Cum și de ce se răspândesc teoriile conspirației pe internet

de: Nicoleta Apostol
02 04. 2018

Teoriile conspirațiilor par să se răspândească mai repede ca oricând. Asta, bineînțeles, cu un ajutor imens din partea internetului și a rețelelor sociale. Însă, cum mai exact se răspândesc ele și de ce?

Câțiva cercetătorii au analizat fenomenul teoriilor conspirației și au ajuns la concluzia că răspunsul la această întrebare este mult mai amplu și mai complex. Ideile care susține teoriile – majoritatea despre viață, Univers, extratereștri – nu sun propagate doar de o minoritate de teoreticieni.

De fapt, ei capătă notorietate pentru că oamenii din diferite grupuri și credințe le cumpără.

Studiul a analizat aproximativ 1,7 miliarde de comentarii și metadate de pe reddit, din perioada 2007 – 2015. Datele au inclus aproape 2,25 milioane de comentarii legate de conspirație, de la aproximativ 130.000 de autori diferiți.

„Se crede că cei care dau crezare conspirațiilor tind să fie oameni care conectează fiecare conspirație la orice altceva”, spune Colin Klein de la Universitatea Națională australiană, autorul principal al studiului. „Trebuie să știi că nu sunt doar neîncrezători sau, cum ar spune mulți, nebuni. Ei sunt vârful unui iceberg mai mare”.

Astfel, cercetătorii au descoperit că, de obicei, conspirațiile câștigă teren și greutate când o serie de oameni și grupuri se implică în răspândirea acestora. Se pare că mulți dintre noi suntem în căutarea conspirațiilor care se potrivesc agendelor pe care le avem deja. Un teoretician al conspirației nu este doar cineva care crede în aceste teorii.

„Cele mai de succes conspirații au fost cele în care toată lumea putea obține ceva din ele”, a explicat Klein. „Fiecare primește ceea ce are nevoie și fiecare e parte dintr-un întreg”.

El citează exemplul unei conspirații secrete în închisoarea CIA. O astfel de teorie va atrage oameni interesați de atacurile teroriste din 11 septembrie. În plus, îi va atrage și pe cei pasionați de controlul armelor. Această teorie se potrivește mai multor agende.

Concluzia este că oamenii nu cred neapărat în conspirațiile pe care le vând. Vor doar să folosească asta pentru a vedea un punct de vedere sau pentru a promova un mod de gândire.