Un român creează pentru japonezi mașina care îți citește gândurile

de: Răzvan Băltărețu
09 01. 2018

La CES 2018 va fi prezentat un sistem care îți conectează creierul la mașină. Acesta e viitorul pe care Nissan îl vede pentru mașini autonome, iar un român conduce echipa de cercetare. 

Un vicepreședinte Nissan a spus că oamenii, când se gândesc la mașini autonome, cred că șoferul n-are nicio treabă cu ce face automobilul. În fapt, ei vor să creeze un sistem care te conectează la mașină. Platforma Brain-to-Vehicle (B2V), pe care o vom vedea la CES 2018, face contrariul: citește gândurile șoferului (sau, mă rog, pasagerului) ca să facă din condus un act mai interesant și mai interactiv.

Nissan va demonstra la CES 2018 cum funcționează sistemul pe mașina concept IMx. Cel responsabil de proiect este românul Lucian Gheorghe, cercetător senior de inovare la Nissan. Sistemul B2V, în forma de acum, interpretează semnalele cerebrale și le transmite pentru a controla accelerația, direcția sau frânarea, asta înainte ca șoferul să acționeze asupra mașinii. Timpul de citire este de la 0,2 secunde până la 0,5 secunde.

Lucian Gheorghe are 40 de ani și un doctorat în tehnologia neurală, adică folosirea computerelor învățate să gândească așa cum gândește un om. Românul consideră că există viitor pentru condusul manual. „Plăcerea condusului este ceva ce noi oamenii n-ar trebui să pierdem. [Cu B2v] simți fie că ești un șofer mai bun, fie că mașina răspunde mai bine la comenzi”, a declarat Gheorghe, citat de Bloomberg. El folosește sistemul circa 15 minute în fiecare zi când merge la muncă.

La CES 2018, Nissan va simula cu B2V condusul pe autostradă pentru câteva minute. Deși totul e la nivel de prototip și concept, Gheorghe are o explicație pentru care sistemul va avea succes. „Chiar și în vremea mașinilor autonome, nu construim cutii în care să dormi. Construim o experiență plăcută pe care s-o ai în vehicul”, a explicat românul.

Lucian Gheorghe s-a alăturat centrului Nissan pentru cercetarea mobilității după ce-a absolvit, la Universitatea Kobe, cursurile de știința computerelor și inteligență artificială. În 2011, când au apărut primele informații despre proiectul Nissan, el a spus că astfel de cercetări vor asigura, în viitor, mobilitate sporită pentru toată lumea.