Noul Apple CarPlay vrea să schimbe industria: de ce toată lumea îl va copia

de: Andrei Tilimpea
31 08. 2022

O nouă versiune a Apple CarPlay preia controlul asupra fiecărui ecran dintr-o mașină, înlocuind interfețele de utilizator și controlul producătorului auto și obținând acces la date suplimentare despre vehicul și șofer.

Noua versiune Apple a CarPlay este concepută pentru a prelua fiecare ecran de pe tabloul de bord, înlocuind interfețele și comenzile, obținând în același timp acces la datele esențiale ale vehiculului și ale șoferului. Este posibil să declanșeze „un război” cu producătorii de automobile reticente în a renunța la astfel de proprietăți tehnologice valoroase.

În cazul în care șoferii văd extinderea funcțiilor iPhone în tabloul de bord ca o chestiune de confort, producătorii de automobile și companiile de tehnologie văd „un câmp de luptă” important. McKinsey & Co. estimează că datele despre vehicule vor avea o valoare de până la 400 de miliarde de dolari anual până în 2030. Fortune Business Insights estimează că piața globală a mașinilor conectate va crește de la aproape 60 de miliarde de dolari în 2021 la peste 190 de miliarde de dolari în 2028.

Pe măsură ce mașinile au devenit mai conectate, producătorii de automobile văd datele despre vehicule ca pe o componentă esențială și profitabilă a planurilor lor de afaceri viitoare. Ei doresc să vândă servicii precum asigurări cu plată pe kilometru și oferte bazate pe trasee de la comercianți cu amănuntul.

„În joc este experiența de căutare în mașini, care sunt în esență browsere pe roți”, a declarat Roger Lanctot, directorul de mobilitate conectată auto la Strategy Analytics.

Doar cei mai mici și cei mai noi producători de automobile vor fi dispuși să-și predea experiențele de bord/în vehicul către Apple, a spus el.

Cu toate acestea, Apple a spus că „lucrează cu producătorii de automobile din întreaga lume” atunci când a introdus noua versiune de CarPlay la conferința sa anuală pentru dezvoltatori la nivel mondial din iunie. Gigantul tehnologic a afișat 14 sigle importante ale companiilor auto, inclusiv mărci importante precum Ford, Mercedes-Benz și Honda. Acesta a spus că noua versiune va fi disponibilă în vehicule începând cu sfârșitul anului viitor.

General Motors „nu are încă planuri concrete de împărtășit despre cum abordează ceea ce a arătat Apple la începutul acestei veri”, a declarat purtătorul de cuvânt Stu Fowle.

„Evaluăm la nivel intern toate noile tehnologii și funcții potențial relevante”, a declarat Andrew Brudnicki, purtător de cuvânt al Mercedes-Benz SUA. „În acest context, purtăm discuții și cu Apple”.

„Din păcate, nu putem comenta asupra planurilor de produse viitoare”, a declarat Miles Johnson, purtător de cuvânt al Hyundai Motor America.

Preocupări legate de pierderea datelor

Când Apple a introdus CarPlay în 2014, câțiva producători auto germani, inclusiv Audi, Mercedes-Benz și Volkswagen și-au exprimat îngrijorarea cu privire la pierderea datelor de infotainment, cum ar fi căutarea de navigație. Toyota a refuzat să adauge CarPlay și Android Auto, care oferă o capacitate similară pentru dispozitivele Android de la Google, până în 2018.

Deoarece CarPlay este uniform pentru toate vehiculele, producătorii auto renunță la diferențierea mărcii pe afișajele din bord în favoarea Apple sau Google. În versiunea sa actuală, producătorii auto restricționează CarPlay la afișajul central al bordului unui vehicul și îi permit să dubleze aplicațiile iPhone pentru apeluri, mesaje și navigare. Sistemul include aplicații terță parte, inclusiv Waze, Spotify, ChargePoint și altele. Șoferii controlează aplicațiile prin intermediul ecranului tactil al mașinii și al controlului vocal.

Cea mai recentă versiune a CarPlay ajunge și mai adânc în tabloul de bord și „comunică în timp real cu sistemele vehiculului tău”, a declarat Emily Schubert, senior manager Apple pentru ingineria experienței mașinii, la Worldwide Developer Conference.

