Șeful Renault a definit mașina viitorului: cum vede dezvoltarea vehiculelor, cum le vom “cumpăra”

de: Andrei Tilimpea
18 06. 2022

Mașina conectată, definită de software, va modifica în mod fundamental relația dintre producătorii auto și clienții lor, a spus CEO-ul Renault, Luca de Meo, cu oportunități de a face mașina mai bună la sfârșitul ciclului său de viață decât la început.

„Cred că va schimba cu adevărat experiența de a deține un vehicul”, a spus de Meo la show-ul francez de tehnologie VivaTech, unde a apărut alături de CEO-ul Qualcomm, Cristiano Amon.

„Mașina devine într-adevăr un computer conectat pe roți”, a spus Amon, a cărei companie furnizează tehnologie de infotainment pentru Renault. „Acest lucru va crea un nou model de afaceri pentru servicii și modul în care ne gândim la valoarea deținerii unei mașini”.

Cele două companii au colaborat la o nouă interfață de infotainment pentru hatchback-ul compact Renault Megane E-Tech Electric, care utilizează Platforma Digital Cockpit Snapdragon de la Qualcomm.

Tehnologia viitorului

De Meo a spus despre conectivitatea bazată pe software și activată 5G ar duce la o experiență mai bună pentru șoferi și la mai multe profituri pentru producătorii de automobile. El a remarcat că utilizatorii de smartphone-uri și-au personalizat dispozitivele cu aplicații și au primit upgrade-uri constante.

În trecut, a spus el, „Mașinile au fost produse închise. Ele tind să rămână mai mult sau mai puțin la fel pe tot ciclul de viață și asta se va schimba”. În schimb, el a spus: „Vor deveni inteligenți, vor învăța de la șofer, așa că mașina ta după trei ani va fi mai bună decât atunci când o vei cumpăra, pentru că te cunoaște”.

Conectivitatea va deschide noi fluxuri de venituri odată ce vânzarea va fi realizată, a spus de Meo. După expirarea perioadei de garanție, majoritatea proprietarilor merg la mecanici independente pentru că sunt mai ieftine sau mai convenabile. Dar dacă proprietarii sunt conectați în mod constant la producătorii de automobile prin actualizări și servicii cloud, a spus el, „pentru prima dată înseamnă că clientul rămâne în ecosistem pentru întreaga viață a mașinii și în fiecare zi în care se află, este o oportunitate pentru noi să facem bani”.

Qualcomm, compania producătoare de cipuri și tehnologie din California, se concentrează din ce în ce mai mult pe a deveni furnizor de automobile, deși într-un mod mai colaborativ decât relația tradițională, a spus Amon.

Pe lângă Renault, clienții șasiului digital Snapdragon de la Qualcomm includ Ferrari, Hyundai Group, Volvo Cars, Stellantis, Volkswagen Group și BMW.

Amon a spus că nevoia unei experiențe tehnologice mai bune în mașină a devenit clară atunci când șoferii au început să-și monteze telefoanele mobile pe tabloul de bord – chiar dacă producătorii de automobile oferă propriile sisteme de infotainment și ecrane. Asta însemna, a spus el, că șoferii nu primesc experiența digitală de care aveau nevoie.

Conducere autonomă

Următoarea generație de mașini conectate va putea oferi informații relevante, a spus el și, pe măsură ce vor face acest lucru, vor afla preferințele șoferilor și ale pasagerilor.

„Mașina se va îmbunătăți în timp, ceea ce este un concept nou, pe măsură ce veți continua să obțineți îmbunătățiri ale serviciilor în mașină”, a spus Amon.

Atât Amon, cât și de Meo au spus referitor la conducerea autonomă completă că este probabil destul de departe în viitor, dar au spus că asistența la conducere până la SAE Nivelul 3 oferă o multitudine de oportunități.

„Sunt personal mai încântat de potențialul mașinii conectate și al vehiculului definit de software”, a spus de Meo. „Cred că va schimba cu adevărat experiența de a deține un vehicul.”

„A avea o mașină mai bună la sfârșitul ciclului de viață decât la început va rezolva una dintre marile erori pe care le are afacerea noastră, și anume după trei ani, o mașină pentru care ai plătit 30.000 de euro valorează 15.000″, a spus el. „Dacă aveți o mașină care se îmbunătățește, impactul asupra valorii reziduale va fi uriaș și ne va schimba afacerea.”

De Meo a remarcat că mărcile de „nouă generație” – el a spus că nu le va numi – care au arhitecturi centralizate și actualizări over-the-air au „20 de puncte de diferență în valoarea reziduală între noi și ei”.

„Se schimbă complet afacerea într-o industrie în care aveți o marjă operațională de 5 până la 8 la sută”, a spus el. „Se schimbă jocul”.