Stellantis intră în rând cu Mercedes: ce tehnologie vor folosi mașinile autonome, când se lansează

de: Andrei Tilimpea
18 06. 2022

Prima generație a lui Stellantis de mașini cu „hands-free, cu ochii închiși” va folosi sistemele lidar Scala de la Valeo.

Valeo va furniza lui Stellantis a treia generație de lidar Scala pentru a permite conducerea autonomă SAE Nivel 3 la modelele producătorului auto, începând cu 2024.

Valeo și Stellantis nu au oferit detalii financiare ale contractului sau despre ce mașini vor primi sistemul, dar au spus că acesta va apărea pe „modele multiple” ale mărcilor Stellantis.

Sistemul Scala de a doua generație este utilizat în Mercedes S Class, primul automobil care a câștigat aprobarea pentru conducerea de Nivel 3 pe autostrăzile europene.

În SAE Level 3, șoferii își pot distrage atenția de la sarcina de a conduce pentru a face alte activități, cum ar fi verificarea e-mailurilor sau vizionarea unui film, dar trebuie să fie pregătiți să preia controlul atunci când mașina le cere să facă acest lucru.

Majoritatea sistemelor de conducere autonomă folosesc o combinație de radare, camere și lidar.

Tehnologia lidar câștigă tot mai mult teren

Lidar, care înseamnă detecția și măsurarea luminii, trimite impulsuri de lumină de la un laser, cu milioane pe secundă, care sări de obiecte și revin la senzor. Calculatoarele de bord pot folosi aceste impulsuri pentru a crea o hartă 3D a împrejurimilor unui vehicul.

Are anumite avantaje față de camere, și anume viteza de procesare, iar spre deosebire de camere nu este afectată de compoziția suprafeței, umbre sau lumina soarelui, sau farurile care se apropie.

Stellantis a spus că va oferi „hands-free, cu ochii închiși” nivelul 3 până în 2024, pe care îl numește STLA AutoDrive, în parteneriat cu BMW. După 2024, Stellantis va oferi autonomie de nivel 4 și de nivel 5 – în care șoferul nu este implicat deloc – pentru aplicații de „mobilitate ca serviciu”, precum furgonetele autonome pentru ride-hailing.

După anunțul făcut de Mercedes în decembrie anul trecut, BMW intenționează să ofere autonomie de Nivel 3 începând cu sfârșitul acestui an cu următoarea generație Seria 7 sedan super-premium. Colaborarea Stellantis cu BMW continuă un parteneriat între Fiat Chrysler Automobiles (acum parte a Stellantis), Mobileye, Intel și BMW.

Valeo spune că este cel mai mare jucător în sistemele lidar de scanare 3D auto, având până acum produs și vândut 170.000 de unități integrate. Acesta va construi sistemul Scala de a treia generație în fabrica sa din Wemding, Germania, lângă München. Valeo produce hardware, software și AI asociată pentru sistem.

Valeo spune că noua generație de lidar Scala, care va fi comercializată începând cu 2024, oferă o rezoluție de 12 ori mai bună, o rază de acțiune de trei ori mai mare – capabilă să vizualizeze obiecte la mai mult de 200 de metri distanță – și un unghi de vizualizare care este de 2,5 ori mai larg decât generația actuală.

Furnizorul francez se așteaptă la un boom al sistemelor avansate de asistență pentru șofer (ADAS) și al conducerii autonome în următorii ani și spune că piața lidar auto se va multiplica de patru ori între 2025 și 2030, ajungând în cele din urmă la un total global de 50 de miliarde de euro.