Explicația pentru prețurile la benzină și motorină din România vine din Ungaria: ”nu este un secret”

de: Alexandru Puiu
29 06. 2022

Prețurile pentru benzină și motorină au crescut într-un ritm foarte accelerat în ultimele luni, dacă nu ultimul an, iar cei mai mulți bani din aceste scumpiri exagerate intră în buzunarul statului român.

Nu este prima oară când auzim de acest scenariu, că prețul pentru motorină și benzină este format într-o proporție covârșitoare din taxe și accize care ajung la statul român. Cu toate acestea, te-ai aștepta ca bunăstarea românilor să fie prioritară pentru autorități și nu pare să fie situația în România, după cum atrage atenția publicația ungară Napi Gazdaság.

Benzina și motorina, surse de îmbogățire pentru bugetul de stat

Publicația maghiară atrage atenția asupra faptului că prețul fabulos la carburant pe care îl plătesc români reprezintă doar modul Guvernului român de a arăta că principalul său obiectiv constă în creșterea veniturilor, atât. Acesta este principalul motiv pentru care nu reduce impozitele incluse în prețul carburanților.

Chiar dacă, într-o măsură mai mică, dar timp de câteva zile, a scăzut prețul carburanților la benzinăriile din România, după aceea a început din nou să crească – scria Maszol. După 14 iunie prețul benzinei a depășit în toată țara 9 lei, arată Rador.

Argumentul principal al autorităților române pentru care nu umblă la taxele și accizele din spatele carburanților ține de restricțiile impuse de Comisia Europeană. În realitate, pe lângă Ungaria, Croația a anunțat de curând că îngheață prețurile la carburant. Un alt exemplu sau model demn de adoptat vine din Polonia, unde TVA-ul pentru carburanți a fost redus la zero. Momentan, Guvernul Ciucă ignoră presiunea socială în creștere pe marginea subiectului, în timp membri guvernului alternează între speculații și a refuza să ofere soluții reale, după cum insistă presa ungară.

Explicația simplă din această situație tristă pentru șoferii români vine dintr-un studiu întocmit de experții universității din Cluj și București. „Impozitul după producerea și distribuirea carburanților și cel pe venit sunt responsabile pentru o mare parte a prețului plătit de consumator.(…) O parte a sumei plătite pentru benzină (39%) și motorină (36%) intră în bugetul statului sub forma impozitului pe venit”, se menționează în respectiva analiză.