Lexus pregătește un model rupt din viitor: tot ce știm despre RZ 450e
Noul crossover Lexus RZ este un vehicul electric al șoferului care se concentrează pe dinamica de conducere receptivă, precum și pe utilitatea de zi cu zi.
Oferta de dimensiuni medii cu stil dinamic, dezvăluită online, lansează un nou aspect de design pentru marca premium Toyota și prefigurează un val de vehicule electrice Lexus care sunt pe drum.
„RZ este dovada imediată a transformării care are loc la Lexus”, a spus președintele Lexus, Koji Sato. „Electrificarea înseamnă maximizarea potențialului vehiculului prin intermediul tehnologiei electrificate”.
„Accelerația rapidă, senzația precisă de frânare și manevrarea sigură vor fi toate semnele distinctive ale Lexus”.
Modelul 2023 RZ 450e va fi pus în vânzare în octombrie, întâi în China și Europa, apoi va ajunge în SUA și Japonia.
Omologul futurist al venerabilului crossover Lexus RX circulă pe aceeași platformă EV dedicată e-TNGA ca și viitorul SUV bZ4X al mărcii Toyota.
Dar RZ stârnește mai multă emoție în comparație atât cu RX, cât și cu bZ4X.
Pentru început, Lexus EV vizează un timp de la 0 la 100 km/oră de 5,2 secunde. Este cu mai mult de o secundă mai rapid decât versiunea cu tracțiune integrală a bZ4X și nu prea departe de cele 3,7 secunde cronometrate de mașina sport Lexus LFA.
RZ bate cu ușurință versiunile pe benzină și hibride ale lui RX.
Puterea suplimentară a lui RZ vine datorită unei configurații cu două motoare care împerechează două noi osii electrice dezvoltate de furnizorul Toyota Group Aisin – un motor de 150 de kilowați în față și unul de 80 de kilowați în spate. Puterea rezultată este de 230 de kilowați, sau 308 CP, și depășește cu mult configurația de putere maximă de 214 CP la awd bZ4X cu două motoare.
În schimb, Lexus UX 300e, o variantă electrică a versiunii standard pe benzină sau hibridă a crossover-ului compact, primește doar un singur motor de 150 de kilowați.
Semnătura Lexus
Un compromis vine în gama bateriei.
RZ este de așteptat să livreze aproximativ 399 km la o încărcare completă, a spus Lexus. Această cifră este calculată în conformitate cu procedura de testare a vehiculelor ușoare armonizate la nivel mondial, care este considerată mai generoasă decât calculele EPA din SUA. Cifrele EPA pentru RZ sunt de așteptat să fie de aproximativ 362 de km.
Pentru comparație, versiunea cu tracțiune față a bZ4X primește o evaluare EPA de 400 de km, în timp ce varianta awd a bZ4X are aproximativ 366 de km conform regulilor din SUA.
În RZ, un tren de rulare Direct4 pe toate roțile este singurul aspect oferit.
Configurația awd este diferită de cea din bZ4X. RZ folosește o logică unică Lexus pentru a controla distribuția cuplului motor între roțile din față și din spate, în funcție de condițiile de aderență la drum. Prin echilibrarea acestei împărțiri a cuplului față-spate, RZ oferă o manevrabilitate mai directă și mai sigură. Și atenuează pasul vehiculului pentru o accelerare și frânare mai plate și mai liniare.
Senzația mai fină este cheia dinamicii de conducere pe care Lexus încearcă să o cultive pentru a-și diferenția vehiculele de restul grupului în era electrificării. Se numește Lexus Driving Signature.
Lexus a reglat fin dinamica de conducere a lui RZ pe noul său teren de probă „mini-Nürburgring” din munții din afara orașului Toyota, Japonia. Lexus își mută sediul global al mărcii la Centrul Tehnic Toyota Shimoyama în 2024.
„Conducerea este cel mai important lucru pentru Lexus”, a spus Takashi Watanabe, fostul inginer șef al coupe-ului sport Lexus LC, care conduce acum programul de baterii electrice al mărcii.
Ambiții electrice
RZ va fi produs la uzina de asamblare Motomachi a companiei din Toyota City, pe aceeași linie cu bZ4X și un EV frate de pe aceeași platformă, Subaru Solterra.
În timp ce bZ4X își va obține bateriile atât de la gigantul chinez de baterii CATL, cât și de la compania japoneză Prime Planet Energy & Solutions, un joint venture între Toyota și Panasonic, RZ va folosi doar pachetele Prime Planet. Inginerii Lexus au spus că oferă performanțe mai bune, dar nu au explicat cum să se facă.
