Vești bune pentru industria mașinilor electrice: ce arată cifrele, cine conduce topul
Mașinile complet electrice și hibride plug-in au avut un impact major asupra mai multor segmente în 2021 și sunt pregătite pentru câștiguri mai mari în acest an.
Mașinile complet electrice au ocupat primele două segmente de vehicule în Europa anul trecut, deoarece modelele alimentate cu baterii au devenit mai populare.
Tesla Model 3 a depășit BMW Seria 3 pentru a deveni mașina premium de dimensiuni medii nr. 1, cu vânzări de 142.233, potrivit cifrelor analistului de piață Dataforce.
Vânzările sedanului Tesla au crescut cu 62 la sută în 2021, în timp ce cele ale Seria 3 au scăzut ușor la 116.228.
De cealaltă parte, Porsche Taycan, complet electric, a ocupat primul loc în rândul sedanurilor de lux pentru al doilea an, crescând vânzările cu 42%, până la 17.094, pentru a rămâne înaintea Mercedesului S-Class.
De asemenea, Taycan a terminat cu mult înaintea colegului său, sedanul și wagonul Panamera, care a avut 5.285 de vânzări, dintre care peste trei sferturi erau hibrizi plug-in.
Mașinile complet electrice au reprezentat 9,1% din vânzările totale ale Europei anul trecut, cu un volum care a depășit pragul de un milion pentru prima dată, potrivit datelor grupului industrial ACEA. Creșterea rapidă a venit de la o bază scăzută de doar 1,9% din vânzări în 2019.
Germania a fost cea mai mare piață pentru vehicule electrice, cu vânzări de 356.425. Tesla, care luna trecută a deschis o fabrică de mașini lângă Berlin, a reprezentat 11% din acest total, la un volum de 39.714, potrivit autorității auto din țară.
Modelul Y în ascensiune
Tesla Model Y s-a clasat pe locul cinci în categoria SUV-uri premium de dimensiuni medii, cu un volum de 26.625, în ciuda vânzărilor europene pentru modelul care au ajuns la viteză maximă abia în a doua jumătate a anului trecut.
Succesul modelului Y din 2021 ar putea prefigura o nouă creștere a clasamentului în segment, care a fost în frunte cu Mercedes-Benz GLC anul trecut.
Modelul Y a depășit modelele complet electrice de la rivali mai consacrați, cum ar fi Mercedes EQC și Audi e-tron din sector, în ciuda perioadei mai scurte de vânzare a SUV-ului Tesla.
Mașinile electrice își urcă încet în clasamentul altor segmente, pe măsură ce legislația europeană îi obligă pe producătorii de automobile să își orienteze atenția către modelele cu emisii zero.
În categoria SUV-urilor de dimensiuni medii, VW ID4 complet electric a fost depășit cu puțin de către Skoda Kodiaq cu combustie (58.070 – 54.935).
Cu toate acestea, ID4 pare să ocupe cu siguranță primul loc față de Kodiaq în acest an, pe baza traiectoriilor actuale de creștere, Enyaq iV electric de la Skoda înregistrând și vânzări puternice anul trecut, ajungând pe locul patru în spatele lui Peugeot 5008.
Alți participanți în segmentul SUV-urilor de dimensiuni medii includ Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 și Ford Mustang Mach-E. Lor li se vor alătura Nissan Ariya și Toyota BZ4X.
La categoria minicar, Fiat New 500 a terminat pe locul 8, în timp ce puțin mai mult de jumătate din vânzările VW Up, clasat pe locul 4, au venit din versiunea e-Up complet electrică. Smart ForTwo și Dacia Spring, exclusiv electric, au terminat pe locurile 12, respectiv 13, pe segmentul mini-mașini.
Hibrizi plug-in premium
Hibrizii plug-in joacă, de asemenea, un rol mai important, în special în segmentele premium ale Europei.
De exemplu, sistemul de propulsie a reprezentat 25% din vânzările celei mai mari mașini compacte premium din regiune, Mercedes A-Class.
În clasa premium mare, versiunea plug-in hybrid a BMW Seria 5, lider de segment, a reprezentat 31% din vânzările familiei de modele, conform cifrelor Dataforce.
Procentele au fost chiar mai mari pentru versiunile plug-in hybrid ale unor SUV-uri. SUV-ul de dimensiuni medii premium, cel mai bine vândut, Mercedes GLC, a obținut jumătate din vânzări din grupul motopropulsor. SUV-ul nr. 2 din segment, Volvo XC60, a obținut 43 la sută.
În clasa mare de SUV premium, 49 la sută din vânzările Mercedes GLE, lider de segment, au fost hibrizi plug-in, majoritatea fiind hibrizi plug-in diesel, versiunea pe benzină a motorului fiind mai puțin populară.
Versiunea hibridă plug-in a celui de-al doilea vânzător al segmentului, BMW X5, a reprezentat 54% din vânzările familiei de modele pentru anul, potrivit Dataforce.
Modelele complet electrice au ajuns mai lent în segmentele SUV-urilor premium, dar modelele precum BMW iX și viitorul Mercedes EQE vor juca un rol mai important în 2022.
În total, hibridele plug-in au fost doar în urma modelelor complet electrice în vânzări anul trecut, rezultând o cotă de 8,9% în Europa. Hibrizii plug-in au reușit, de asemenea, să treacă pragul de 1 milion de vânzări pentru prima dată în Europa.
Combinate, vehiculele cu priză tocmai au ratat depășirea motoarelor diesel, care au suferit o scădere de 33%, până la 2.078.022, rezultând o cotă de piață de 20%, în scădere de la o cotă de 28% în 2020, potrivit cifrelor ACEA.
Mașinile mici rămân segmentul nr. 1 al Europei
Mașinile mici și-au menținut un avans subțire față de SUV-urile mici, rămânând cel mai bine vândut tip de mașină din Europa, cu un volum de 1.864.641 milioane, în scădere cu 7% față de anul precedent. SUV-urile mici au crescut cu 9,8% în 2021, conduse de Peugeot 2008, pentru a înregistra 1.860.166 milioane de vânzări.
SUV-urile compacte au depășit vânzările combinate de hatchback-uri compacte, vagoane și sedanuri, înregistrând un câștig de 8,8% la 1,56 milioane, comparativ cu 14% scade la 1,48 milioane pentru compactele obișnuite.
Noua generație Hyundai Tucson a ajuns în fruntea clasamentului SUV-urilor compacte din cauza unei creșteri de 65% a vânzărilor la 149.559, punându-l înaintea Peugeot 3008, VW Tiguan și Toyota C-HR în acest proces.
Un sector care a înregistrat o scădere a vânzărilor în ultimii ani a revenit surprins, deoarece versiunea softtop a SUV-ului mic VW T-Roc a dinamizat segmentul decapotabile de volum, cu vânzări de 20.436, dublându-și volumul față de 2020.
Segmentul general a crescut cu 35% anul trecut, la 34.974 de unități, după ani de scăderi.