29 iun. 2022 | 07:44

Ieftinirea benzinei și motorinei ar putea fi un mit, în România: explicația pe care trebuie să o știe toți șoferii

ACTUALITATE
Ieftinirea benzinei și motorinei ar putea fi un mit, în România: explicația pe care trebuie să o știe toți șoferii

În teorie, la finele acestei săptămânii, șoferii români ar fi trebuit să se bucure de o ieftinire cu 50 de bani a benzinei și motorinei la pompă. În practică, întregul efort legislativ pare mai mult o sugestie și, cel mai probabil, benzinăriile vor ignora pretențiile autorităților.

Benzinăriile ar trebui să ieftinească benzina și motorina cu 0,5 lei la litru în perioada 1 iulie – 30 septembrie. În acest sens, Guvernul urmează să adopte o ordonanță de urgență cu un mecanism de compensare. Din proiectul pentru acea ordonanță mai reies însă și alte măsuri importante, precum un avertisment conform căruia revânzarea carburanților cumpărați cu reducere va fi aspru sancționată, iar creșterile nejustificate ale prețului la carburant în aceeași perioadă de referință vor fi considerate speculă și sancționate ca atare.

Ce spune Ordonanța de urgență, aflată în stadiu de proiect

”Concret, prin proiectul de OUG aflat pe circuitul de avizare al Executivului se propune posibilitatea acordării unei reduceri de preț în cuantum de 0,5 lei/litru, inclusiv TVA, de către comercianții de carburanți (bezină și motorină) către consumatorii persoane fizice/juridice care cumpără pentru consumul propriu, iar comercianții care acordă reducerea să primească 0,25 lei/litru, inclusiv TVA, de la stat, în schimb, iar cealaltă jumătate din reducere să fie deductibilă, conform explicațiilor oferite de ministrul energiei, Virgil Popescu. ”, după cum atrage atenția avocatnet.ro

Deși, în teorie, ordonanța ar trebui să-și facă resimțite efectele de la 1 iulie, este important de reținut că acest lucru este improbabil. Nu de alta, dar după adoptare, Ordonanța de Urgență trebuie publicată în Monitorul Oficial, iar după acel pas, sun necesare norme de aplicare. Acestea din urmă sunt fundamentale pentru ca benzinăriile să știe cum vor beneficia de acei 25 de bani înapoi de la stat. Un lucru este însă foarte important și descurajant pentru cei care ar trebui să aplice reducerea. Trebuie să aștepte bani de la stat, iar având în vedere cât de greu au ajuns sumele subvenționate din spatele facturilor la energie, sunt șanse mari ca prea puține benzinării să îmbrățișeze acest program.

„Sunt convins că marile lanţuri de benzinării vor aplica această ordonanţă. Sunt, de asemenea, convins că peste 80%, până la urmă peste 80- 90% din piaţă, va aplica această ordonanţă. Şi eu cred că românii vor vedea pe totemul staţiilor de benzină această reducere.(…) Poate o să vi se pară puţin 50 de bani, dar ceea ce este foarte important, va plasa România, după Ungaria, care are un preţ, doar pentru piaţa internă, plafonat la un nivel foarte mic şi deja au probleme cu aprovizionarea în staţiile de de carburanţi, va plasa România cu cel mai ieftin preţ din Europa. Nu mai vorbim de regiune, vorbim de statele membre ale Uniunii Europene, puţin sub Bulgaria (…)

Reglementarea noastră nu presupune o plafonare, nu presupune o restricţie de preţ, presupune până la urmă o conformare voluntară şi sunt convins că aceasta va fi făcută. Statul va oferi 25 de bani din această reducere. Ceilalţi 25 de bani… va fi o reducere practic comercială care este şi deductibilă fiscal pentru companii. Iar cei 25 de bani pe care statul îi oferă vor fi automat scăzuţi din dările pe care compania le are către stat, deci nu aşteaptă să primească bani de la bugetul de stat. Va fi o chestie care va fi făcută direct în staţiile de benzină sau în locurile de vânzări angro, pe factură, un lucru care va fi automat aplicat şi recuperat de către companii la sfârşitul lunii prin declaraţiile fiscale”, a declarat ministrul energiei, Virgil Popescu, marţi seara, la Digi 24.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele