Cele mai interesante mituri despre motociclete: Ce este real și ce nu trebuie luat în seamă

de: Andrei Tilimpea
27 09. 2023

Nu există în lumea modernă o experiență asemănătoare cu mersul pe motocicletă. Senzația de a fi în elemente fără nimic care să-ți blocheze vederea creează o legătură cu drumul care nu există nici măcar într-o decapotabilă.

În timp ce o motocicletă asigură transportul, plăcerea de a conduce poate face din plimbarea în sine o activitate împlinitoare, fără nicio destinație necesară. Acest lucru este valabil mai ales dacă se oferă posibilitatea de a plimba prin zone pitorești, cum ar fi un parc național sau un drum de munte întortocheat. Odată cu experiența unică de a conduce o motocicletă, vine o camaraderie imediată cu colegii conducători și, în general, singurul lucru mai bun decât să mergi la o plimbare este să mergi cu prietenii.

Motocicletele nu sunt practice pentru utilizarea zilnică în multe locuri și, prin urmare, o motocicletă este adesea un al doilea vehicul. Aceasta înseamnă că nu va exista niciodată trafic cu un procent mare de vehicule cu două roți, așa cum ai vedea în Taiwan sau Vietnam, unde scuterele și motocicletele asigură transportul principal pentru milioane de oameni. Acest lucru face ca un număr mare de oameni să nu fie conștienți de detaliile mersului pe bicicletă, ceea ce duce la crearea de mituri și dezinformare.

Chiar și printre șoferi, miturile persistă bazate pe povești și presupuneri false. Dacă petreci suficient timp pe două roți vei auzi o mulțime de sfaturi nesolicitate bazate pe dovezi puține. Pentru a reduce acest fenomen, trebuie să nu mai crezi în aceste mituri.

Țevile zgomotoase salvează vieți

Acesta este un refren obișnuit de la un anumit segment de șoferi care se deplasează aproape exclusiv pe motoare de croaziere. Se crede că, dacă ai o Harley mare cu țevi drepte instalate pe ea, zgomotul excesiv de evacuare va servi ca un avertisment pentru alți șoferi, împiedicând potențial o mașină să schimbe benzile și să intre în tine. Pe față, sună rezonabil, dar la o inspecție mai atentă, acest lucru nu reușește să țină. Acest concept a fost de fapt studiat în Europa folosind oameni super inteligenți, cu diplome de lux și probabil cu o mai bună înțelegere a științei decât majoritatea dintre noi.

Autoweek a raportat că au efectuat teste folosind contoare de decibeli pentru a vedea cât de mult sunet a ajuns într-un automobil închis, deși au fost constrânși la un test static pe o stradă liniștită, în loc să se deplaseze pe un bulevard. Ceea ce au descoperit este că în interiorul mașinii se auzea doar cea mai tare motocicletă, dar numai după ce roata sa din față a fost aliniată cu roata din față a mașinii, ceea ce ar depăși cu mult punctul de prevenire a unui accident.

Singurul lucru pe care îl fac țevile zgomotoase este să atragă atenția asupra ei înșiși și să enerveze clienții din terasă care încearcă să se bucure de o masă la un bistro de pe stradă. În plus, sunt ilegale în majoritatea statelor.

Nu mi se va întâmpla

Uneori, oamenii cumpără o motocicletă și se prăbușesc la ieșirea din parcare, în timp ce alții merg nevătămați timp de zeci de ani. Cu toate acestea, după ce ai mers suficient de mult și te-ai implicat cu alți șoferi, vei vorbi în cele din urmă cu cineva care nu crede că li se va întâmpla acest lucru. Acest lucru rezultă dintr-o abundență de încredere necâștigată, o înțelegere slabă a statisticilor sau o părtinire optimistă, convingerea că indivizii au mai multe șanse să experimenteze rezultate bune decât rele. Indiferent de motiv, totul este orgoliu, iar orgoliul te poate ucide, mai ales atunci când alcoolul este implicat. În plus, unii șoferi cred că abilitățile și experiența lor înseamnă că nu vor păți nimic.

Adevărul despre mersul pe motocicletă și despre accidente este că cei care au norocul să nu fi avut vreo experiență folosesc abilități de conducere defensivă. A fi în siguranță și previzibil în mișcările tale și a avea o conștientizare acută a împrejurimilor și a comportamentului celorlalți șoferi te menține în siguranță. Abținerea de la a face trucuri previne tragedia. Piloții care acceptă nivelul de risc de a fi pe motocicletă și acceptă faptul că nu pot controla comportamentul altora în trafic sunt cel mai bine echipați pentru a evita o coliziune. Unele accidente sunt inevitabile, dar mult prea multe accidente sunt evitabile. Șoferul care se simte invincibil pe două roți reprezintă un pericol pentru sine și pentru ceilalți.

