14 mai 2018 | 20:54

Avionul Malaysia Airlines, prăbușit intenționat. Ce au descoperit investigatorii

ACTUALITATE
Avionul Malaysia Airlines, prăbușit intenționat. Ce au descoperit investigatorii

Investigatorii zborului MH370, în care un avion malaeziana dispărut fără urmă, au ajuns la concluzia că pilotul a prăbușit intenționat avionul.

Pe 8 martie 2014, un zbor de rutină al companiei Malaysia Airlines parcurgea distanța dintre Kuala Lumpur și Beijing, când a dispărut de pe radare, cu toți cei 239 de oameni de la bord. Analiza datelor de satelit a arătat că avionul ar fi rămas fără combustibil și s-ar fi prăbușit în Oceanul Indian, la mii de kilometri de unde trebuia să aterizeze.

O parte din ruinele avionului Boeing 777 au fost aduse la țărmul Oceanului Indian. Acestea au dat startul uneia dintre cele mai mari căutări subacvatice din istorie. După doi ani de căutări fără succes coordonate de Australian Transport Safety Bureau, investigația a fost oprită.

Experții în aviație au conchis că Zaharie Amad Shah, căpitanul zborului MH370, a vrut să prăbușească avionul și a plănuit o misiune dublă – de sinucidere și crimă. Căpitanul Simon Harvey a spus însă că zborul ar fi fost plănuit în mod meticulos astfel încât să pară o dispariție – inclusiv zborul deasupra graniței dintre Tailanda și Malaezia, zbor ce avea să garanteze că niciuna din părți nu va acționa.

Cătările subacvatice au fost conduse de Martin Dolan. Acesta a decalrat pentru 60 Minutes Australia: „Asta a fost planificat, a fost deliberat și a fost făcut pe o perioadă extinsă de timp”.

Căpitanul Shah avea 53 de ani și era acompaniat de ofițerul Fariq Abdul Hamid, care era la prima lui cursă cu un Boeing 777 fără un căpitan antrenor care să îl supravegheze. La șase zile după dispariția avionului, casele lui Shah si Hamid au fost percheziționate. În urma perchezițiilor, autoritățile au găsit echipamente și programe de simulare a unui zbor, care sugerau că Shah ar fi putut să caute modalități de a abate avionul.

Investigator de accidente aviatice Larry Vance a spus, la rândul lui, că cel mai probabil căpitanul și-a pus o mască de oxigen înainte de a depresuriza avionul. „Nu există niciun motiv să nu credem că pilotul nu a depresurizat cabina pentru a-i face pe pasageri inconștienți”, a zis Vance. El a ținut să sublinieze că cel mai probabill acesta nu a fost un act de terorism – în caz contrar, o organizație teroristă ar fi anunțat demult că este responsabilă pentru accident.