Vestea dimineții de la Digi RCS RDS, a învins Protecția Consumatorului: victoria la care nu se aștepta nimeni

de: Alexandru Puiu
12 12. 2022

La prima vedere, modificarea unilaterală a datelor financiare din spatele unui contract este ilegală. Așa au crezut și inspectorii ANPC care au blocat majorarea costurilor pentru serviciile Digi RCS RDS în iunie 2019. Din păcate pentru abonați, Înalta Curte de Casație și Justiție a dat dreptate furnizorului de telefonie.

Digi RCS RDS a reușit să obțină anularea definitivă a unui ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC). Ordinul cu pricina era din iunie 2019, iar la acea vreme, ANPC a blocat decizia unilaterală a furnizorului de televiziune, internet și telefonie  de a majora tarifele anumitor servicii Digi, schimbări intrate în vigoare în martie 2019.

Victoria Digi RCS RDS în fața ANPC – ce trebuie să știi

În prima fază, Digi RCS RDS a contestat decizia ANPC la Curtea de Apel București, cererea fiind admisă în aprilie 2020. Ulterior, ANPC a făcut recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție, context în care, magistrații au hotărât să respingă definitiv cererea din partea Protecția Consumatorilor.

Principalul motiv pentru care Digi RCS RDS a câștigat la Curtea de Apel București este că a atras atenția asupra pierderilor financiare fabuloase pe care le-ar suferi dacă ar reveni la prețurile practicate anterior majorării din martie 2019. Ca referință, ar fi fost vorba de 70,3 milioane de lei în acest an sau 5,85 milioane de lei lunar, conform Profit.ro.

„Or, majorarea tarifelor a fost impusă de motive economice importante și este necesară pentru a se mai echilibra veniturile subscrisei cu cheltuielile semnificative angajate în ultimii ani”, se arată în documentul înaintea Curții. Oficialii companiei au ținut să menționeze că au investit un miliard de euro în primii 10 ani și că, în acel timp, nu s-a produs niciun fel de majorare a tarifelor aferente abonamentelor de furnizare pentru servicii de internet și televiziune, dar nici în cazul abonamentelor de telefonie fixă sau mobilă în ultimi 8, respectiv 5 ani.

„În ultimii 10 ani, în România au avut loc o serie de modificări de ordin economic și social care au avut un impact considerabil asupra costurilor necesare desfășurării activității companiei, precum transformarea unor programe TV de tip must carry (în conformitate cu Legea audiovizualului 504/2002, prin programe „must carry” se înțeleg programele televiziunii publice și posturile private aflate sub jurisdicția României, libere la retransmisie și fară condiționări tehnice sau financiare) în programe TV contra-cost, pentru care furnizorii de televiziune trebuie să suporte costuri considerabile în vederea retransmisiei, creșterea continuă a costului forței de muncă, fluctuații ale cursului de schimb al leului față de alte valute, modificarea taxei pe valoare adăugată, inflație”, se menționează în același document.

Nu în ultimul rând, Digi RCS RDS a insistat pe faptul că reglementarea în acest domeniu al telecomunicațiilor din România cade în sarcina ANCOM, nu a ANPC. „ANCOM este autoritatea de reglementare cu atribuții în monitorizarea prețurilor, iar nu ANPC. În conformitate cu dispozițiile articolului 83 din OUG nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aplicabile în cazul serviciului universal, ANCOM monitorizează evoluția și nivelul tarifelor serviciilor oferite potrivit articolelor 79 – 82, prestate de furnizorii de serviciu universal sau disponibile pe piață, dacă pentru respectivele servicii nu a fost desemnat niciun furnizor de serviciu universal, în special în legătură cu nivelul general al prețurilor și al veniturilor consumatorilor”, au concluzionat oficialii gigantului autohton.