Cât să mai rabde românul? Cumpărăm de la reduceri, nu mai contează calitatea, dar tot nu ne ajung banii
Nu puțini sunt românii care, în aceste vremuri marcate de scumpiri, fac compromisuri. Cumpără mâncare ieftină, de multe ori de o calitate îndoielnică, doar pentru a se ajunge cu banii de la o lună la alta. Tragic este că nici măcar așa nu pot ține piept creșterilor de preț.
Românii caută soluții disperate pentru a diminua impactul asupra bugetului. Cu facturi mai mari, carburant mai piperat și mâncare mai scumpă, în această perioadă foarte mulți dintre noi vânăm reducerile de preț, promoțiile.
Chiar și așa, tot plătim mai mult pe cumpărături, față de cât ne costa, același coș în urmă cu doar un an de zile! Datele oficiale ale companiilor ce realizează analize de piață indică faptul că inflația pare scăpată de sub control. Doar că răul de-abia acum urmează să vină peste noi. În luna iunie, analiștii Băncii Naționale a României anticipează că rata anuală a inflației va depăși prognozele anterioare, sărind peste pragul de 14%.
Cât de scumpă a devenit viața în România. Avem cifrele
O analiză GfK Consumer Panels & Services arată că, în primele trei luni din acest an, cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) s-au majorat cu 7% față de perioada similară a anului trecut. Românii se îndreaptă către discounteri, căutând cele mai bune oferte pentru buzunarul lor.
“Discounterii au devenit prima opțiune a shopperilor pentru misiunile de stocare (achizițiile FMCG de volum mare pentru acasă), devansând hypermarketurile. În retailul brick-and-mortar (magazinele fizice), doar discounterii și magazinele moderne de proximitate au reușit să atragă o valoare mai mare din bugetele shopperilor români, în detrimentul celorlalte canale offline de vânzare”, comentează Diana Scaunasu, Consumer Panel Director în cadrul GfK România.
Un alt element remarcat de analiști este acela că românii preferă să cumpere produse mai ieftine, nu să diminueze cantitatea. Practic, preferăm să fie mult și slab calitativ! Alegerile strict în funcție de prețul cel mai mic vizează, în mod deosebit, cazul produselor nealimentare, dar și unele categorii de produse alimentare.
De asemenea, un sondaj recent, realizat de Ipsos pentru ING Bank, arată că românii au început să strângă cureaua! Datele studiului indică faptul că 80% dintre respondenți vânează reducerile și promoțiile în cumpărăturile zilnice și peste 50% au cheltuit mai puțin pe articolele vestimentare. In aceeași ordine de idei, din cauza cheltuielilor mari, românii ies mai puțin in oraș, 50% dintre respondenți spunând că și-au limitat astfel de activități, din cauza banilor.
Mai grav decât atât, 44% dintre români dau mai puțini bani pe îngrijirea personală, iar 43% au fost nevoiți să facă mai puțin sport sau să micșoreze bugetul pentru hobby-uri.