China poate distruge infrastructura Europei. „A devenit mai autoritară, mai puțin aliată cu noi din punct de vedere economic”

de: Dumitrescu Andrei
11 11. 2022

Războiul din Ucraina și suspiciunile de acte de sabotaj asupra unor infrastructuri-cheie obligă țările europene să își regândească abordarea cu privire la ceea ce este critic și la cine ar trebui să controleze acest lucru.

Și aici, nu atât de Rusia este cea de care se tem liderii Uniunii Europene, cât China.

„Cea mai mare teamă, cred, este că infrastructura critică ar putea fi scoasă din funcțiune de China într-o situație de conflict sau cel puțin că China ne-ar putea amenința să scoatem din funcțiune infrastructura critică”, a declarat pentru Euronews Dr. Tim Rühlig, cercetător la Consiliul German pentru Relații Externe (DGAP).

Companiile chineze dețin sau au participații într-o gamă largă de infrastructuri critice europene, inclusiv porturi, aeroporturi, companii de electricitate, parcuri eoliene și solare, precum și telecomunicații.

Europa a vândut infrastructură Chinei în timpul crizei financiare

Anii de boom au fost între 2012 și 2015, când Europa, aflată într-o criză financiară severă, a luat măsuri drastice de austeritate care au inclus vânzarea unor astfel de infrastructuri mari.

În prezent, companiile chineze dețin participații în porturi din țări ale UE, printre care Grecia, Italia, Portugalia, Spania, Belgia, Olanda și Germania, precum și în aeroporturi, cum ar fi cel din Toulouse, Franța.

Cu toate acestea, climatul geopolitic s-a schimbat dramatic.

„În ultimii șase, șapte ani am văzut două lucruri. China a devenit mai autoritară, mai puțin aliată cu noi din punct de vedere economic, mai divergentă”, a declarat pentru Euronews Agatha Kratz, director al centrului de cercetare independent Rhodium Group.

„Iar pe partea europeană, de asemenea, o conștientizare a acestor diferențe foarte, foarte puternice în ceea ce privește opiniile de cuvânt, opiniile economice, opiniile politice”, a adăugat ea.

Un astfel de control asupra acestui tip de infrastructură implică deja riscuri pe timp de pace, inclusiv spionaj, dar și posibilitatea ca China să folosească aceste hub-uri comerciale din Europa pentru a-și favoriza companiile în detrimentul celor regionale.

Dar abordarea Rusiei „puterea are dreptate” ridică acum temeri că, în cazul în care Moscova va învinge în războiul său din Ucraina, China s-ar putea simți încurajată să își folosească armata în Taiwan.

Beijingul consideră că insula face parte din teritoriul său și, în ultimele luni, și-a intensificat retorica cu privire la posibila utilizare a armatei.

În cazul în care ar face acest lucru, UE nu ar avea altă opțiune decât să impună sancțiuni, la care Beijingul ar riposta.

„Mă îngrijorează mai mult alte tipuri de vulnerabilități”

Dar există o îngrijorare tot mai mare cu privire la posibilitatea ca acesta să se folosească de controlul său asupra infrastructurii critice a UE pentru a exercita presiuni suplimentare.

Infrastructura fizică, cum ar fi porturile și aeroporturile, este „de fapt mai mult pe partea de responsabilitate pentru chinezi”, a susținut Kratz, deoarece ar putea fi confiscată sau înghețată de către țările UE într-o perioadă de tensiuni geopolitice extreme.

Adevărata îngrijorare se referă la sectorul digital și la dependența Europei de tehnologia chineză.

„Mă îngrijorează mai mult alte tipuri de vulnerabilități, cum ar fi, în cazul 5G, posibilitatea ca acesta să fie folosit pentru spionaj sau posibilitatea ca acesta să fie pur și simplu dezactivat cu totul”, a declarat pentru Euronews Ian Bond, director de politică externă la centrul de reflecție Centre for European Reform (CER).

„Am văzut destul de recent o întrerupere a sistemului feroviar german care pare să fi fost cauzată de un atac cibernetic”.

„Nu este clar cine a efectuat-o, dar, evident, dacă China se află în interiorul sistemului, dacă sunt companii chineze care creează unele dintre aceste sisteme, atunci oportunitățile guvernului chinez de a instala backdoors sau chiar întrerupătoare ascunse sunt cu atât mai mari”, a spus Bond.

Având în vedere că societățile chineze au participații în rețelele electrice europene, precum și în domeniile energiei regenerabile și în sistemele de telecomunicații, potențialul de perturbare ar putea fi uriaș.

China ar putea folosi ca armă datele din centrele comerciale

Dar chiar dacă ar pierde controlul asupra porturilor și aeroporturilor europene, China ar putea în continuare să folosească ca armă datele din aceste centre comerciale pentru a provoca daune.

„Atât un port maritim, cât și un aeroport fac parte dintr-o infrastructură digitală. Astfel, indiferent de containerele care trec prin terminalul portului maritim vor lăsa o mulțime de date în acel port maritim. Dacă ai acces corespunzător la ele, știi ce se află în acele containere, cine le-a expediat acolo, unde se duc, care este lanțul logistic”, a declarat Rühlig.

„Dacă chinezii au o înțelegere foarte adecvată a ceea ce sunt bunurile critice, un fel de blocaj al lanțurilor de aprovizionare, ar putea fi bine echipați pentru a avea sancțiuni foarte bine țintite, în cazul în care știu pur și simplu că pot exista cinci sau șapte producători ai unui bun critic în Europa.”

„Dar acești cinci sau șapte producători s-ar putea să se bazeze toți pe același lanț de aprovizionare, iar atunci ei trebuie pur și simplu să taie acel punct pentru a pune în esență Europa într-o situație foarte dificilă”, a explicat el.

Acesta este motivul pentru care furia provocată de vânzarea unei participații într-un terminal portuar din Hamburg către COSCO, compania maritimă de stat din China, a avut sens. Hamburg este al treilea cel mai aglomerat port din Europa.

„În mod izolat, o astfel de investiție poate părea un risc limitat, deoarece ce poți face cu datele dintr-un port maritim dacă există atât de multe altele? Nu prea multe. Dar ajungi la un punct în care ai o masă critică și atunci cred că, dacă le combini și toate aceste date, devine un risc real”, a conchis Rühlig.