Doar așa a supraviețuit Renault: compania mamă a Dacia era să intre în faliment

de: Alexandru Puiu
09 02. 2022

Mulți oameni reduc efectele pandemiei la o perioadă în care au stat mai mult în casă sau s-au văzut mai puțin cu prietenii. În realitate, consecințele economice ale măsurilor impuse de autorități se vor resimți timp de mulți ani de acum înainte, iar Renault și Dacia sunt printre cele afectate.

Renault S.A. este proprietarul Dacia și, în mijlocul pandemiei, s-a confruntat cu o criză severă de lichiditate. Aparent, era incredibil de aproape de a nu mai supraviețui, dacă nu ar fi avut norocul unui împrumut garantat de statul francez. Aceasta este concluzia auditorilor care analizează acum activitatea financiară a gigantului auto.

Renault, o nouă victimă a pandemie

Renault a trecut printr-o perioadă foarte dificilă în pandemie. Aceasta este concluzia unui raport al Curții de Conturi din Franța ce a fost publicat luni. Documentul arată într-o manieră detaliată cât de dificilă a fost situația financiară a grupului în prima jumătate a anului 2020, când a început pandemia, iar uzinele și reprezentanțele auto au fost închise în contextul carantinelor impuse în fiecare colț al Europei.

La momentul respectiv, preşedintele Renault, Jean-Dominique Senard, şi directorul general interimar, Clotilde Delbos, au descris împrumutul garantat de statul francez, în valoare de până la cinci miliarde de euro, drept important pentru companie. L-au prezentat publicului larg ca fiind de forma unei plase de siguranţă.

Deși situația părea serioasă și din declarațiile oficialilor, se pare că realitatea a fost chiar mai gravă decât atât. În raportul Curții de Conturi din Franța se insistă asupra faptului că, în final, cele patru miliarde de euro trade de Renault din acel împrumut până la finele lui 2020 ”s-au dovedit esențiale pentru continuarea activității grupului”.

Dintr-un punct de vedere, problemele financiare ale Renault au fost în conformitate cu situația din întreaga industrie. În 2020, s-a înregistrat o scădere bruscă și imprevizibilă a vânzărilor de autoturisme. În cazul grupului francez, situația a fost mai complicată decât la alții din cauza faptului că tocmai încerca să-și revină după o criză managerială provocată în 2018 de arestarea fostului CEO Carlos Ghosn.

„Cu privire la gravitatea crizei precum şi cu privire la situaţia companiilor, eu voi continua să spun adevărul: Renault se luptă să supravieţuiască”, a spus Bruno Le Maire, ministrul francez al Economiei, citat de publicația Le Figaro.