Cea mai importantă economie: când vor fi mașinile electrice la fel de ieftine ca celelalte

de: Paula Artin
22 10. 2020

Mașinile electrice vor avea același cost de producție ca mașinile convenționale, cu motoare cu ardere internă, iar transferul de la vehiculele cu combustibil fosil la cele electrice poate fi iminent până în 2024.

Costul suplimentar al fabricării mașinilor electrice cu baterii comparativ cu echivalentele lor care folosesc combustibil fosil va scădea la doar 1.900 de dolari per unitate produsă, până în 2022 și va dispărea complet până în 2024, potrivit cercetărilor efectuate de banca de investiții UBS.

Cercetarea se bazează pe analiza detaliată a bateriilor de la cei mai mari șapte producători.

Atingerea parității costurilor cu motorul cu ardere internă (ICE) este văzută ca o etapă cheie în tranziția lumii de la arderea combustibililor fosili.

Marii producători de autovehicule au fost reticenți în a schimba producția de la modelele lor profitabile de motoare cu ardere internă către mașinile electrice din cauza bateriilor scumpe, care sunt fabricate aproape exclusiv de companii din Asia de Est precum LG Chem din Coreea de Sud, Panasonic din Japonia și rivalul chinez CATL.

Bateriile pentru vehiculele electrice reprezintă între un sfert și două cincimi din costul întregului vehicul.

Tranziția lumii către vehiculele electrice

UBS a declarat că se așteaptă ca costurile bateriei să scadă sub 100 dolari pe kilowatt oră (kWh), o etapă cheie, până în 2022.

Banca a spus că acei producători de automobile care încearcă să se agațe de vânzările ICE riscă să fie lăsați în urmă de rivali precum Tesla și Volkswagen, cel mai mare producător auto din lume în volum, care s-a angajat să investească 33 miliarde de euro în vânzarea de mașini electrice.

“Nu mai sunt multe motive pentru a cumpăra o mașină ICE după 2025”, a spus Tim Bush, analist UBS.

El a adăugat că reducerea costurilor bateriei ar elimina în mare măsură situația financiară a vehiculelor electrice hibride, care combină o baterie cu un motor convențional.

Mașinile electrice cu baterie comandă încă prime semnificative față de omologii convenționali, un factor cheie care limitează preluarea mașinilor electrice. Un nou Volkswagen Golf costă aproximativ 20.280 lire, în timp ce ID-3, primul său vehicul electric de pe piață, va costa de la 29.990 lire.

Cel mai mare producător auto din Marea Britanie, Jaguar Land Rover, își listează Jaguar I-Pace, singurul său vehicul complet electric, la 64.495 lire, chiar și după aplicarea subvențiilor guvernului britanic. Aceasta se compară cu un omolog SUV cu combustibil fosil, Jaguar F-Pace, pe care îl listează la 44.845 lire.

Se așteaptă ca reducerea rapidă a costurilor bateriei să declanșeze o trecere mai rapidă la vehiculele electrice decât se aștepta anterior. Vânzările de vehicule electrice sunt deja în plină expansiune în UE și China, în ciuda loviturii pe piața automobilelor cauzată de pandemia de coronavirus.

Matthias Schmidt, analist auto independent, a prezis că un milion de mașini electrice și mașini hibride vor fi vândute în 2020 în UE dintr-o piață totală de 11 milioane.

Global, UBS estimează o creștere până la 17% a cotei de piață a mașinilor electrice până în 2025. Până în 2030, mașinile electrice ar trebui să reprezinte 40% din vânzările globale.

Dependența de producătorii de baterii din Asia de Est și cererea în creștere au determinat ca Europa intre tardiv în acțiune, cu planuri de subvenționare a mai multor fabrici gigantice.

Un start-up numit Britishvolt, a anunțat planurile de a construi un gigafactory în Marea Britanie. Cu toate acestea, cercetările susținute de guvern sugerează că ar putea fi necesare până la opt facilități ca Marea Britanie să poată înlocui zecile de mii de locuri de muncă din industria auto locală care depind de motoarele cu ardere internă.