Noile informații despre avionul dispărut ne aduc mai aproape de adevăr

de: Bianca Prangate
31 07. 2018

Zborul MH370 dispărut reprezintă unul dintre cele mai mari mistere ale aviației, care de mai bine de patru ani își caută explicația și nu o găsește. Recent, autoritățile maleziene au dezvăluit un lucru crucial despre ultimele ore ale zborului.

În data de 8 martie 2014, pilotul Zaharie Ahmad Shah a transmis controlorilor de trafic aerian „Noapte bună, Malaezia” atunci când a trecut de granițele țării. Nu peste mult timp, avionul a dispărut fără urmă, cu tot cu cei 239 de oameni de la bord.

De atunci, nenumărate întrebări au luat naștere și s-au stins fără un răspuns. De ce a deviat avionul sute de kilometri de la traseul inițial? Cine a închis transmițătorul avionului, pentru a face aeronava de nedetectat? De ce nu a existat vreun semnal „Mayday”? De ce niciun pasager nu a sunat sau nu a trimis vreu mesaj în ultimele momente ale zborului?

Autoritățile din Malezia au dezvăluit însă un lucru esențial despre ultimele ore ale zborului MH370 – în avion, cineva a avut tot timpul lucrurile sub control. După patru ani de investigații, s-a ajuns la concluzia că o simplă eroare mecanică nu ar fi fost suficientă pentru a conduce la dispariția avionului.

Investigatorii cred că o persoană de la bord a fost responsabilă pentru schimbarea traseului normal al avionului. Totuși, ei nu pot ști cine a fost persoana responsabilă – poate să fi fost pilotul, co-pilotul sau unul din cei 237 de pasageri, conform lui Kok Soo Chon, directorul echipei de investigații.

Încă de la început, principalii suspecți în cazul dispariției avionului au fost pilotul și co-pilotul, Fariq Abdul Hamid, potrivit News. Presupunerile au luat amploare când au apărut zvonuri despre mariajul șubred al pilotului, care ar fi aflat că soția lui îl va părăsi.

Experții au explicat în emisiunea de știri „60 Minutes: Australia” că acesta și-ar fi pus o masă de oxigen în timp ce pilota avionul, ca mai apoi să depresurizeze aeronava și să îi lase pe cei de la zbor în stare de inconștiență și incapabili să îi schimbe planul.

Teoria de mai sus este susținută și de faptul că pilotul avea în jur de 20.000 de ore de zbor în portofoliu și că acasă își construise un simulator de zbor. Mai mult, în momentele finale ale zborului, Shah ar fi făcut o stânga neașteptată.  „Căpitanul Zaharie a plecat aripa avionului pentru a vedea Penang, orașul său natal”, a explicat Simon Hardy, pilot senior de Boeing 777 și instructor dxe zbor, în cadrul emisiunii „60 Minutes: Australia”. „Ar putea să fi fost un rămas-bun lung și emoțional”.

Toate acestea sunt însă, „presupuneri și supoziții și opinii”, după cum a spus Sara Norton, sora lui Paul Norton, care se afla la bordul avionului dispărut.