Probleme la Facebook: ce se întâmplă pe rețeaua de socializare și cum te afectează

de: Ozana Mazilu
04 04. 2022

Un „bug” în algoritmul de clasare al News Feed al Facebook a produs „un val de dezinformare” și alt conținut dăunător în fluxurile de știri ale utilizatorilor între octombrie anul trecut și martie.

Conform unei note interne raportate de The Verge, eroarea descrisă de angajați ca un „eșec masiv de clasare”, a rămas neremediată luni de zile și a afectat „până la jumătate din toate vizualizările fluxului de știri”.

Problema a afectat algoritmul News Feed al Facebook, care este menit să reducă dezinformarea, precum și alte conținuturi problematice. Dar toamna trecută, vizionările despre dezinformare au început să crească cu „până la 30 la sută”, conform memoriului, în timp ce alt conținut care ar fi trebuit să fie retrogradat nu a fost.

„În timpul perioadei de eroare, sistemele Facebook nu au reușit să reducă în mod corespunzător nuditatea, violența și chiar media de stat rusă. Rețeaua socială s-a angajat recent să nu mai recomande știri de propagandă rusă, ca răspuns la invazia Ucrainei de către Rusia”, potrivit raportului.

Probleme la Facebook

Mai îngrijorător este că inginerii Facebook aparent și-au dat seama că ceva nu era în regulă. The Verge raportează că problema a fost catalogată drept o vulnerabilitate „severă” în octombrie, dar a rămas neremediată până pe 11 martie, deoarece inginerii „nu au putut găsi cauza principală”.

Incidentul subliniază cât de complecși și adesea opaci sunt algoritmii de clasare ai Facebook, chiar și pentru propriii angajați. Denunțătoarea Frances Haugen a susținut că probleme precum aceasta sunt dovezi că firma trebuie să-și facă algoritmii transparenți pentru cercetătorii externi.

Un purtător de cuvânt al Facebook a confirmat pentru The Verge că eroarea a fost remediată, spunând că „nu a avut niciun impact semnificativ, pe termen lung, asupra valorilor noastre”.

Totuși, faptul că lui Facebook i-a luat atât de mult pentru a găsi o soluție, este probabil un semnal de alarmă, să-și schimbe abordarea asupra clasamentului algoritmic. Compania a readus recent feedul non-algoritmic al Instagram, parțial ca răspuns la preocupările legate de impactul pe care recomandările sale îl au asupra utilizatorilor mai tineri. Meta se confruntă și cu posibilitatea unei legislații care să reglementeze algoritmi precum cel folosit în News Feed.