Dezastrul scumpirilor din România, doar la început: avertismentul experților pentru toți românii, se întâmplă la iarnă cu prețurile
Românii nu vor avea o iarnă prea ușoară, după cum se arată în datele publicate INS. Prețurile vor continua să crească pentru următoarele trei luni și, nici pe departe, nu se vor rezuma doar la energie, carburant și servicii.
Pe parcursul următoarelor luni, românii se vor confrunta cu o creștere accentuată a prețurilor de vânzare cu amănuntul. Scumpiri se vor întâlni și în industria prelucrătoare și a construcțiilor, după cum se arată în cea mai recentă analiză a Institutului Național de Statistică referitoare la situația din piață, ancheta de conjunctură din luna noiembrie 2022.
Ce se întâmplă cu prețurile în România
Managerii din industria prelucrătoare preconizează pentru următoarele trei luni o scădere infimă a volumelor (-2%) și o relativă stabilitate în ceea ce privește forța de muncă, numărul de salariați (-1%). Din păcate, în aceeași perioadă, se prognozează o explozie a prețurilor practicate în cazul produselor industriale (+37%).
Pe zona de construcții, având în vedere că vine sezonul rece, se estimează o scădere a volumului lucrărilor (-17% în sold conjunctural), dar și a numărului de angajați (-8%). În privința prețurilor lucrărilor de construcții, acestea vor sări cu nu mai puțin de 38%.
Românii nu se vor abține de la cumpărături și se estimează o creștere semnificativă a activității economice în comerțul cu amănuntul, sold conjunctural de +18%. Volumul comenzilor adresate către furnizori va sări cu 16% și tot cu același procent va crește și numărul angajaților din domeniu. Din păcate, cea mai dureroasă este creșterea prețurilor pe această zonă care se estimează la 50%.
Pe zona de servicii, cererea va crește într-un ritm moderat, cu până la 7%, în timp ce numărul salariaților va fi în mare parte neschimbat (+1%). Din păcate, și în această zonă, prețurile de vânzare sau facturare a prestațiilor vor avea o tendință accentuată de creștere, +25%.
În mod oficial, INS menţionează că soldul conjunctural indică percepţia managerilor întreprinderilor asupra dinamicii unui fenomen care nu trebuie confundată cu ritmul creşterii sau scăderii oricărui indicator statistic produs de INS. Soldul conjunctural procentual este obţinut ca diferenţă între procentajul managerilor care au ales varianta pozitivă a fenomenului şi procentajul celor care au indicat varianta negativă.