Noul „iPhone”, revoluționar pentru următorul deceniu. Șeful Apple vrea să ne punem realitatea pe steroizi

de: Răzvan Băltărețu
05 04. 2021
Colaj de Răzvan Băltărețu / PLAYTECH

De câțiva ani se speculează că Apple va lansa două noi „dispozitive”: o mașină și-o cască de realitatea virtuală și realitate augmentată. Unul dintre ele e un urmaș pentru iPhone, la mai bine de un deceniu de când acest telefon a schimbat toate telefoanele. Acum, Apple vrea să îți schimbe realitatea.

[related]

Deloc surprinzător, ce se știe despre casca de VR / AR a Apple se știe prin zvonuri. Compania a pus însă fundația pentru ceea ce va lansa oricând începând de mâine. A pus un senzor LiDAR pe iPhone și iPad ca să fie mai utile cele două dispozitive pentru aplicații de realitate augmentată. A lucrat enorm ca să înțeleagă și îmbunătățească imagistica. Și lucrează deja la dezvoltarea unei infrastructuri pentru următoarea mașină inteligentă care va ajunge pe străzi.

Casca pregătită de Apple ca să ofere mult mai mult decât un iPhone va fi utilă pentru trei aplicații: realitate virtuală (VR), realitate augmentată (AR) și realitate mixtă (MR). În ultimul domeniu cel mai bine s-a descurcat Microsoft, care va folosi resursele și într-o colaborare cu armata.

Pentru „noua realitate” a Apple, analistul Ming-Chi Kuo, de la TF International Securities, a spus că Apple va lansa o astfel de cască în 2022 și prețul va fi de circa 1.000 de dolari. Viitoarea cască va fi utilă mai ales pentru aplicațiile de realitate augmentată, însă nu vor lipsi nici funcționalitățile din sfera realității virtuale (în special entertainment).

Analistul susține că aceasta, în primă fază, va fi orientată către serviciile deja lansate de Apple: Apple TV+ și Arcade. Iar din 2025 încolo putem aștepta ochelari de VR / AR. Aceștia ar fi promovați și ar funcționa ca un produs de AR mobil: ar suprapune informații digitale peste realitate inclusiv în timp ce utilizatorul se deplasează. Practic, ce putea fi proiectul Google Glass, dar realist și pentru mass market.

Șeful Apple a început promovarea (indirectă) a noului „iPhone”

Pentru companie iPhone a fost un produs de succes incredibil. Ce vine după? Deocamdată, n-a venit nimic nou, dar compania și-a consolidat poziția pe-o piață care în urmă cu 10 – 15 ani nu exista: servicii. Are, în prezent, serviciu de streaming video și muzică, de gaming și de fitness. Iar iCloud e în sine un produs imens. Cât despre accesorii, căștile AirPods mici și mari sunt, deja, o sursă de miliarde de dolari.

Cu toate acestea, Apple n-a făcut decât să creeze surse noi de venituri pentru produsele care deja există: MacBook, iPhone, iPad.

Într-o discuție cu Kara Swisher pentru podcastul Sway al The New York Times, Tim Cook a lăsat să se înțeleagă că domeniul VR / AR e următorul pas firesc pentru Apple.

„Noi doi purtăm o conversație excelentă acum. Totuși, ar fi cu atât mai bine dacă ne-am putea augmenta discuția cu grafice și alte lucruri care să ne apare [în fața ochilor].”
Tim Cook, CEO Apple

Domeniile în care AR ar fi de un real ajutor ar fi: sănătate, educație, retail și gaming. „Văd deja că tehnologia AR are un impact considerabil în aceste domenii. Și cred că potențialul e și mai mare pentru viitor”, a adăugat acesta.

Cook a abordat și subiectul mașinii – pe larg, dar l-a abordat. „Nouă ne place fuziunea între hardware, software și servicii și să găsim punctele de intersecție în care credem că apare magia. Asta iubim să facem. Și ne place să controlăm tehnologia primară care e în centrul a așa ceva”, a spus acesta.

