Femeia cu iPhone într-un tablou din 1860 tocmai a devenit subiect de conspirație pe net

de: Nicoleta Apostol
15 11. 2017

Telefoanele sunt prezente peste tot: în filme, reclame, fotografii și, mai nou, sunt și în tablouri. Un tablou din secolul XIX arată o țărăncuță cu un iPhone X în mână.

La o primă vedere, s-ar părea că iPhone-ul nu a fost gândit de Apple, în secolul XXI, ci de un pictor renumit, în urmă cu aproape 200 de ani. Țărăncuța care se plimbă pe o cărare din mijlocul câmpului, am putea spune, probabil că nu știa ce ”bijuterie” ținea în mână, un iPhone X. Mă rog, asta au spus și cei care au văzut tabloul și au aruncat duma în online.

Bineînțeles că femeia din tablou nu ține în mână un iPhone X. Povestea tabloului arată o femeie de rând în drum spre Biserică, ținând în mână o carte de rugăciuni din care citește. Tabloul este expus în muzeul din Munchez, care găzduiește opere de artă din secolele XVII și XIX. Tabloul cu pricina, în care cartea de rugăciuni a fost înlocuită cu un iPhone X se numește „Die Erwartete”, sau „Cea așteptată”, o lucrare a pictorului austriac Ferdinand Georg Waldmüller, din 1860.

Tabloul prezintă o tânără îmbujorată, aștepatată la colț de un băiat emoționat, care vrea să-i dăruiască o floare. Tărăncuța este ațintită cu privirea în jos, spre obiectul pe care-l ține cu grijă în mână, la fel cum facem și noi, atunci când mergem pe stradă, cu nasul în telefoane, fără să vedem ce se întâmplă în jurul nostru.

Asta este dovada că tehnologia de azi deformează, mai ales arta. În online, tabloul a fost deja modificat. Există o versiune Pinterest în care imaginea a fost trucată, astfel încât ceea ce ține tânăra în mână să semene cu un telefon. În plus, i s-a adăugat și luminozitate, ca să nu mai ai dubii, dacă e sau nu e un smartphone.

Astfel, ”Cea așteptată” stă cu nasul în telefon, scriind mesaje, poate, în timp ce nu vede nici măcar pe unde calcă. Dacă astăzi, în 2017, ai merge pe asemenea cărări scriind mesaje și fără să te uiți pe unde mergi, ar fi imposibil să nu-ți rupi ceva. Probabil că de aceea pictorul nu a pus în locul cărții de rugăciuni un iPhone X, pentru că tabloul nu ar fi fost realist deloc.

Mai în glumă, mai în serios, e ciudat cum oamenii asociază mereu iPhone-ul în tablouri, filme sau fotografii vechi. Ce se întâmplă cu Androidul? Cui îl lăsăm?