Studiul care te face să renunți la mașinile pe benzină și motorină: cât te costă întreținerea unei electrice

Studiul care te face să renunți la mașinile pe benzină și motorină: cât te costă întreținerea unei electrice

Mulți producători din industria auto și-au diversificat puternic gama în ultima perioadă cu modele electrice. Dincolo de beneficiile aduse mediului, mai există niște motive pentru care ar trebui să renunți la mașinile clasice pe benzină și motorină și să treci pe electrice.

Deocamdată, recunosc mai toți specialiștii din industrie, prețul unei mașini electrice se menține ridicat în comparație cu cele cu motoare clasice. Asta pentru că prețul bateriei este încă unul mare, iar investițiile în noile tehnologii n-au fost încă amortizate. Dar piața se duce spre acolo.

Pe termen lung, așadar, ar putea fi mult mai puțin costisitor să ai o mașină electrică, arată o analiză CarVertical, citată de G4Media. Asta pentru că mașinile electrice au mai puţine piese în mişcare faţă de cele ce folosesc motoare cu ardere internă. Din acest motiv unele drumuri la service nu mai sunt pur și simplu necesare.

Economisești timp și bani și ai și grijp de mediu, arată analiza.

De ce ar fi bine să renunți la mașinile pe benzină și motorină

Analiza aduce în atenție care sunt costurile de întreţinere ale automobilelor electrice, în comparație cu cele clasice pe benzină și motorină.

  • 1. Intervenţii legate de baterie/reparaţii/mentenanță. Acumulatorii maşinilor electrice sunt subiectul reticenţei pentru un viitor electric. Deşi tehnologia avansează anual, distanţa pe care o putem parcurge cu un plin este departe de ce ne-am dori, cel puţin în condiţii reale. Numai că, notează: bateriile beneficiază de garanţii extinse şi de 8 ani, costurile unei posibile reparaţii fiind acoperite de către producător.
  • 2. Anvelope, discuri, plăcuţe şi lichid de frână. Majoritatea automobilelor electrice sunt echipate cu un sistem de frânare regenerativă. Acesta sporeşte autonomia bateriei dar salvează şi din durata de viaţă a plăcuţelor şi a discurilor de frână. Chiar şi aşa, la un moment dat va fi necesară o verificare şi unele elemente vor trebui înlocuite.

Anvelopele se vor uza ca la orice altă maşină, preţurile fiind destul de diverse. În cazul unei Tesla Model 3 cu jante pe 19 ţoli, o anvelopă de iarnă poate costa între 467 lei (Gripmax) şi 1372 lei (Michelin).

De precizat, remarcă analiza, frânele vor avea o durată de viaţă semnificativ mai mare datorită frânării regenerative şi astfel nu va fi nevoie să le înlocuiţi la fel de frecvent precum în cazul unei maşini dotate cu motor cu combustie internă.

De ce să treci la mașini electrice

  • 3. Suspensie şi direcţie. În funcţie de calitatea materialului asfaltic, a gradului de încărcare şi a vitezei, suspensia are mai mult sau mai puţin de suferit. Un autovehicul electric este mai greu decât unul dotat cu motor convențional și din această cauză suspensia va fi supusă unui stres mai accentuat.
  • De exemplu, în cazul unui BMW i3 170cp, un set de amortizoare Sachs costă aproximativ 1134 de lei pe puntea spate şi 1484 lei pe puntea faţă. Un set de arcuri faţă + spate ajunge la aproximativ 1000 de lei. Sunt de luat în calcul şi piese precum braţele suspensiei (~ 400 de lei/bucata), burdufuri (~ 30-70 de lei/bucata) sau pivoţi (~ 70 de lei/bucata). În cazuri mai nefericite, poate fi nevoie de înlocuirea casetei de direcţie sau a pompei de servodirecţie, piese şi operaţiuni cu costuri ridicate dar care nu sunt datorate trenului de rulare. Indiferent că vorbim despre electric sau ICE, anumite elemente vor fi la fel de costisitoare de reparat.
  • 4. Întreţinerea sistemului de climatizare. Sistemul de climatizare al automobilelor electrice nu este diferit de cel folosit în maşinile cu motoare termice, cel puţin pe partea de răcire. Astfel, costurile de întreţinere vor fi similare. De exemplu, o încărcare cu freon variază între 150 şi 400 de lei, în timp ce o igienizare a sistemului poate costa între 70-120 de lei.
  • De asemenea, filtrul de habitaclu este esenţial în menţinerea calităţii aerului în interiorul maşinii, unul cu carbon activ costând în jur de 100 de lei. Este de menţionat că încălzirea habitaclului este asigurată de o instalaţie separată, fiind un consumator de energie important în anotimpul rece. Autonomia va scădea semnificativ, mai ales dacă se circulă pe distanţe scurte în condiţii de trafic urban. Bateria va fi constant rece, se va uza prematur şi se va consuma repede într-un mod ineficient.
  • 5. Transmisie. Unele autoturisme electrice necesită înlocuirea uleiului în cutia de viteze la un anumit interval de timp. De exemplu, în fişa de întreţinere pentru Tesla Model S se menţionează verificarea/înlocuirea lichidului de transmisie după 12 ani sau 150.000 de mile/~ 240.000km.

Nu înseamnă că mașinile electrice n-au nevoie de mentenanță, numai că ea e minimală. Unele puncte sunt comune cu maşinile propulsate de un motor termic. Totuşi, un motor pe benzină în momentul în care se uzează începe să consume ulei, eliminând substanţe nocive mediului înconjurător. Reparaţia este costisitoare şi dacă este trecută cu vederea, maşina respectivă va polua excesiv, contribuind la calitatea redusă a aerului şi înmulţirea bolilor cauzate de poluare.

De asemenea, motoarele pe benzină din zilele noastre sunt mai mici şi mai complexe din cauza fenomenului de downsizing, menit să reducă impactul negativ asupra mediului. Deşi este o măsură bună în general, reparațiile au crescut în dificultate şi implicit în preţuri.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI