România, o forță reală în Europa: în săraca țară bogată, oamenii o duc prost, dar cumpără masiv online

de: Ozana Mazilu
21 01. 2022

Deși ne plângem că n-avem bani, suntem campioni la cumpărături online. Un studiu arată că România are economia cu cea mai rapidă creştere din Europa Centrală şi de Est în e-commerce.

Astfel, țara noastră are economia cu cea mai rapidă creştere din Europa Centrală şi de Est (CEE) în e-commerce. Potrivit studiului McKinsey Global Annual Banking Review, românii se aşteaptă tot mai mult ca băncile să ofere clienţilor experienţe dinamice, eficiente, în conformitate cu nevoile lor reale.

„Printre cele mai relevante funcţionalităţi se numără personalizarea serviciilor şi ofertelor sau conectarea la ecosisteme de servicii adiacente (financiare şi non-financiare). Acestea din urmă se află la un stadiu incipient pe piaţa din România”, spun autorii studiului.

Românii cumpără online mai mult decât o făceau acum doi ani

Pandemia, poate mai mult decât progresele tehnologice, a grăbit procesul de evoluție a e-commerce-ului. Tendința comerțului online este în creștere, iar specialiștii estimează că, până în 2040, achizițiile retail se vor face în mediul online într-un procent de peste 90%.

Conform analizei McKinsey, băncile din România au înregistrat creşteri semnificative în 2020-2021 pentru segmentul de vânzări digitale, dar punctul de plecare a fost unul foarte jos comparativ cu alte ţări din Europa Centrală şi de Est. Procentul vânzărilor digitale a fost de circa 10% în România vs. aproape 25% în CEE pentru unele produse.

Industria de software din România a crescut anul trecut, potrivit unei analize TARA Interactive. Printre factorii care au ajutat la evoluția acesteia se numără, după cum ziceam, eCommerce-ul, automatizarea proceselor industriale și optimizarea fluxurilor de lucru, alături de digitalizarea sistemului public.

Cercetarea arată că industria serviciilor financiare a supravieţuit pandemiei mai bine decât arătau estimările iniţiale, dar sectorul se află sub semnul unor evoluţii şi performanţe extreme.

Tendința de câțiva ani a pieței comerțului online este de a crește semnificativ și a fura teren în fața magazinelor tradiționale. Actuala criză pandemică a accelerat această tendință, fiind tot mai mare numărul celor ce preferă să-și facă cumpărăturile din fața unui monitor sau unui ecran mobil, decât al celor ce se deplasează, fizic, în magazine.