Care e legătura dintre avioane și 5G: tot ce trebuie să știi despre asta
Mai multe companii aeriene internaționale au anulat recent zborurile către anumite aeroporturi din SUA din cauza temerilor că lansarea tehnologiei de comunicații mobile 5G ar putea interfera cu echipamentele unor avioane.
După avertismentele despre potențiala problemă, venite din partea șefilor aviației și ai Administrației Federale a Aviației, compania de telecomunicații AT&T și Verizon a amânat activarea unor antene 5G, în jurul aeroporturilor din SUA.
În prezent, implementată în mai multe țări din întreaga lume, 5G este a cincea generație de tehnologie de telefonie mobilă. Ar putea oferi viteze de rețea de până la 100 de ori mai rapide decât cele cu care ne-am obișnuit pe 4G.
Pentru a asigura viteze mari, cu cea mai mare acoperire posibilă, AT&T și Verizon plănuise, inițial, să genereze internet 5G folosind frecvențe în bandă C, un tip de frecvență radio cu valori cuprinse între 3,7 și 3,98 GHz.
Aceste frecvențe sunt asemănătoare cu cele utilizate de aeronavele moderne pentru a măsura altitudinea. O piesă importantă a echipamentului unei aeronave, numită radioaltimetru, funcționează pe frecvențe din banda C între cu valori de 4,2-4,4 GHz.
Piloții se bazează pe radioaltimetre pentru a ateriza avionul în siguranță, în special atunci când vizibilitatea este slabă. Cel mai bun exemplu este atunci când aeroportul este înconjurat de munți înalți sau când sunt condiții de ceață.
În cazul în care aceste interferențe se întâmplă, chiar și pentru câteva secunde, ar putea duce la imposibilitatea executării unei aterizări în siguranță.
Ce poate fi făcut pentru atenuarea efectelor 5G
Alte țări care dispun de tehnologia 5G și folosesc frecvențe în bandă C, care se suprapun pe cele ale radioaltimetrelor, nu au raportat o astfel de problemă, asemenea Statelor Unite ale Americii. De exemplu, în Marea Britanie, 5G ajunge până la 4 GHz. Cu toate astea, în Marea Britanie nu există munți care să creeze probleme la aterizare, cu toate că există suficientă ceață.
În paralel, în alte aeroporturi din lume, frecvențele 5G au fost modificate în așa fel încât să nu se apropie de valorile critice. În Uniunea Europeană, 5G ajunge până la 3,8 GHz.