a numărat printre primele aplicații care îți permitau să vorbești gratuit prin intermediul unei conexiuni la internet. După ce a devenit o aplicație de conversații digitale în format text, baza de utilizatori a crescut la 250.000. Aplicația a existat timp de aproape un an doar pe iPhone, iar etapele evoluției sale au fost dictate de anunțurile Apple pentru dezvoltatori. Cei doi dezvoltatori care au lucrat la prima versiune a aplicației aveau toate motivele să renunțe la proiect, în lipsa notificărilor.

În 2010, cea de a doua platformă spre care s-au orientat creatorii WhatsApp a fost BlackBerry. Asta s-a întâmplat în ianuarie.

Abia în luna august a aceluiași an au putut profita și posesorii de dispozitive cu Android de același confort. Spre rușinea platformei Google, pe Symbian OS a ajuns înainte, în mai 2010. Timp de câțiva ani, Nokia N95 s-a putut mândri cu titlul de cel mai bătrân terminal capabil să ruleze WhatsApp.

WhatsApp pentru noua generație de utilizatori

Din momentul achiziției de către Facebook, echipa de directori din spatele celei mai mari rețele sociale a luat o decizie foate bună. A lăsat compania cu câteva zeci sau sute de angajați să acționeze independent. Deși au fost evidente câteva circumstanțe în care actualizările WhatsApp au fost ghidate de Facebook și Instagram, pe termen lung, proiectul a părut independent. Din același motiv, foarte mulți internauți nu știu nici la această oră că WhatsApp activează sub tutela lui Mark Zuckerberg.

Deși WhatsApp a fost din totdeauna o aplicație cross-platform, prin prisma necesității unui număr de telefon, nu a fost pe web sau pe sisteme desktop decât din ianuarie 2015. La momentul respectiv, s-a lansat WhatsApp Web, un sistem ce funcționa ca o oglindă a conversațiilor de pe mobil.

Respectiva oglindă te făcea mai rapid la tastat mesaje lungi și te ajuta să nu mai cobori privirea din monitor către smartphone de fiecare dată când primeai o notificare.

[related]

Ulterior, mai multe aplicații de chat ți-au sincronizat conversațiile pe web sau cu aplicații de desktop, dar WhatApp Web a fost prima aplicație terță cu această opțiune. La capitolul aplicații native, odată cu lansarea iMessage pentru macOS Mountain Lion în iulie 2012, posesorii de Mac-uri au putut face același lucru cu SMS-urile pe care le primeau pe iPhone.

Între timp, creatorii WhatsApp au renunțat la foarte multe platforme. La ora actuală, în materie de smartphone-uri, dacă nu ai un iPhone sau Android, ești pe lista neagră. Fie vei pierde suportul pentru aplicația de chat pe telefonul tău în curând, fie l-ai pierdut deja. Platforme precum Symbian, BlackBerry sau Windows Phone au ieșit de pe listă.

Funcționalitatea WhatsApp a explodat, nu neapărat în direcția bună

Am folosit WhatsApp încă de la primele versiuni. Aplicația m-a fascinat prin simplitate și prin faptul că genera un trafic infim de internet pentru conversații cu prietenii în format text. La vremea aceea, nu îți permitea să participi la video conferințe și nu includea un mecanism de VoIP.

Între timp, funcții copiate din Snapchat și-au făcut simțită prezența pe Facebook, în Instagram și, respectiv, WhatsApp. Funcția a cărei utilitate nu o înțeleg și care nu a generat un număr semnificativ de fani este la fel ca Instagram Stories, doar că în aplicația de chat este intitulată Status. Acesta reprezintă doar unul dintre exemplele derivate din obsesia celor de la Facebook de a te forța să partajezi cât mai mult conținut personal de mai multe ori pe zi.

În opinia mea, în centrul aplicației WhatsApp, nu are ce să caute un buton de cameră, cu filtre, stickere, emoticoane și o serie stufoasă de opțiuni de editare. Ideea de chat ar trebui să fie centrală, iar butonul necesar partajării de fotografii sau clipuri video să se regăsească în fereastra de chat, acolo unde a fost întotdeuana.

Nu degeaba a ajuns să aibă 1,5 miliarde de utilizatori

Pe lângă funcțiile din WhatsApp a căror funcționalitate nu o găsesc foarte utilă, aplicația are un număr de fani în continuă expansiune din cauza unei serii stufoase de elemente care îți fac viața mai ușoară. La ora actuală, faptul că toți prietenii tăi sunt pe WhatsApp reprezintă doar o parte din motivele pentru care nu mai ai cum să renunți la îndrăgita aplicație de chat.

De-a lungul anilor, am făcut o serie importantă de tutoriale pentru WhatsApp și descopăr în continuare opțiuni noi care merită toate atenția și de care ar fi păcat să nu profiți. Aici poți afla cum citești un mesaj pe WhatsApp fără știe expeditorul.

Vizavi de posibilitatea oglindirii mesajelor tale de pe telefon pe web sau într-o aplicație de desktop, am explicat cum știi dacă cineva îți citește mesajele pe Whatsapp și ce poți face. Dacă ai o problemă cu spațiul pe mobil și cineva te asaltează cu fotografii și clipuri care se descarcă singure în memoria telefonului, ar fi bine să ai în vedere cum dezactivezi descărcarea automată a pozelor pe WhatsApp.

Nu în ultimul rând, ca să scapi de stres, e bine să înveți cum blochezi pe cineva pe WhatsApp în două feluri.

Elementele detaliate mai sus reprezintă doar o mostră dintre opțiunile de care poți profita în interiorul WhatsApp.

Mi se pare imposibil să mai renunț la WhatsApp

Am în permanență WhatsApp deschis pe laptop și e prima aplicație pe care o instalez pe un telefon nou, înainte de Facebook sau Messenger. Aplicația este actualizată constant, a fost una dintre primele care a pus accent pe criptarea conversațiilor end-to-end și infrastructura din spate întâmpină foarte rar probleme.

M-aș bucura să nu fi devenit atât de „colorată” în ultimii ani, dar beneficiile sunt cu mult peste deficitele incluse.

[readmore]

În plus, afinitatea pentru schimbările de interfață și accentul pe stickere, imagini și mesaje de Status reprezintă o chestiune de gust. Ca urmare, numărul utilizator ar putea crește tocmai datorită particularităților care mă supără pe mine.

În final, WhatsApp este pentru toată lumea, iar asta e cel mai important. Sper doar să nu devină o platformă încarcată de reclame și mesaje promoționale, din cauza WhatsApp Business.