Se întâmplă cu facturile românilor la energie din aprilie, este obligatoriu în toată România

de: Ozana Mazilu
22 03. 2023

Regulamentul privind furnizarea gazelor naturale clienților finali s-a modificat. Iată ce se întâmplă cu facturile românilor de la 1 aprilie.

Așadar, printr-un ordin publicat luni în Monitorul Oficial, modificarea și completarea regulamentului privind furnizarea gazelor naturale clienților finali a fost realizată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).

Ce trebuie să știi despre facturile la curent, din aprilie

Astfel, va fi posibilă eșalonarea la plată a facturilor și soluționarea plângerilor legate de facturi, fără să fie necesară achitarea prealabilă sumelor datorate. De asemenea, este vizată și transparența furnizorilor privind costurile incluse în factură.

Mai exact, cele două mari schimbări ce survin în urma Ordinului ANRE 14/2023 sunt eșalonarea la plată a facturilor și enunțarea contractului unilateral de către client.

Mai mult, printre modificările semnificative sunt:

  • corelarea aplicației digitale POSF (platformă online de schimbare a furnizorului) cu sistemul de furnizare de gaze naturale – această platformă fiind destinată schimbării online de către clientul final a furnizorului de energie;
  • o mai mare transparență în ceea ce privește informarea consumatorului prin intermediul facturii;
  • schimbarea procedurii de soluționare a plângerilor clienților referitoare la sumele înscrise în facturi.

E important să reții niște aspecte importante. În primul rând, orice client final al serviciilor de furnizare de gaze naturale, care se încadrează în categoria clienților vulnerabili (pensionari, beneficiari de ajutoare sociale sau indemnizații de handicap etc), poate, la cerere, să beneficieze de cel puțin trei luni eșalonare la plata sumelor datorate.

În al doilea rând, dacă factura a întârziat (astfel încât să rezulte o perioadă de facturare a consumului de gaze mai mare decât perioada de timp care este trecută în contractul cu furnizorul), la cerere, furnizorul este obligat să permită eșalonarea la plată a sumei pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

În final, alte două modificări importante sunt următoarele: factura va avea un nou model, iar facturile reclamate nu vor mai trebui plătite înainte de a fi soluționate.