Când dispar mașinile pe benzină și motorină de pe străzile din Europa. Avertismentul șefului Porsche vizavi de viitorul pieței auto

de: Alexandru Puiu
01 02. 2024

Europa se află de ceva timp pe un drum nesigur când vine vorba de eliminarea treptată a mașinilor pe benzină și motorină din reprezentanțele auto și, la un moment dat, de pe străzile bătrânului continent.

Până atunci însă, se confruntă cu provocări semnificative, așa cum a evidențiat recent Lutz Meschke, directorul financiar al Porsche AG, în declarații pentru Bloomberg. Planul de a interzice vânzarea de mașini noi cu motoare cu combustie internă până în 2035 ar putea întâmpina întârzieri, potrivit lui Meschke, exprimând îngrijorările crescânde din industrie.

Citește și: Mașinile electrice ale românilor, sub reflector. Câte sunt în trafic în România, ce modele se vând cel mai bine

Piața de mașini electrice, într-un punct de cotitură

Această perspectivă vine într-un moment în care Europa observă o încetinire în comenzi pentru vehicule electrice (EV-uri), ridicând întrebări despre viabilitatea planului său ambițios de a reduce emisiile de carbon. Factorii principali ai acestei scăderi includ lipsa unei rețele de încărcare fiabile, prețurile ridicate ale EV-urilor și retragerea stimulentelor guvernamentale, făcând achiziția de mașini electrice mai puțin atractivă pentru consumatorii europeni.

Într-o mișcare semnificativă, Marea Britanie a amânat deja cu cinci ani, până în 2035, interdicția de a comercializa noi modele pe benzină și diesel. Această decizie reflectă preocupările similare cu cele ale continentului.

Meschke a subliniat că, deși producătorii de vehicule electrice premium și de lux pot supraviețui fără subvenții, eliminarea acestor stimulente din segmentul de masă este problematică. Aceste comentarii au fost făcute în contextul prezentării întârziate a SUV-ului electric Macan al Porsche.

Citește și: Prima mașină electrică cu autonomie de 1.000 de kilometri și încărcare în 5 minute vine din China. Când se lansează

Ce urmează pentru industria auto

Viitorul industriei auto europene pare, astfel, incert. „Trebuie să vedem cât de abruptă va fi curba de creștere în următorii ani”, a spus Meschke. El a sugerat că, dacă reticența actuală față de achiziția de EV-uri în Europa persistă, subvențiile ar putea fi reintroduse.

Într-o mișcare strategică interesantă, anul trecut, înaintea adoptării planului UE, Germania a refuzat să sprijine interzicerea motoarelor cu combustie, solicitând Bruxelles-ului să protejeze vehiculele care funcționează pe combustibili sintetici. Această tehnologie, susținută de Porsche, a primit un impuls semnificativ când compania a investit, alături de alți investitori, 260 de milioane de dolari într-un start-up care dezvoltă o fabrică de e-combustibili în Chile.

În concluzie, avertismentele lui Meschke reflectă o realitate complexă și în schimbare a pieței auto europene, unde tranziția către vehiculele electrice se confruntă cu obstacole semnificative, iar soluțiile alternative, cum ar fi combustibilii sintetici, încep să câștige teren.