Se dau bani de la stat pentru firme, dar după noi reguli: ce trebuie să știi, dacă vrei să primești finanțare
Antreprenorii români care vor să primească finanțare prin programul guvernamental IMM Invest trebuie să știe că statul a schimbat regulile.
Mai exact, Executivul de la București a aprobat o serie de modificări ale normelor metodologice pentru acest program dedicat mediului de afaceri din țara noastră.
Care sunt noutățile
Antreprenorii de IMM-uri din România trebuie să știe că, printre altele, noul document prevede includerea, în cazul Subprogramului AGRO IMM INVEST, pe lângã Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii – SA – IFN (FNGCIMM) și a Fondului de Garantare a Creditului Rural IFN – SA (FGCR) ca administrator al schemei de ajutor de stat, ce va avea mandat special acordat de statul român prin Ministerul Finanțelor pentru acordarea de garanții în numele și în contul statului în cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST.
De asemenea, acestea vizează și transpunerea la nivelul normelor a dispozițiilor din Ordonanța de Urgențã a Guvernului nr.142/30.12.2021 care au prelungit valabilitatea schemei de ajutor de stat în sensul în care perioada pânã la care se pot selecta beneficiarii și se pot emite contracte de garantare/acorduri de finanțare va fi pânã la 30 iunie 2022, urmând ca plata grantului sã se facã pânã la data de 30 iunie 2023, inclusiv. Se menționează și completarea prevederii referitoare la facilitarea și eficientizarea procesului de emitere a actelor adiționale aferente valorii dobânzii subvenționate de cãtre FNGCIMM/FGCR, dupã caz, prin introducerea modalitãții de transmitere centralizatã a noii valori a dobânzii, la nivelul fiecãrui finanțator, prin rapoarte centralizate, care reduc riscul de omitere a unor beneficiari și al cãror model se va standardiza la nivelul Convenției de garantare și platã încheiatã cu finanțatorii.
În aceeași ordine de idei, e prevăzută reglementarea posibilitãții de prelungire, o singurã datã, a creditelor/liniilor de credit, în vederea eliminãrii interpretãrilor cu privire la numãrul maxim de prelungiri care se pot acorda în cadrul unui/unei credit/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, întrucât în textul existent acest lucru poate fi interpretabil, fiind menționatã doar perioada maximã pentru care se poate acorda prelungirea, respectiv 36 luni.
Un alt aspect important ține de menționarea expresã a prevederii referitoare la exceptarea de la îndeplinirea formalitãților legale de publicitate a garanțiilor colaterale pentru care legea nu prevede efectuarea unor astfel de formalitãți, prin adãugarea unor exemplificãri, dar fãrã a se limita la acestea, cum ar fi biletul la ordin și fidejusiunea, aspect rezultat din practica executãrii garanțiilor.