Ce e Google, compania care a schimbat internetul

de: Răzvan Băltărețu
27 09. 2017

Aniversarea Google e sărbătorită de companie cu un doodle special, așa cum s-a întâmplat în fiecare an. Cum a evoluat serviciul până acum?

„Roata aniversară Google”, așa a ales cel mai mare motor de căutare să-și sărbătorească cei 19 ani de existență. A pregătit un doodle, are un video pe YouTube și a scris și un scurt post pe blogul companiei pentru acest moment. Roata aniversară Google e ca la roata norocului: se învârte, se oprește și te duce într-una căutările populare de până acum sau într-o pagină creată de motorul de căutare cu diverse ocazii.

Poți, prin această roată aniversară Google, să accesezi jocuri, cum ar fi cel de crichet, poți să auzi sunetele produse de diverse animale și poți parcurge un chestionar despre Ziua Pământului. Totodată, roata aniversară Google adună diverse alte doodle-uri făcute până acum cu diverse ocazii, cum ar fi aniversarea hip hop-ului. Te duce chiar și la căutări cu exerciții de respirație. Mă rog, ai prins ideea, poți petrece câteva minute bune, căutând prin toate cele care sunt disponibile.

Roata aniversară Google sărbătorește 19 ani de căutări mai bune pe net

Aniversarea Google de acum marchează 19 ani de când acest motor de căutare a trecut de la stadiul de experiment pe serverele Universității Stanford la a fi cel mai important portal pentru a găsi informații pe internet. De la un simplu site a fost creată o companie imensă, mai târziu denumită Alphabet. Aniversarea Google din 2017 vine peste un conglomerat de servicii și aplicații care au ajuns să definească internetul pentru o mulțime de utilizatori.

În 1997, Larry Page, unul dintre cofondatorii Google, a ajuns la Universitatea Stanford pentru studii doctorale. Acolo s-a întâlnit cu Serghei Brin și așa avea să înceapă o relație care le-a adus amândurora miliarde de dolari și a construit un imperiu digital. Aniversarea Google este, totodată, un motiv de bucurie pentru cei care depind de servicii ca Android, Search sau Drive – Docs, Sheets sau altele.

[related]

Odată cu aniversarea Google, poți afla și de unde vine numele: de la denumirea googol, adică cifra 1 urmată de 100 de zerouri. În prezent, Google susține că deservește 160 de țări, cu 123 de limbi din întreaga lume și livrează 4,5 miliarde de căutări în fiecare lună.

Aniversare Google: secretul succesului pentru motorul care ne arată internetul

Mai sus i-am menționat pe cofondatori: Serghei Brin și Larry Page, dar realitatea e că doar unul a fost geniul din spatele motorului de căutare. „Deşi despre Google se vorbeşte drept o companie creată de doi magicieni ai computerelor: Serghei şi Larry, Larry şi Serghei, realitatea este că Google e creaţia lui Larry Page, ajutat de Serghei Brin“, scria Nicholas Carlson într-o biografie neoficială a directorului Google. Când compania a început să aibă succes, ei și-au trasat și funcțiile de conducere: Page a devenit director, Brin președinte.

Mai târziu, cel din urmă a devenit un fel de vizionar al companiei, a mizat pe proiecte pentru viitor, în timp ce primul s-a remarcat prin încăpățânarea cu care a condus totul.

Totuși, succesul Google și geniul lui Page s-au văzut într-un produs care a definit căutările online: PageRank. Acest algoritm de analiză a link-urilor de pe internet este folosit de Google ca să știe ce importanță are fiecare element dintr-o mulțime de documente și fișiere accesibile online și interconectate prin link-uri. Astfel, cu cât un site are mai multe trimiteri spre el, cu atât este mai important şi este scos în faţă la căutări.

Dacă pagina A conţine un link către pagina B, atunci, implicit, A afirmă despre B că aceasta este importantă și B trebuie să fie mai bine cotată în indexare. Larry Page a dezvoltat algoritmul când era student. L-am implementat în Google și așa a ajuns să ia fața altor motoare de căutare, unele imense, cum ar fi Yahoo. PageRank e acum marcă înregistrată a Google, dar patentul aparţine Universităţii Stanford și iar Google plătește pentru o licenţă exclusivă de utilizare.

În schimbul acestei licenţe, Universitatea a primit 1,8 milioane de acţiuni ale lui Google, iar acestea au fost vândute în 2005 pentru 336 milioane de dolari.

Aniversarea Google ne arată că avea nevoie de indepdență față de proiecte futuriste

În 2015, Alphabet a fost creată. Aceasta este o companie care controlează toate serviciile suficient de mari dezvoltate sub numele Google. Astfel, în timp ce Google, condusă de Sundar Pichai ca director, se poate concentra pe internet, servicii și Android și nu este dependentă financiar de alte produse, Alphabet poate să-și ducă mai departe planurile pentru industria auto, inteligență artificială și alte idei care vor veni pe parcurs.

Totuși, proiectele necesită bani și nu întorc profit, astfel că înființarea Alphabet în locul Google a fost și o măsură protecționistă pentru cel mai de succes produs.

În timp, Google a investit în Waze, aplicație cumpărată cu peste un miliard de dolari și integrată în Maps (și viceversa), a cumpărat Nest Labs pentru viitorul caselor inteligente, a cumpărat Motorola de la care a reținut câteva brevete, înainte s-o vândă către Lenovo, a cumpărat recent oameni și expertiză HTC și a creat Google Glass, ochelari inteligenți cu care a eșuat, dar a încercat să prevadă viitorul.

Acum, Android este un produs imens, cu peste două miliarde de dispozitive activate. Este, totodată, principala alternativă la iOS. De altfel, sunt doar acestea două și un abis între restul. Search încă este un produs important, Translate a devenit deja un liant extraordinar între limbile planetei, iar Drive a crescut drept soluție de colaborare și de muncă. Totodată, Play Store a devenit coloana vertebrală pentru Android. Implicit, dacă vrei să fii producător de telefon cu Android, trebuie să accepți aplicații Google preinstalate, altfel nu ai acces la magazin. Altfel, Android e un sistem gratuit.

În final, mai merită reținut că Alphabet a ajuns, în aprilie 2017, la o valoare de 600 de miliarde de dolari, în premieră. Pe 31 august, conform Fortune 500, valora 579 de miliarde de dolari cu peste 72.000 de angajați. Spre comparație, Facebook a ajuns la o valoare de 410 miliarde de dolari cu 17.000 de angajați. Acestea două au ajuns să definească internetul prin serviciile lor în ultimii 10 ani.