Facebook s-a pregătit în ultimii 10 ani pentru criza imensă de acum
Facebook trece printr-o criză fără precedent. Dar s-a pregătit pentru acest moment încă de acum zece ani. Principala strategie Facebook a fost înglobarea tuturor competitorilor.
Implicarea Facebook în afacerea Cambridge Analytica i-a stricat și mai rău imaginea și a demostrat încă o dată milioanelor de utilizatori că datele lor personale nu sunt deloc protejate, ci mai degrabă folosite.
Campania #deletefacebook pare destul de tentantă pentru unii utilizatori, iar multe persoane și companii și-ai închis deja contul de Facebook. Dar oare chiar avem o alternativă reală în cazul în care renunțăm de această rețea socială?
De ani buni, Facebook a urmărit constant să-și depășească majoritatea competitorilor, fie prin „clonarea” lor, fie prin cumpărarea lor, adică prin înglobarea în propria compania. De 14 ani, încă din momentul când a apărut, pare că s-a pregătit pentru această criză, iar acum, că momentul a sosit, compania continuă să mențină monopolul asupra felului în care interacționează oamenii în mediul online.
„Nu cred că am văzut un număr semnificativ de persoane care să facă asta, dar, știți, nu e un lucru bun”, spunea Zuckerberg într-un interviu pentru New York Times, în care vorbea despre decizia anumitor utilizatori de a-și închide contul.
Un pic prea mulți oameni nu cred că Facebook le protejează datele
Cei de la Reuters au realizat un studiu la care au luat parte peste 2.000 de americani și au observat că 41% din ei cred că Facebook nu le protejează cum ar trebui datele personale. De asemenea, un alt studiu, realizat de Blind, o aplicație anonimă de chat pentru angajați în domeniul tehnologiei, a arătat că 31% din ei se gândesc să-și închidă contul de Facebook.
În ciuda popularității sale masive, nu este nici pe departe pe atât de original pe cât s-ar vrea. E adevărat, copiatul este foarte des întâlnit în industria tehnologiei, dar americanii din Silicon Valley au ridicat această strategie la cote maxime. Din totalul startup-urilor de aici, este extrem de greu să găsești ceva distinctiv între ele.
Problema cu Facebook e că acesta nu oferă nici măcar șansa unor idei similare să intre în competiție cu el. Marea ipocrizie vine din faptul că însuși Facebook s-a constituit pe baza altor platforme.
Nu poți renunța la Facebook, că nu mai e doar… Facebook
Facebook a recurs constant la strategia înglobării competitorilor sau oportunităților. De exemplu, în 2009, a achiziționat FriendFeed, tot un fel de rețea socială, pentru suma de 15 milioane de dolari.
Un an mai târziu, aceeași companie a plătit 40 de milioane de dolari pentru toate brevetele deținute de Friendster, o altă platformă socială online, demult dispărută, dar foarte îndrăgită cândva. În 2012, a procedat la fel cu Instagram, iar doi ani mai târziu, cu WhatsApp, apoi a dezvoltat Messenger.
Chiar dacă utilizatorii își vor închide sau șterge conturile de Facebook, compania în sine nu va sărăci, pentru că Zuckerberg s-a asigurat să pună mâna pe celelalte rețele sociale populare. Și e puțin probabil ca oamenii să renunțe complet la toate platformele. Nu când îți oferă alte oportunități, mai ales companiilor, care se folosesc de internet pentru a-și promova activitatea.
Până una alta, Facebook trebuie să-și mai bată capul cu răspândirea știrilor false, problemă pe care Zuckerberg a promis să o remedieze. Cu toate că a încercat mai multe metode, cam toate au eșuat. Compania dă, însă, dovadă de perseverență și se gândește că o soluție ar fi ca utilizatorii să trimită copii ale cărților de identitate, dar și o adresă fizică pentru verificare. Aceste date vor primi o scrisoare care va conține un cod unic, pe care administratorii de pagini îl vor folosi pentru a dezvălui ce candidat, organizație sau companie reprezintă.