Avionul complet electric al NASA, viitorul zborului fără emisii: când urmează să zboare

de: Ozana Mazilu
09 02. 2023

Avionul experimental X-57, dezvoltat de NASA, urmează să zboare pentru prima dată în acest an.

Are 14 elice impresionante de-a lungul aripilor sale și este alimentat în întregime de electricitate. Acest lucru sună grozav, având în vedere că trebuie să renunțăm la combustibilii fosili, dar cererea noastră pentru aviație este în creștere. Dar cât de mult ne va apropia avionul NASA de acest obiectiv?

Găsirea unei alternative la combustibilii pentru aviație, cum ar fi kerosenul, va fi esențială dacă dorim să continuăm să zburăm. X-57 folosește baterii cu litiu pentru a rula motoare electrice pentru elicele sale. Dar energia obținută de la baterii, raportată la greutatea lor, este de 50 de ori mai mică decât cea obținută din combustibilul de aviație.

Avionul electric al NASA va zbura anul acesta

X-57 este un avion Tecnam P2006T modificat, cu patru locuri, construit în Italia. Se bazează pe o combinație de o mulțime de elice, motoare mici și multe baterii răspândite pe o aeronavă, cunoscută sub numele de „propulsie distribuită”. Această abordare reprezintă o zonă interesantă de cercetare și dezvoltare care poate fi găsită în multe modele experimentale de avioane electrice.

Ceea ce este diferit la X-57 este că aripile sunt complet reproiectate, cu elice poziționate pentru a optimiza fluxul de aer în jurul lor. Atunci când nu este necesară o elice, palele acesteia pot fi pliate înapoi pentru a reduce rezistența.

Tehnologia elicei este, practic, o renaștere. Modelele devin nu doar mai eficiente, ci și mai puțin zgomotoase și mai accesibile. Viteza și unghiul de pas al elicelor pot fi modificate chiar și în timpul zborului, pentru a se adapta la diferitele viteze ale aeronavei necesare pentru decolare, aterizare și croazieră.

Densitatea aerului se modifică odată cu altitudinea și afectează forța obținută de la o elice. Acum că putem face elice care funcționează eficient la toate altitudinile și vitezele, putem profita la maxim de energia stocată în baterii. Noile modele, cum ar fi prima elice cu 11 pale (pe avionul Piper Cheyenne), pot atinge o tracțiune foarte mare, chiar și la o densitate mare a aerului.

Unele aeronave folosesc chiar „împingerea vectorizată”, permițând motoarelor și elicelor să se rotească, ceea ce oferă opțiunea decolării și aterizării verticale. Aceste aeronave ar putea să semene mai mult cu elicopterele decât cu avioanele și ar putea însemna că aeroporturile convenționale cu piste lungi și terminale mari vor fi de domeniul trecutului.