Tichetele de masă, de domeniul trecutului: noi beneficii pentru angajați, pe lângă salarii, oficiale

de: Alexandru Puiu
12 05. 2022

Când vine vorba de beneficii extrasalariale, foarte mulți români se bucură de tichete de masă și tichete cadou, pe lângă prime sau bonusuri. Conform legislației în vigoare, acestora li se va mai adăuga însă încă un beneficiu.

Indiferent dacă sunt la privat sau la stat, angajații români vor primi, de la începutul lui 2024, un nou tip de beneficiu extrasalarial. Acesta este detaliat în Legea 111/2022 privind activitatea prestatorului casnic. În practică, este vorba de tichete de activități casnice pe care angajatorii le pot înmâna angajaților pentru a-i plăti pe cei care le fac anumite munci prin gospodărie. Dacă ai o menajeră, de exemplu, o poți plăti cu astfel de noi tichete valorice.

Cine primește tichete de activități casnice

Începând cu 2024, în conformitate cu Legea 111/2022, sunt considerați angajatori care pot acorda noile tipuri de tichete aceeași prevăzuți în Legea 165/2018 referitoare la acordare biletelor de valoare, respectiv:

  • instituțiile publice centrale și locale;
  • operatorii economici deținuți integral sau majoritar de stat;
  • regiile autonome, societățile și companiile naționale, societățile, indiferent de forma de organizare și de proprietate;
  • instituțiile financiare și de credit;
  • organizațiile cooperatiste, societățile agricole și alte forme de asociere agricolă cu personalitate juridică;
  • organizațiile non-profit și orice altă entitate care are statutul legal de persoană juridică constituită potrivit legislației române.

Cu alte cuvinte, aceiași angajatori care, la ora actuală, acordă tichete de masă sau cadou, vor putea acorda și tichete de activități casnice salariaților. Legea prestatorului casnic va institui această posibilitate, dar, la fel ca în cazul tichetelor de masă, sub nicio formă, nu va impune o obligație pentru angajatori.

În cazul bugetarilor, noile tichete vor fi acordate doar dacă există fonduri la bugetul de stat sau, în cazul celor din administrația locală, dacă există bani la nivel local. În ceea ce privește sumele efective, acestea trebuie prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat în cazul celorlalți angajatori. Tocmai din acest motiv, o astfel de lege trebuie dată cu mai mult de un an înainte să-și facă simțite efectele.