Micile plăceri, subiect de scumpiri fabuloase: prețurile exagerate la benzină, motorină și utilități, doar începutul

de: Alexandru Puiu
16 02. 2022

Traiul românilor a început de aproximativ jumătate de an să fie din ce în ce mai scump, iar salariile sunt departe de a ține pasul cu scumpirile și rata inflației. Acum, după benzină, motorină, energie electrică și gaze naturale, urmează micile plăceri.

Dacă mai îmbrățișai încă afirmația că nu ai mașină, deci nu te interesează scumpirile la benzină și motorină, vei înțelege imediat cât de interconectat este universul scumpirilor. Nu de alta, dar se va scumpi cafeaua foarte mult, iar în viitorul apropiat s-ar putea să devină un lux nu doar ceașca de cafea de la restaurant, dar și cea de care te bucuri pe fugă, la colțul străzii. Mai mult decât atât, apa și sucurile se vor scumpi și ele cu 10-20 de procente, în funcție de sortiment și producător.

România, ”raiul” scumpirilor

Scumpirile sunt inevitabile, atât la producători, cât și la operatorii din HoReCa. Ce speră antreprenorii să se întâmple este însă ca, odată cu venirea căldurii și eliminarea restricțiilor, situația economică să se redreseze și să nu fie nevoiți să-și închidă prăvăliile sau să dea afară din personal.

„Urmează și partea de lapte să se scumpească. Zahărul s-a scumpit. Am reușit să ținem sub control partea de prețuri, dar scăzând partea de profitablitate. Într-o lună vom mări și noi. Nu avem de ales„, a declarat Teofil Bozbiciu, administratorul unei cafenele din Iași, arată Observator News. Aceste afirmații vin după trei luni de scumpiri în care antreprenorul s-a dat peste cap pentru a nu propaga scumpirile pe care le simte către clienți.

Ca un exemplu, cea mai comandată cafea, cea cu lapte, gravitează în momentul de față în jurul cifrei de 10 lei. În cel mult o lună, aceasta va ajunge la 12, dacă nu 13 lei. Nu contează nici măcar dacă te bucuri de ea într-o cafenea sau în deplasare, la pachet. „Totul pleacă de la motorină, de la benzină. de la transport, criza materialelor, la lapte e problemă pe partea de ambalaje, de carton”, concluzionează Teofil, încercând să înțeleagă fenomenul îngrijorător.

„Cafeaua este 7 lei, o s-o facem 8 lei. Berea este 9 lei o s-o facem 10 lei. Cam un leu la fiecare produs. La un grup mare, de 10-20 de persoane, deja e exagerat. Nu cred că lumea o să-și permită așa mult să iasă”, a declarat Iulian Ghițescu, un alt antreprenor care speră să rămână pe linia de plutire în urma lanțului de scumpiri.