Afirmațiile acestea întăresc și demontează două lucruri. Pe de o parte, Apple nu va construi o mașină propriu. Pe de altă parte, va oferi acea „intersecție” între hardware, software și servicii.

iPhone a fost și un laborator pentru testele companiei

Dacă îți place cât de bine face un iPhone poze, ei bine, fix acele aptitudini vor fi preluate pe o eventuală cască de VR / AR. În ultimii cinci ani, Apple a investit tot mai mult în ceea ce numește fotografie computațională. Astfel, nu contează neapărat ce ai la nivel de hardware, ci cât de bun îl poți face ca rezultatul final să fie bun.

În februarie, se vehicula că această cască va avea cel puțin 12 camere și două ecrane 8K. Aceste camere ar fi completate de senzori LiDAR care pot măsura tridimensionalitatea realității noastre. Pe noile telefoane Pro poți vedea ce înseamnă un astfel de senzor, dar insuficient folosit pe un telefon. Între timp, numărul de camere a „crescut” la 15. Cert e că vor fi multe.

Odată cu iPhone, Apple a intrat și în dezvoltarea procesoarelor proprii. Încă nu le produce, dar le face după cerințele sale. A început pe telefoane, a mutat pe tablete, acum a ajuns să aibă procesoare proprii pe noile laptopuri.

De ce e relevant un procesor? Nu doar că e relevant, e crucial. Pe-o cască bateria e mică. Gândește-te doar că greutatea acesteia, în funcție de zvon, fluctuează între 150 – 300 de grame. Asta înseamnă că-i cam cât un telefon. O baterie mare e imposibil de pus. Așa că procesorul trebuie să fie cât mai bine optimizat. Iar aici Apple se descurcă cel mai bine.

Posibil ca lipsa unui echilibru între procesor și baterie să fi fost principala problemă pentru Google Glass. Google a avut ideea, a făcut produsul, dar autonomia era meschină, iar la acea vreme (2012) nici tehnologia nu era atât de avansată ca în prezent, astfel încât acei ochelari să-ți înlocuiască telefonul.

În 2021 (posibil 2022), vorbim de cu totul altceva. Procesoarele Apple sunt mai rapide decât orice altceva există pe piață (pe telefoane, pe computere). Dar nu doar datorită capabilităților hardware, ci și optimizărilor software. Acea „intersecție” de care vorbea Cook în interviul mai sus citat e cea care poate da primul avânt spre succes pentru presupusa cască de VR / AR.

Cea mai mare problemă e însă bateria. O astfel de cască, legată cu fir de priză, computer sau tabletă, ar fi cvasi-inutilă. Sigur, ar fi performantă, dar ar limita enorm aptitudinile. Așa că ar trebui să aibă o autonomie de câteva ore. Și, deocamdată, bateriile nu au devenit extraordinar mai bune. Doar pot fi încărcate mai rapid. Consumul de energie e o problemă care, posibil, a fost rezolvată deja. Acesta va fi însă și principalul dezavantaj, dacă-i prea mare.

Dacă ar fi să compari posibilul produs Apple cu altele de pe piață nu prea ai cu ce să compari. Poate doar pe greutate: HoloLens de la Microsoft e la circa 645 grame. Oculus Quest 2 de la Facebook e la 503 grame. Valve Index e la 809 grame. Și abordarea Google materializată sub forma Daydream View e la 220 grame. Totuși, Daydram e dependentă de telefon.

E așteptat însă și răspunsul Samsung, cel mai activ și avansat producător de telefoane cu Android și nu numai. Samsung are deja un renume în producția de procesoare, senzori foto și DeX i-a permis deja intrarea în extinderea productivității și divertismentului. Cu siguranță lucrează la ceva, astfel că 2022 – 2023 vor fi doi ani extrem de interesanți.

E casca de VR / AR noul „iPhone”? Dacă e, cu siguranță nu va avea același impact. Dacă nu e, atunci încă nu avem nevoie sau nu poate fi creat ceva mai bun, mai util, mai performant și eficient decât telefonul, în forma lui actuală.

[related]

Ce poate face Apple cu o astfel de cască e să ne extindă realitatea și să schimbe, posibil definitiv, anumite domenii de activitate. În timp ce telefonul ne-a asigurat conectivitate și un ecosistem de servicii, lumea augmentată ar putea muta aptitudinile telefonului direct în fața ochilor noștri. Și așa ceva va redefini viitorul deceniu: de la muncă la distracție și comunicare, nimic nu va mai fi chiar la fel. Va fi altfel și, în funcție de oameni, mai bun.