Codul Rutier din România, ”mai prietenos” cu mașinile autonome: ce trebuie să știe șoferii români
Autoritățile române sunt cu mult în urma occidentului când vine vorba de legiferarea mașinilor autonome pe străzile patriei. Cu toate acestea, o modificare propusă pentru Codul Rutier face un pas important în remedierea problemei.
Un nou proiect de lege aflat în dezbatere la Ministerul Afacerilor Interne (MAI) speră să introducă reglementări referitoare la condițiile în care se poate face testarea pe drumurile publice a mașinilor autonome – ”prevăzute cu sistem de conducere automatizată”. Ideea este că acesta este primul pas în direcția reglementării circulației mașinilor automatizate sau chiar autonome.
Mașinile autonome în România, un pic mai aproape de legalitate
Proiectul de lege aflat în dezbatere la MAI are ca scop, în primul rând, transpunerea în legislația autohtonă a conceptului de sistem de conducere automatizată și detalierea lui. Dacă totul merge bine, în Codul Rutier va exista următoarea definiție pentru sistemul de conducere automatizat – “funcția unui autovehicul prin care se realizează în timp real mișcările laterale și longitudinale ale acestuia, monitorizarea drumului, răspunsul la evenimentele din traficul rutier, precum și planificarea și semnalizarea manevrelor”.
A doua parte a proiectului vizează premisele legale care sunt necesare pentru autorizarea pentru probe a unui autovehicul prevăzut cu sistem de conducere automatizată pe străzile din România, mai ales pe anumite trasee stabilite în prealabil de poliția rutieră. Punctual, pentru testarea mașinilor prevăzute cu sistem de conducere automatizată pe drumurile publice, autorizația și numerele de probă se vor elibera firmei care dorește introducerea pe piața de la noi a acestor mașini, în baza prezentării unei dovezi eliberate de Registrul Auto Român cu privire la îndeplinirea cerințelor tehnice de funcționare a sistemelor de conducere automatizate. Cerințele tehnice ale mașinilor cu conducere automatizată vor fi stabilite, prin ordin, de Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, conform Avocatnet.ro.
Dacă o mașină autonomă sau cu sistem de conducere automatizat va fi implicată într-un accident rutier, la solicitarea poliției rutiere, firma din spatele autoturismului este nevoită, conform proiectului de modificare a Codului Rutier, “să comunice acesteia datele înregistrate de dispozitivul tehnic instalat la bordul autovehiculului prevăzut cu sistem de conducere automatizată, pe timpul testării acestuia pe drumul public, cu privire la condițiile operaționale ale sistemului, starea operațională a sistemului, precum și starea conducătorului”, după cum apare în proiect.