Facebook și Instagram dispar din Europa, la vară: scenariul care bagă frică în influenceri, care sunt șansele

de: Mădălina Bahrim
08 07. 2022

Viața socială a europenilor s-ar putea schimba radical vara aceasta. Două dintre cele mai iubite și utilizate aplicații sociale și-ar putea închide porțile pe Bătrânul Continent.

Facebook și Instagram ar putea dispărea de pe piața europeană, vara aceasta. Riscul a apărut după ce Autoritatea de Supraveghere a Protecției Datelor cu Caracter Personal din Irlanda a decis pentru a doua oară să interzică schimbul de date ale firmelor către Statele Unite.

În 2020, Curtea Europeană de Justiție a anulat un pact privind fluxurile de date între UE și SUA, denumit Privacy Shield, din cauza temerilor legate de practicile de supraveghere din SUA.  Tot atunci s-a decis și utilizarea unui alt instrument juridic pe care Meta și multe alte firme americane îl folosesc pentru a transfera date cu caracter personal în SUA, numit clauze contractuale standard (SCC). Doar că ultima mișcare a Irlandei din această săptămână înseamnă că Facebook este obligată să nu se mai bazeze la rândul său pe SCC, notează Politico.

Se închide Facebook, spre disperarea influencerilor

Informațiile fac deja înconjurul lumii, iar cei mai afectați de această decizie ar urma să fie influencerii, care fac bani grei în urma promovărilor de pe cele două platforme sociale.

„În cazul în care nu se adoptă un nou cadru transatlantic pentru transferul de date și nu putem continua să ne bazăm pe SCC-uri sau să ne bazăm pe alte mijloace alternative de transfer de date din Europa către Statele Unite, probabil că nu vom putea oferi o serie dintre cele mai importante produse și servicii ale noastre, inclusiv Facebook și Instagram, în Europa”, a declarat Meta într-un document depus în luna martie a acestui an. Documentul a fost trimis de gigantul social media la Comisia americană pentru valori mobiliare și burse.

Impactul social al închiderii celor două platforme va fi dincolo de acest șoc asupra celor ce obțin venituri de pe platforme. Afacerile care se promovează în online depind, de asemenea, de campaniile de pe Facebook, iar viața socială în sine, legăturile interumane, riscă să aibă de suferit, dacă ținem cont că 33% din populația planetei folosesc Facebook, practic pe platformă fiind aproximativ în jur de 2,7 miliarde de utilizatori.