Consumatorii sunt încurajați să repare dispozitivele electronice, în loc să le arunce: Legea va veni direct de la UE

de: Ozana Mazilu
23 11. 2023

Consumatorii sunt încurajați să repare dispozitivele electronice, în loc să le arunce. Astfel, avem un impact pozitiv asupra mediului înconjurător.

Dispozitivele electronice trebuie reparate

Parlamentul și-a adoptat poziția de negociere referitoare la noi norme care consolidează dreptul la reparare și reduc impactul consumului în masă asupra mediului, transmite instituția printr-un comunicat de presă.

Parlamentul și-a adoptat recent poziția referitoare la un „drept la reparare” consolidat de care să beneficieze consumatorii, cu 590 voturi pentru, 15 împotrivă și 15 abțineri. Propunerea urmărește să încurajeze un consum mai sustenabil prin simplificarea reparării bunurilor defecte, reducerea deșeurilor și sprijinirea sectorului reparațiilor.

Între prevederile incluse în propunerea adoptată se găsesc noutăți legate de garanții:

  • în perioada de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii, cu excepția cazului în care reparația nu este posibilă sau ar incomoda consumatorul. Eurodeputații propun și extinderea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs
  • după expirarea garanției, consumatorii vor avea dreptul de a cere repararea unor produse precum mașinile de spălat, aspiratoarele, telefoanele mobile și bicicletele. Pentru ca reparațiile să devină opțiunea mai atractivă pentru consumatori, eurodeputații propun ca producătorii să împrumute clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor. Dacă un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb un produs recondiționat.

Vezi și: LG G5 este primul smartphone de top ușor de reparat

Vezi și: Nokia G22, cel mai bun telefon al anului 2023: De ce a fost premiat smartphone-ul pe care-l poți repara acasă

Ce a decis UE

Prevederile adoptate au ca obiectiv „o piață a reparațiilor mai competitivă și stimulente pentru a alege repararea”.

„Adesea, consumatorii se simt descurajați să ceară repararea unui produs din diverse cauze: costurile mari, accesul dificil la servicii de reparație sau faptul că produsul este proiectat într-un mod care împiedică reparațiile. Potrivit poziției Parlamentului, reparatorii independenți, furnizorii de servicii de recondiționare și utilizatorii finali vor avea acces, la un cost rezonabil, la toate piesele de schimb, informațiile și instrumentele necesare pentru a face reparații”, se arată în comunicat.

Platforme online vor ajuta consumatorii să găsească serviciile locale de reparații (inclusiv „cafenelele de reparații”, adică locurile unde diverși voluntari își oferă serviciile de reparație) și vânzătorii de bunuri recondiționate din zonă. Pentru ca reparațiile să devină mai atractive și mai accesibile, deputații propun să li se ofere consumatorilor bonuri și alte stimulente financiare prin fonduri naționale pentru reparații, conform oficialilor UE.

Astfel, după ce Consiliul își adoptă poziția de negociere, vor putea începe discuțiile cu Parlamentul. Prima reuniune va avea loc pe 7 decembrie.

Vezi și: Apple, Microsoft și Google, „repetente”: cât de greu e să repari un laptop sau un telefon de la acești giganți