Dacă ai mașină diesel, e momentul perfect să scapi de ea

de: Daniel Ștefan
03 07. 2018

Un raport al specialiștilor în industria auto arată statistici îngrijorătoare pentru iubitorii de motoare diesel. Numărul mașinilor diesel e în scădere și nu va dura mult până ce vor dispărea.

Statisticile se referă la nivel european și, după cum știi, Germania a fost prima țară, în mod bizar, care a pus problema interzicerii autoturismelor diesel. Motivul des invocat e că această motorizare este foarte poluantă, dar, evident, există și alte motive care nu sunt spuse oficial. Sigur, atât timp cât prețul motorinei va continua să crească, așa cum se tot întâmplă de aproape un an, șoferii se vor orienta către alte tipuri de vehicule.

Un studiu efectuat pe luna mai a acestui an, arată că vânzările auto au avut o creștere semnificativ mai mică, față de aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea vânzărilor a fost de doar 0,5%, față de mai 2017. Sigur, optimiștii ar spune că măcar vorbim de o creștere, chiar dacă e infimă.

Acel procent nu înseamnă că anul acesta s-au înregistrat vânzări mai puține, dimpotrivă. Bilanțul total este mult mai mare, chiar de nivel istoric, mai ales dacă ne uităm la cifrele pe plan național, la care România e fruntașa Europei (surprinzător).

De asemenea, în primele cinci luni ale lui 2018 s-a putut observa o creștere imensă a popularității SUV-urilor sau crossover-urilor. Europenii, indiferent că vorbim de cei din vest, din centru sau din est, se orientează tot mai mult spre mașini mai puternice și mai spațioase, iar SUV-urile satisfac cu ușurință aceste cerințe.

SUV-urile au fost cel mai bine vândute mașini în 23 din cele 27 de state ale Uniunii Europene. Volumul vânzărilor a fost cu 24,2% mai mare decât al celorlalte segmente auto, care au cunoscut o scădere drastică de 8,5%. Cele mai multe vânzări, până la epuizarea stocurilor, s-au înregistrat pentru piețele din Grecia, Croația, România și Portugalia, în această ordine.

Brandurile cu cele mai multe cereri sunt chiar Renault și Dacia. Renault cu al său Captur, iar Dacia, evident, cu Duster, care e mult mai popular în restul Europei decât e în România.

Iar aceste creșteri s-au înregistrat pentru toate categoriile de SUV-uri. Inclusiv SUV-urile compacte sunt extrem de căutate. Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai și Peugeot 3008 se numără printre ele.

Acum vine reversul: vânzările de mașini diesel au scăzut cu 19% față de mai 2017, iar cifra arată în continuă scădere, pe măsură ce prețul motorinei devine tot mai puțin convenabil.

Vânzările de mașini diesel  au ajuns la o pondere de numai 36% din piață (aproximativ 500.000 de automobile), valoare la care nimeni nu s-ar fi gândit că vor ajunge vreodată nici în urmă cu zece ani, când dieselul lua avânt.

Motoarele pe benzină, în schimb, au crescut cu 15%, valoare care a urcat la 56% din piață, respectiv 784.000 de unități.

Iar la un moment dat, probabil și acestea vor scădea dramatic, până extincție, odată ce mașinile electrice vor deveni mai populare și mai eficiente. Deocamdată, acestea din urmă nu ating cotele celorlalte tipuri de motorizări din cauza lipsei infrastructurii necesare unui sistem electric.