Cum ar putea airbagurile externe să salveze mii de vieți în accidente rutiere

de: Daniel Ștefan
08 12. 2018

Airbagurile externe ar putea fi soluția ideală pentru a-ți proteja mașina în timpul accidentelor, dar și pietonii, în cazul în care-i lovești. Cu cât mașina va fi echipată cu mai multe perne de aer care se umflă instantaneu în situații critice, cu atât vei fi mai în siguranță.

Asta este părerea reprezentanților companiei ZF, care fac airbaguri de multă vreme. Dar, ei cred că airbagurile din interior nu sunt suficiente pentru protecție.

În schimb, airbagurile externe sunt concepute să acționeze ca un “scut” care absoarbe impactul în momentul unui accident. Acestea ar trebui integrate în praguri, deci mașina n-ar fi protejată decât de loviturile laterale, dar ar fi utile și așa, pentru că acestea provoacă adesea cele mai multe victime.

Deocamdată, airbagurile externe laterale sunt doar un concept, dar, dacă se dovedesc viabile, ar putea ajunge pe mașini în următorii ani. Totuși, mă îndoiesc că asta se va întâmpla prea curând, pentru că ar însemna creșterea prețului automobilelor respective, inclusiv costuri suplimentare pentru producători.

Scopul celor de la ZF, pe lângă cel comercial, evident, este să contribuie la diminuarea accidentelor rutiere și a emisiilor poluante (încă nu mi-e clar cum vor să facă și asta). Ei sunt convinși că un astfel de sistem de protecție adițional, nu doar că ar putea salva mii de vieți, dar este posibil să reducă și pagubele materiale.

Perna de aer s-ar activa instantaneu, cu câteva milisecunde înaintea impactului propriu-zis, deci ar funcționa invers decât airbagurile tradiționale, care se activează abia după impact, dar la momentul oportun ca să-ți salveze viața.

Volvo V40, cu airbag extern frontal pentru pietoni

Totuși, airbagurile externe nu sunt chiar o noutate. În 2012, Volvo V40 era echipat cu un astfel de sistem de protecție, dar în fața automobilului, deci era eficient în cazul loviturilor frontale.

Airbagul extern frontal de pe Volvo V40 era conceput pentru protecția pietonilor, să absoarbă impactul în momentul loviturii. Sigur, nu pot spune cât de eficient a fost acesta în cazul pietonilor. Nu mureai când te lovea mașina, efectiv, dar puteai să-ți zdrobești țeasta atunci când erai aruncat la câțiva metri depărtare și te lipeai de asfalt. Probabil că de-aia nici nu prea întâlnești azi mașini cu airbaguri externe frontale.