Facebook poate fi cel mai bun instrument de manipulare politică

de: PLAYTECH
31 07. 2017

Cu peste două miliarde de utilizatori, e greu de crezut că Facebook n-are impact asupra vieților noastre. Acum e mai evident decât niciodată că poate influența masiv campaniile electorale.

Facebook are o mulțime de utilizatori, de unde și o bază foarte mare de date despre preferințele lor. Nu furnizează în mod explicit instrumente pentru targetarea oamenilor în funcție de opiniile lor politice, dar algoritmi de inteligență artificială pot trimite mesaje potrivite către cei care trebuie să fie influențați într-o direcție sau alta. Astfel, o combinație din interese, date demografice și date ale unor sondaje de opinie poate fi tot ce i-ar folosi unui candidat.

Chris Sumner, Online Privacy Foundation, a prezentat noul studiu la evenimentul DEF CON. „Mașina propagandei bazată pe inteligență artificială, devenită o armă, este eficientă. Nu mai ai nevoie să modifici prea mult simpatiile politice ale oamenilor într-o campanie electorală, ci doar să muți câteva puncte procentuale spre stânga sau spre dreapta“, a declarat acesta cu privire la impactul pe care îl are o rețea socială atât de mare asupra deciziilor oamenilor.

Aici ar trebui adăugat că nu-i vorba de manipulare la finalul căreia oamenii se duc deciși să pună ștampila pe cineva sau pe altcineva. E vorba de de a-i descuraja sau a-i încuraja să meargă la vot, dar și să le fie furnizate informații „diluate“ sau să fie dezinformați de-a dreptul, astfel încât asta să le schimbe opțiunea politică. Altfel spus, nu trebuie să voteze pe cineva, ci trebuie să voteze împotriva cuiva. Să aleagă „răul cel mai mic“, conform informațiilor care le sunt furnizate.

Strategia pe care au folosit-o acești cercetători prevede acțiunea pe câteva paliere. Astfel, au divizat oamenii pe baza unor afirmații. Apoi, au aplicat teste de personalitate unui alt grup de subiecți, au descoperit trăsături corelate cu gradul de probabilitate pentru ca o persoană să fie de acord cu o declarație anume. Pas cu pas, cu instrumente dezvoltate special pentru medii online, au creat câteva arhetipuri și au putut grupa subiecții.

La sfârșit, au creat patru tipuri diferite de campanii publicitare pe Facebook, dezvoltate în funcție de personalitățile identificate. Au folosit atât mesaje pro, cât și împotriva afirmației. Au identificat ce le place, ce nu, dar și cum își schimbă opțiunile. Mai rău e și că tipul acesta de direcționare psihografică nu încalcă termenii de utilizare ai rețelei sociale.