Mitul frânei față

Există o idee veche care încă plutește că poate fi periculos să folosești frâna față, așa că cicliștii ar trebui să rămână să folosească spatele. Acest lucru poate veni de la unii care nu au mers niciodată pe bicicletă și cred că utilizarea frânei din față va face ca bicicleta să se răstoarne. Deși este posibil pe bicicletele mici care au furci mai scurte și o rază îngustă care ar putea fi răsturnată cu frâna din față, este nevoie de forță de frânare intenționată pentru a face acest lucru. Alții cred că este mai bine să folosești frâna din spate de cele mai multe ori, ceea ce se datorează probabil sfaturilor slabe date de la cunoștințe mai vechi.

Adevărul este că frâna față asigură până la 70% din puterea de oprire a oricărei motociclete și sunt concepute pentru a opri bicicleta rămânând orizontală. Pentru cea mai eficientă frânare a unei motociclete, frâna din față ar trebui să fie întotdeauna forța principală de frânare, în timp ce partea din spate ajută la modularea frânării ca ajutor pentru frâna din față. Șoferii începători au tendința de a folosi excesiv frâna din spate, ceea ce poate duce la blocarea roții din spate în timpul frânării de panică și la pierderea controlului.

ABS nu este necesar

Motocicletele există de peste un secol, dar ABS-ul este relativ nou. A apărut pentru prima dată pe mașini în anii ’70 și s-a răspândit abia în anii ’90. Prima motocicletă cu ABS a fost BMW K100 din 1988, dar ABS-ul nu a fost văzut în mod regulat în showroom-urile de motociclete până în anii 2000. Așa cum este în cazul multor tehnologii noi, șoferii au întârziat să accepte nevoia de tehnologie. Acest lucru a condus, de asemenea, la un mit persistent conform căruia un șofer priceput poate frâna mai bine fără ABS.

O parte din acestea provin din performanța frânelor ABS timpurii, care erau mari și funcționau lent. Frânele ABS previn pierderea tracțiunii prin eliberarea momentană a presiunii de frânare pentru a permite roții să continue să ruleze atunci când este detectată o situație de blocare. Aceste momente sunt măsurate în milisecunde, iar ABS-ul funcționează prin ciclul supapei de presiune în impulsuri. În sistemele timpurii, pulsul ar putea fi pronunțat, dar sistemele moderne sunt aproape imperceptibile. De-a lungul anilor, mulți cicliști au simțit că nu au nevoie de ajutor pentru a preveni blocarea anvelopelor și ar putea să-și moduleze cu succes frânarea mai bine decât ABS-ul. În timp ce cicliștii cu experiență înaltă au dezvoltat mai mult ca sigur o mare abilitate în frânare, în special în timpul opririlor de urgență, aceștia nu pot performa mai bine decât un ABS asistat de computer. Acest lucru este confirmat de testare. Pentru oprirea pe orice suprafață de drum care este umedă sau unde există pietriș sau nisip, ABS poate preveni un accident, iar cicliștii ar trebui să fie recunoscători că îl au.

Motocicletele sunt periculoase

Mai mult decât orice altceva, atunci când iei o motocicletă, vei auzi că sunt periculoase. Probabil că nu vei auzi asta de la nimeni care deține una. Adevărul este că motocicletele sunt doar o mașină și piloții sunt cei care le fac periculoase. Asta nu înseamnă că nu există niciun risc inerent pentru mersul pe motocicletă. Există, și oricine călătorește își asumă un anumit nivel de risc în circulația în trafic fără protecția substanțială încorporată în automobilele moderne. Dar pentru majoritatea, riscul merită recompensa.

Problema cu riscul în orice efort este cum să-l atenuăm. La fel cum un comandant militar face planuri pentru a reduce riscul pentru soldații săi, un șofer pe o motocicletă trebuie să facă același lucru pentru el însuși. O parte semnificativă a accidentelor sunt cauzate de șofer. 30% dintre accidente implică un singur vehicul și 25% din decesele motocicletelor sunt cauzate de o coliziune cu un obiect fix. În accidentele cu un singur vehicul, două treimi sunt cauzate de eroarea conducătorului, iar 42% dintre accidentele mortale cu un singur vehicul implică deficiență de alcool. În 2019, viteza a contribuit la 33% din accidentele mortale și 92% dintre șoferii implicați într-un accident au fost autodidacți sau au fost învățați de la un membru al familiei.

Concluzia este că motocicletele nu sunt în mod inerent periculoase, dar sunt riscante. Depinde de șofer să îi împiedice să devină periculoși. Cu o atenție deplină la drum, echipament de siguranță adecvat, o cască și antrenament profesionist pentru șoferi, aceștia pot fi plăcuti pentru toată viața.