Ne ține internetul pe toți cât timp stăm acasă? În România, va fi creștere cu până la 50%
În plină pandemie, aflați fie în izolare la domiciliu sau carantină, oamenii stau mai mult pe internet decât în mod obișnuit.
Pandemia are o serie de efecte asupra oamenilor. În încercarea combaterii răspândirii virusului, toate autoritățile ne recomandă să rămânem acasă și să evităm cât mai mult deplasarea în locuri aglomerate. Iar pentru că stăm mai mult acasă, cei mai mulți dintre noi văd internetul drept modalitatea ideală de a pierde timpul.
Se poate observa asta și în cazul traficului global, care a crescut semnificativ în această perioadă.
Pe măsură ce școlile au fost închise, dar și pentru că tot mai mulți angajați au început să-și desfășoare activitatea de acasă a crescut și cererea pentru aplicații care fac viața mai ușoară.
Pentru a putea comunica cu restul colegilor, mulți au început să folosească servicii precum Microsoft Teams, Zoom sau Google Hangouts.
Potrivit Cisco, s-a înregistrat o creștere a activității și pe platforma de videoconferințe a companiei, Webex. În primele 11 zile din luna martie, videoconferințele de pe platformă au durat, în total, 5,5 miliarde de minute. În numai o zi, pe Webex au avut loc 3,2 milioane de întâlniri virtuale, la nivel global, spune Chuck Robbins, CEO-ul Cisco. Nu se referă aici și la conversațiile unu la unu, doar la ședințele cu mai mult de doi indivizi.
ANCOM
Autoritatea a transmis, în urmă cu o săptămână, operatorilor Orange, Vodafone, Telekom și Digi | RCS-RDS o înștiințare pentru a se pregăti să ia măsurile necesare și posibile pentru a evita și a soluționa posibilele situații de congestie sau întrerupere a traficului de voce și/sau de date. Analiza ANCOM: ne putem aştepta la creșteri de trafic estimate de unii furnizori la peste 50% față de situațiile normale.
De aici se naște și întrebarea următoare: va face internetul față traficului cauzat de cantitatea uriașă de oameni care-l folosesc în perioada aceasta?
Vom rămâne fără internet pe perioada pandemiei?
Cel mai probabil, nu.
Potrivit Cloudfare, o companie care oferă infrastructură pentru o serie de companii online, cantitatea de trafic pe rețelele din toată a lumea a crescut odată cu răspândirea cazurilor de COVID-19. În Italia, de exemplu, după a fost declarată carantina, traficul de pe rețelele din Italia a crescut cu aproximativ 30%, spune Matthew Prince, CEO-u Cloudfare. Vizitele pe site-urile de știri au crescut cu între 30 și 60%, iar gamingul online cu 20% în statul italian.
Experții spun că nu avem motive să credem că vom avea probleme cu internetul cât suntem nevoiți să rămânem în izolare. Cloudfare spune că această creștere în trafic nu e nici pe departe la fel de mare ca acela care se înregistrează în timpul evenimentelor mari. Dă aici exemple precum Cupa Mondială, Superbowl sau Eurovision.
Totuși, în țările în care conexiunea la internet nu este atât de performantă unii utilizatori se confruntă cu viteze mai mici, apeluri întrerupte sau dificultăți în a încărca și descărca conținut.
Ce se întâmplă în România
Și la noi în țară lumea stă tot mai mult acasă. Școlile au fost închise, la fel și localuri precum restaurante sau baruri, iar evenimentele cu peste 100 de participanți au fost interzise. De asemenea, tot mai mulți angajați și-au mutat biroul acasă. Astfel, și la noi stă lumea mai mult pe internet.
Potrivit unui comunicat Digi | RCS-RDS, de exemplu, „a fost constatată o creștere moderată a consumului de date, mai ales în rețeaua de internet fix, iar pentru consumul de date mobile în rețelele Digi Mobil am remarcat o ușoară creștere”.
Cam asta spune și Orange: „În ultima perioadă am observat o creştere atât a serviciilor de apeluri de voce cât şi a interacţiunilor ce vizează mediul digital, în special prin folosirea reţelelor de socializare. De asemenea, înregistrăm creşteri ale consumului de internet pe segmentul de video streaming, prin folosirea de servicii precum Orange TV GO, YouTube şi a altor platforme dedicate vizionării de filme online”.
Ambele companii susțin că sunt pregătite să gestioneze lucrurile, așa că n-ar trebui să-ți faci griji că rămâi fără internet în perioada asta.
Conform analiștilor, cele mai multe dintre țările dezvoltate au o infrastructură suficient de performantă pentru a putea rezista creșterii traficului. Asta ar fi valabil și pentru România.
Pentru a asigura continuitatea furnizării serviciilor în cazul creşterii traficului de date, operatorii au monitorizat încărcarea şi nivelul de trafic din reţelele proprii. Totodată, au efectuat un management al riscului şi au identificat o serie de ameninţări şi riscuri posibile, care se referă cel puţin la securitatea serviciilor şi a reţelelor, a aprovizionării cu echipamente comerciale necesare serviciilor de comunicaţii electronice şi au iniţiat acţiuni de evitare sau diminuare a acestor riscuri.
ANCOM
ANCOM — România beneficiază de reţele foarte bune în condiţiile în care 71% (3,7 milioane) din conexiunile de internet fix permit deja viteze foarte mari, de peste 100 Mbps. În 2019, 84% din numărul total al conexiunilor la internet mobil în România erau conexiuni de mare viteză (3G – 29% și 4G – 55%).
Ce probleme sunt în China
La nivel global, probleme semnificative au fost întâmpinate în cazul serviciilor și aplicațiilor de videoconferință. Pentru că epidemia a izbucnit în China și numărul de infectați este mai mare aici decât în orice zonă, controlarea răspândirii virusului este ceva mai complicată aici.
Încă din februarie, China a introdus o serie de restricții legate de părăsirea locuinței, menite să combată răspândirea epidemiei. Pentru că elevii au început să primească lecțiile online și angajații își desfășoară activitatea de acasă, au început să folosească servicii special create pentru așa ceva.
Avem exemple de sisteme care n-au făcut față numărului de utilizatori uriaș care a început să le folosească.
Școala s-a mutat pe internet în China. Astfel, când noul semestru școlar a început în statul chinez, la ora 8 dimineața, când trebuiau să înceapă cursurile, peste 12 milioane de utilizatori s-au logat pe platformă în același timp, copleșind serverele.
Nici în corporații lucrurile nu stau mai bine în mijlocul epidemiei de coronavirus. După ce s-au întors din vacanța extinsă de Anul Nou, angajații au dat peste cap programele pe care le folosesc la birou, pentru că prea mulți oameni au încercat să se conecteze în același timp pentru a putea ține ședințe virtuale. Este vorba despre aplicația pentru conferințe video DingTalk, dar și versiunea pentru birouri a rețelei sociale deținute de Tencent, WeChat Work.
Serverele Tencent n-au făcut față nici pentru gameri. Aceștia n-au reușit să se conecteze la cele mai populare jocuri de pe platformă, versiunile chineze ale PUBG Mobile și Arena of Valor.