Furnizorii de energie electrică, „datori vânduți”: Câți bani le datorează proconsumatorilor, ce spune legea

de: Iulia Kelt
05 04. 2024

Asociația Prosumatorilor din România a semnalat că furnizorii de energie electrică înregistrează restanțe de peste 150 de milioane de euro către prosumatorii care produc și utilizează energie din surse regenerabile.

Situația a fost adusă în atenția Senatului

Această problemă a fost adusă în atenția Senatului, iar în urma votului din plen, a fost adoptat un proiect de lege care ar putea contribui la remedierea acestei situații.

Conform legii în vigoare în prezent, prosumatorii au dreptul să primească plata pentru excesul de energie pe care o livrează în rețeaua națională într-un interval de maxim 24 de luni de la data facturării. Cu toate acestea, situația actuală arată că există restanțe semnificative din partea furnizorilor către prosumatori.

Noul proiect de lege, dacă va fi adoptat, ar putea aduce modificări importante în ceea ce privește plățile întârziate către prosumatori.

Detaliile exacte ale proiectului de lege nu au fost încă divulgate, însă este de așteptat ca acesta să vizeze îmbunătățirea și accelerarea procesului de plată a energiei livrate de prosumatori în rețeaua națională.

Proconsumatorii își recuperează greu banii

Această inițiativă legislativă vine în contextul în care prosumatorii din România întâmpină dificultăți în recuperarea banilor pentru energia pe care o produc și o livrează în rețeaua națională.

Remedierea acestei probleme ar putea avea un impact pozitiv atât pentru prosumatori, care ar putea beneficia de o remunerare mai rapidă și mai echitabilă pentru energia produsă, cât și pentru sectorul energiei regenerabile în ansamblu, prin stimularea investițiilor și dezvoltarea durabilă a acestuia.

„Asta ar fi o rezolvare prin legislativ, prin legislație primară, extrem de simplă și corectă. Furnizorii de energie întârzie cu de la 12 luni până la aproape 2 ani de zile.

Adică am întâlnit cazuri și avem membri în asociație membri care din luna iunie 2022 nu au primit nicio factură. Este absolut ilogic ca acest mod de facturare să continue.

Adică nimeni nu poate să îți spună că îți păstrează energia la borcan, pe raft.”, a declarat Dan Pîrsan, Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie, potrivit euronews.ro.