Previzualizarea a arătat cum CarPlay ar putea înlocui afișajele panoului de instrumente ale unui producător de automobile pentru vitezometru, turometru, indicatori de temperatură și nivelul de combustibil sau a bateriei EV. De asemenea, permite personalizarea unui panou de instrumente folosind aspecte, culori, fundaluri și cadrane selectate de Apple.

Și poate adăuga widget-uri personalizabile pe afișajele mașinii care arată articole din calendar, informații despre vreme, contacte din agendă și multe altele de la un iPhone conectat.

Având în vedere termenele lungi de livrare a produselor, producătorii auto ar trebui să înceapă să implementeze noua versiune de CarPlay în curând. Dar Rob Passaro, un consultant în domeniul tehnologiei auto și al managementului de produse, care a lucrat îndeaproape cu Apple în timp ce era la BMW, a spus că nu a auzit de niciun producător de automobile care a procedat la implementarea acesteia de la anunț.

Cu toate acestea, marea popularitate a Apple în rândul consumatorilor îi conferă o pârghie semnificativă asupra producătorilor de automobile. Cumpărătorii văd acum CarPlay ca echipament standard, a declarat Brian Moody, editor executiv la Autotrader.

Potrivit lui Schubert, 98% dintre vehiculele noi vin acum cu CarPlay și 79% dintre cumpărători „iau în considerare doar vehiculele compatibile cu CarPlay” atunci când cumpără mașini noi.

„Încercarea de a porni CarPlay în acest moment reprezintă un risc destul de mare”, a spus Mike Ramsey, analist Gartner în domeniul auto și mobilității inteligente.

Giganții tehnologiei preiau controlul

De la debutul CarPlay la Salonul Auto de la Geneva, acum opt ani, Apple l-a îmbunătățit periodic cu noi interfețe de utilizator, aplicații și funcții. Într-o actualizare de anul trecut, CarPlay a dobândit funcții precum afișarea stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice de-a lungul unui traseu și adăugarea de scheme de culori opționale.

Noua versiune ar fi cea mai semnificativă actualizare și vine în timp ce și Google și Amazon fac incursiuni în această tehnologie.

„Apple, Google și Amazon sunt disperați să dețină mașina conectată care este în curs de dezvoltare”, a spus Lanctot.

CarPlay și Android Auto de la Google au făcut ca sistemele de infotainment ale producătorilor de automobile să fie în mare parte învechite pentru mulți consumatori.

„Nu există nicio îndoială că Apple și Google au câștigat războiul experienței utilizatorului”, a spus Ramsey.

„CarPlay și Android Auto nu sunt impecabile”, a spus el. „Dar ele funcționează mult mai bine decât sistemele încorporate pentru lucruri cheie precum navigarea și accesarea aplicațiilor pentru muzică, podcasturi și cărți audio”.

Google a intrat deja mai adânc în tabloul de bord cu sistemul său de operare Android Automotive, a nu fi confundat cu Android Auto. Producători de automobile precum General Motors, Volvo/Polestar, Renault, Nissan și Mitsubishi au mașini cu Android Automotive la bord.

Android Automotive alimentează funcții de infotainment, grupuri de instrumente și alte afișaje, a declarat Andrew Poliak, director tehnic pentru Panasonic Automotive Systems.

Dar Android Automotive este diferit de actualul CarPlay, deoarece este un sistem de operare auto precum QNX sau Linux și permite producătorilor de automobile mai mult control, a spus Poliak.

„Producătorii de automobile pot să-și construiască propriile sisteme folosind sistemul de operare Android Automotive și să restricționeze sau să permită orice lucru pe acesta”, a spus Poliak.

Apple CarPlay rulează în prezent pe sistemul de operare Android Automotive de la Google în mai multe vehicule, a spus Poliak. Acest tip de compatibilitate probabil nu va fi cazul cu următoarea versiune de CarPlay, având în vedere abordarea Apple a tehnologiei sale.

„Google a făcut mulți pași pentru a-și îmbunătăți transparența și pentru a-și clarifica foaia de parcurs auto”, a spus Lanctot.

„Apple este mai rău decât Google când vine vorba de inflexibilitate”, a spus Lanctot. „Dar Apple le va spune fără îndoială producătorilor de automobile că clienții lor cer o experiență asemănătoare Apple cu mașinile lor.”