INTERVIU Fan Courier – Cât muncește, cât câștigă un curier și cum e perioada sărbătorilor pentru ei
Nu putem să trăim fără ei de aproximativ 20 de ani. Au fost lucrători esențiali în pandemie, când au muncit pe brânci. Echipa Playtech a vrut să afle mai multe detalii despre viața unui curier: program, salariu, cum a fost în pandemie pentru ei, cum e de sărbători, așa că am discutat cu un curier de la Fan Courier.
De la poștă, la aplicații de livrare de mâncare, curierii ne fac viața mai ușoară, iar cifrele indică faptul că industria de curierat a cunoscut în perioada 2008-2019 o creştere considerabilă, Astfel, în anul 2008 piaţa de curierat avea afaceri cumulate de 875 milioane lei, conform datelor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. Zece ani mai târziu, industria de curierat avea o valoare de peste 4 miliarde lei, adică de aproape cinci ori mai mare. Pentru 2020, piaţa locală de curierat se apropie de o valoare de circa 5 mld. lei, mai exact 4,85 mld. lei (1 mld. euro), conform estimărilor ZF pe baza datelor din piaţă.
Statisticile arată că cifra de afaceri a pieței serviciilor de poștă și curierat din România a crescut cu 19% în 2020, în timpul pandemiei, față de 2019, și a depășit cu 136% nivelul din 2011, ajungând, astfel, la 6,4 miliarde de lei în 2020, conform unei analize.
În ceea ce privește piața serviciilor de poștă și curierat din țara noastră, Poșta Română rămâne principalul jucător. Compania, deținută de statul român prin Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării – 93,6% și de Fondul Proprietatea – 6,4%, a raportat în 2020 o cifră de afaceri de aproape 1,3 miliarde de lei (20,2% din total), conform unei analize. În 2019, cifra de afaceri a acestei instituții a fost de 1,28 miliarde de lei, astfel încât compania a menținut trendul crescător din anul anterior.
Cum e să lucrezi la Fan Courier
Fan Courier Express SRL continuă să câștige teren și să se apropie de Poșta Română în 2020. Compania cu capital privat 100% românesc a atins pentru prima dată în istorie o cifră de afaceri de peste un miliard de lei, având un avans de 28% față de 2019, reușind astfel să ajungă la 16% din totalul pieței. Astfel, conform datelor furnizate de FAN Courier pentru GPeC, citate de KeysFin, numărul de livrări e-commerce a crescut, în medie, cu 12% în 2021, comparativ cu 2020. În 2021, noiembrie a fost luna cu cel mai mare număr de expedieri, de aproape 7,3 milioane, iar februarie a fost luna cu cel mai mic număr de expedieri, de 4,8 milioane.
Playtech: Ce poziție ocupi în cadrul Fan Courier, ce presupune, de cât timp activezi în firmă?
Nicu, Fan Courier: Activez în această firmă de aproximativ șapte ani și sunt curier.
Playtech: Cum e să lucrezi în cadrul companiei? Cum e programul de lucru la Fan Courier?
Nicu, Fan Courier: Programul de muncă este între 9-17, dar în perioada aglomerată a sărbătorilor mai stăm și în plus, pentru a mulțumi fiecare client.
Playtech: Cum e perioada de Black Friday, dar și cea a sărbătorilor? Cât de mult comandă românii?
Nicu, Fan Courier: În această perioadă sunt foarte multe colete. Sunt zile în care nu facem față să livrăm toată marfa, dar încercăm să mulțumim pe toată lumea. Numărul de colete crește de la an la an și se dezvoltă mult online-ul.
Playtech: Lasă românii bacșiș curierilor? Și, dacă da, cât de mult?
Nicu, Fan Courier: De cele mai multe ori, clientul ne lasă bacșis. Bacșișul diferă de la persoană la persoană și prețul coletului. Un procent nu pot spune, “clientul ne spune să “rotunjim“.
Playtech: Care e cea mai ciudată experiență pe care ai auzit-o la Fan Courier? Probabil vreun client cu vreo cerere/reclamație mai bizară.
Nicu, Fan Courier: Am avut o experiență mai ciudată cu un client care m-a sunat și m-a înjurat, pe motiv ca i-am „dat țeapă”, că nu a fost ce a comandat. Dar apoi, i-am explicat că noi suntem doar curieri, nu știm ce conțin pachetele.
Playtech: Care e salariul unui curier?
Nicu, Fan Courier: Salariile diferă, în funcție de zona de livrare și de numărul de colete livrate, între 2000-2500 de lei.
Playtech: Cum a fost la Fan Courier în timpul pandemiei și cum s-a schimbat după?
Nicu, Fan Courier: În pandemie chiar mi-a plăcut să livrez, deoarece era mult mai lejer în privința traficului. Dar, odată cu pandemia, ne-a crescut și numărul de colete, deoarece erau închise multe magazine, iar lumea comanda foarte mult. Pandemia a influenţat pozitiv piaţa de curierat, pentru că a generat nu doar creşterea vânzărilor, ci şi schimbarea comportamentului multor consumator
Playtech: Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă FAN Courier în prezent?
Nicu, Fan Courier: Comerțul online se va dezvolta tot mai bine de la an la an, cred eu. Vor fi tot mai multe colete, dar cum avansează tehnologia, zic ca va fi mai ușor cu niște scannere care merg mai repede.