Toți șoferii români trebuie să știe riscurile la care se expun: ce probleme au provocat trotinetele, bicicletele

de: Alexandru Puiu
25 07. 2022

Străzile din România sunt cele mai periculoase din Europa, de mulți ani, iar acest lucru este improbabil să se schimbe curând. Conform statisticilor oficiale nu au fost făcute mai sigure nici de valul masiv de trotinete și biciclete din trafic.

Indiferent dacă circuli cu mașina în orașe mai mici sau mai mari ale României, bicicliștii și utilizatorii de trotinete electrice sunt o prezență constantă în trafic. Problema este că foarte mulți dintre posesorii acestor mijloace de transport nu cunosc regulile de circulație, le încalcă regulat și, inevitabil, provoacă multe accidente.

Cât de periculoase sunt bicicletele, trotinetele, în România

Conform unei analize realizate de APPA (Asociația pentru Promovarea Asigurărilor), în 2021, au fost înregistrate 21 de accidente rutiere grave, în care au fost implicați conducători de trotinete. Dintre acestea, 19 au fost produse din vina acestora din urmă. În mod regretabil, 14 dintre accidentele rutiere menționate s-au reflectat în persoane rănite grav.

Printre regulile de circulație pe care la încalcă cel mai des conducătorii de trotinete, se numără neasigurarea la schimbarea direcției de mers, neacordarea priorității și, nu în ultimul rând, transportul pasagerilor pe trotinete. Ca referință, este ilegal să circule două persoane pe aceeași trotinetă. De partea cealaltă a baricadei, principala regulă încălcată de șoferii de autovehicule, în ceea ce privește interacțiunea cu conducătorii de trotinete, este nerespectarea distanței laterale față de cei care îi depășesc.

Dacă ne referim la bicicliști, cei mai mulți dintre ei sunt neatenți la drum și se urcă pe bicicletă după ce au consumat băuturi alcoolice. Ca referință, în 2021, pe teritoriul României, au fost înregistrate 584 de accidente rutiere grave, în care au fost implicați bicicliști, iar aceștia din urmă au fost vinovați de 455 dintre ele, conform IGPR. Din păcate, aceste evenimente au dus la decesul a 153 de bicicliști, în timp ce 433 au fost răniți grav. În timp ce șoferii se arată vinovați de aceeași practică a nepăstrării distanței laterale, bicicliști implicați în accidente sunt vinovați de neasigurarea la schimbarea direcției de mers, vizibilitatea redusă și consumul de alcool, mai ales în mediul rural. Din aceste motive și nu numai, anul trecut, bicicliștii români au primit 41.003 sancțiuni contravenționale.