Porsche Taycan, la prima mână: am testat, probabil, cea mai scumpă mașină electrică ”de stradă”

de: Andrei Tilimpea
01 03. 2022

Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo este una dintre cele mai interesante mașini electrice disponibile pe piață.

Recent, am avut ocazia să testez un astfel de model și mai jos o să povestesc un pic despre ce reprezintă acest model cu adevărat.

În 2021, a fost cel de-al treilea cel mai bine vândut de la Porsche, după SUV-urile Macan și Cayenne, și a depășit chiar legendarul 911.

La o analiză mai atentă, totuși, nu este de mirare că Taycan a crescut atât de repede. Din punct de vedere filosofic, este egalul unui 911 în ceea ce privește performanța și poziționarea, dar mai important pentru o piață care pare să fie în continuă evoluție vine și ca un model de mașină pentru familie.

Când am preluat mașina pentru această recenzie, mi s-a părut că are un aspect cel puțin interesant, care pare potrivit pentru o mașină sport cât și pentru o mașină de familie.

Cu un preț de plecare de 190.000 de euro, ar fi dezamăgitor dacă ar arăta ca toate celelalte SUV-uri de pe piață, nu?

Motor EV, putere și performanță

Desigur, Taycan Turbo S Cross Turismo este exclusiv electric și împarte un șasiu și alte componente cu omologul său sedan. Cu toate acestea, break-ul este oferit doar cu tracțiune integrală.

Puterea este furnizată de două motoare electrice cu puteri totale cuprinse între 469 și 750 de cai, în funcție de nivelul de echipare. Unul dintre cele mai interesante elemente ale lui Taycan este transmisia sa cu două trepte pe puntea spate, o premieră pentru o mașină electrică.

În timpul testului mașina a atins 100 de km pe oră în 2,4 secunde, făcând-o una dintre cele mai rapide mașini pe care le-am testat vreodată. În plus, spre deosebire de vehiculele electrice obișnuite, care devin mai lente pe măsură ce se epuizează bateria, Taycan oferă performanțe consistente.

Conform Porsche, modelul Taycan Turbo S Cross Turismo are o autonomie de 330 de kilometri. În urma testelor WLTP, autonomia combinată este între 388 și 419 kilometri, iar în oraș te poți aștepta la o autonomie între 460 și 495 de kilometri.

În ceea ce privește bateria, această are o capacitate netă de 83,7 kWh. Timpul de încărcare diferă în funcție de metoda folosită. Astfel, încărcarea folosind curent alternativ sau AC cu 9.6 kW de la 0 la 100% durează 10,5 ore. În același timp, încărcare prin curent alternativ cu 22kW de la 0 la 100% durează 5 ore.

Încărcarea prin curent continuu sau DC cu putere maximă de încărcare pentru o autonomie de 100 de km durează 5,5 minute, iar dacă vrei să încarci între 5 și 80% atunci timpul de așteptare este de 22,5 minute.

Interior, confort și încărcătură

Deși există indicii despre istoria mașinilor sport Porsche în interiorul break-ului său electric – și anume un buton de pornire pe partea stângă a volanului – există, de asemenea, o serie de elemente moderne de înaltă tehnologie, cum ar fi un întreg bord digital.

Modelul are o listă completă de facilități de lux și o listă extinsă de opțiuni de personalizare. Ca și în cazul sedanului, vagonul oferă o configurație standard cu patru locuri sau o configurație opțională cu cinci locuri, acesta din urmă adăugând un mic scaun central în rândul din spate.

Datorită parțial unei trape panoramice standard, precum și unei linii mai înalte a acoperișului, modelul oferă puțin mai mult spațiu pentru cap în față și semnificativ mai mult pe locurile din spate decât sedanul. Pe lângă portbagajul din față al lui Taycan și spațiul de depozitare interior util, break-ul oferă mai mult spațiu de încărcare în spate decât fratele său sedan. Cu alte cuvinte, 405 litri spațiu de depozitare în spate și 84 de litri spațiu de depozitare în portbagajul din față.

Tehnologia interioară a lui Taycan se traduce în modelul cu acoperiș lung. Aceasta înseamnă un grup de indicator digital curbat, un ecran tactil de 10,3 inch găzduit în mijlocul tabloului de bord și un ecran tactil de 8,4 inch montat vertical integrat în consola centrală.

Porsche oferă, de asemenea, un ecran tactil de 10,3 inch pe partea pasagerului, precum și alte funcții de dorit, cum ar fi compatibilitatea Apple CarPlay și Android Auto, navigație încorporată și un hotspot Wi-Fi.

Conducere

Dacă vrei versiunea scurtă: foarte puține mașini au reușit să pună rânjete maniacale pe fețele șoferului și ale pasagerilor deopotrivă așa cum face Taycanul.

Asta e. Asta este tot ce trebuie să știi. Taycan Turbo S Cross Turismo se comportă fix ca un Porsche, și unul incredibil de rapid.

Totuși, spre deosebire de un 911 pregătit pentru curse, Taycan are capacitatea de a se plimba în oraș în mod liniștit. Există suficient control în acțiunea accelerației pentru a face rularea cu traficul într-o clipă – deși voi spune că lipsa sunetului face ușor să te strecori dincolo de limitele de viteză suburbană doar cu o mișcare a gleznei drepte.

Ca o mașină de familie, Taycan se descurcă bine. Anvelopele masive generează o cantitate destul de mare de zgomot, dar în mod surprinzător suspensia pneumatică este destul de suplă pentru ceva atât de performant, iar direcția este stabilă și relaxată.

Spre deosebire de unele mașini cu direcție pe patru roți, direcția punții din spate la Taycan este armonioasă – fără o schimbare neașteptată din spate. În schimb, mașina se încadrează strâns și se simte mai compactă decât dimensiunile sale destul de mari.

Performanța este uriașă dacă vrei să te folosești de ea.

Cu o putere nominală de 460 kW de la trenul de rulare cu două motoare sau o supraalimentare de până la 560 kW atunci când se utilizează controlul de lansare, susținută de 1050 Nm și 760 de cai putere, Taycan Turbo S Cross Turismo sfidează absolut greutatea proprie de 2320 kg.

Porsche susține că această specificație poate atinge 100 km/h în 3,3 secunde.

Sunt lucruri extrem de convingătoare. Motorul din spate funcționează printr-o transmisie cu două viteze și de cele mai multe ori nu vei observa acest lucru, dar dacă vrei putere maximă, zgomotul momentan al trecerii la treaptă ascendentă adaugă un strat interesant la performanța pe care majoritatea celorlalte mașini electrice nu o ating.

Ca mașină sport, este excepțională: manevrabilitate ascuțită, fulgerător de rapidă și liniștitor de previzibilă. Nu este perfect, deoarece există momente în care nu își poate ascunde greutatea, dar este clar că Porsche și-a propus să facă o mașină de performanță care să fie electrică și nu o mașină electrică care poate merge rapid.

În cele din urmă, având în vedere cantitatea de genuri pe care le încrucișează această mașină, ar trebui să fie uluitoare și neclară. În realitate, totuși, ar putea fi cel mai bun Porsche de până acum.