RZ joacă un rol esențial în obiectivul Lexus de a se transforma într-un brand exclusiv electric în Europa, SUA și China până în 2030, când se așteaptă să vândă 1 milion de vehicule electrice pe an. Până în 2035, marca își propune să fie pregătită să vândă numai vehicule complet electrice în întreaga lume.
Împingerea face din Lexus avangarda electrificării în cadrul Toyota, întrucât marca Toyota continuă să lucreze cu combustie internă, hibrizi și celule de combustibil cu hidrogen.
Dar Lexus are un drum lung de parcurs pentru a fi complet fără benzină. Vânzările sale globale de vehicule electrice complete – bazându-se exclusiv pe UX 300e – s-au ridicat la doar 5.800 anul trecut. Vânzările noului RZ sunt de așteptat să fie de numai aproximativ 33.000, cel puțin la început, China fiind probabil cea mai mare piață a sa, reprezentând vânzări de 1.500 pe lună.
Lexus înregistrează vânzări lunare de aproximativ 439 de vehicule în America de Nord și 584 în Europa, unde autoritățile de reglementare impun obiective mai agresive de vehicule electrice.
Exteriorul
Design-urile Lexus de mâine vor prezenta un centru de greutate ultrascăzut și alte modificări care îmbunătățesc performanța, cum ar fi tabla care mărește forța aerodinamică și crește aerodinamica.
Întruchiparea noului aspect Lexus este BEV Sport, un vehicul care este inspirat de LFA, super-mașina sport Lexus de 375.000 USD care a fost întreruptă în 2012, după o serie de doar 500 de exemplare.
Lexus prevede reîncarnarea electrică oferind o autonomie de 700 de km și un timp de la 0 la 100 km/oră în intervalul scăzut de două secunde.
Designerii au renunțat la termenul „grila axului” în favoarea „corpului axului”, despre care, spun ei, transmite forma sa 3D și noile proporții ale corpului EV. În RZ, acesta include o spate în formă de coadă de rață pentru un flux de aer mai lisător.
Când este privit din anumite unghiuri, stâlpul C al lui RZ aproape că dispare din vedere în timp ce partea din spate se ciupește spre interior, creând iluzia unei siluete sedan cu o punte din spate.
Din colțurile din spate ies două spoilere de pe acoperiș, în formă de corn. Au două locuri de muncă. Primul este de a sparge conturul asemănător unui coupe și de a prezenta o linie a acoperișului mai pătrată. Al doilea este de a suprima forța vântului transversal și de a îmbunătăți stabilitatea vehiculului.
Axat pe șofer
În interior, RZ se lipește de un cockpit axat pe șofer, mai degrabă decât de a adopta panoul digital orizontal minimalist, care este în prezent în vogă printre designerii de vehicule electrice.
Există încă o mulțime de butoane, iar afișajul tabloului de bord este similar cu cel folosit pentru hibridul plug-in NX 450h+, deși designerii de RV au mutat orificiile de ventilație deasupra ecranului. Consola centrală a cotierei îl înconjoară pe șofer.
Lexus numește aspectul un concept Tazuna, evocând termenul japonez tazuna, pentru frâiele pe care le folosește un călăreț pentru a controla un cal. Face parte din misiunea Lexus de a crea o legătură mai directă între șofer și mașină pentru un sentiment de control intuitiv.
Chiar dacă RZ va fi primul Lexus care va primi drive-by-wire într-un volan în formă de jug, modelul de bază se va lipi de o roată tradițională în formă de gogoașă.
RZ va oferi, de asemenea, un acoperiș panoramic care se întinde peste capetele pasagerilor de pe locurile din spate, care se pot bucura de spațiu extins pentru picioare datorită ampatamentului lung al lui RZ.
Între timp, actualizările over-the-air vor menține software-ul vehiculului perfect actualizat. Lexus a înlocuit, de asemenea, sistemul de blocare mecanică a ușii cu un „zăvor electronic” pentru o intrare mai fără efort. Și o cheie digitală compatibilă cu smartphone-ul poate fi partajată cu prietenii.
În cele din urmă, vehiculul conține cea mai recentă versiune a Lexus Safety System+, suita de tehnologii de siguranță și asistență a șoferului a mărcii. De asemenea, va primi prima adoptare de către Lexus a unei funcții de asistență pentru blocajele în trafic.
Singurul lucru pe care RZ nu îl va avea este o torpedou pe partea pasagerului. Planificatorii au renunțat la acest lucru pentru a adopta încălzitoare radiante pentru picioare și picioare pentru scaunele din față. Lexus spune că noua configurația încălzește pasagerii mai direct, fără a pierde energie pentru a încălzi întreaga cabină.