Canalul Dunăre-Marea Neagră, visul lui Ceaușescu: secretele celui mai megaloman proiect. Și-au pierdut viața sute de români

de: Cojocaru Cristian
04 05. 2022

În perioada comunismului, liderii se întreceau în proiecte tot mai fastuoase. Visul lui Ceaușescu consta în canalul Dunăre – Marea Neagră. Află cât a costat acest proiect, de fapt.

Inginerul Chiriac Avădanei este cel care a primit ordin din partea fostului dictator, Nicolae Ceaușescu de a proiecta canalul Dunăre-Marea Neagră. Consiliul de Miniștri decidea în data de 25 mai 1949 demararea lucrărirlor pentru construirea acestui canal.

Deținuții au fost cei care au lucrat la canal, astfel că în anul 1952, numărul acestora reprezenta aproximativ 80% din forța de muncă în cadrul proiectului. Muncitorii erau împărțiți  în colonii, astfel că liderul coloniei de la Cernavodă era Florian Cormoș.

Cât timp s-a aflat la conducerea coloniei, din acțiunile sale a rezultat moartea a 115 deținuți politici. Cu toate că Florian Cormoș a fost condamnat la moarte, după patru ani, acesta a fost amnistiat. Lucrările la canal au fost sistate în anul 1953, pentru a fi reluate două decenii mai târziu.

Magistrala Albastră poartă semnătura inginerului Chiriac Avădanei, fiind desemnat de către Nicolae Ceaușescu să proiecteze construcția. Proiectarea a început la 10 iulie 1973 și dacă la început, echipa număra 185 de persoane, ulterior, aceasta a crescut la 225 de specialiști în domeniu.

După ce au fost evaluate mai multe proiecte, cel final a fost cel unde canalul se desprinde din Dunăre la Cernavodă, urmând Valea Carasu spre Lacul Agigea și până în portul maritim Constanța. Ulterior, între 1984 – 1987, a fost realizată și ramura canalului pe direcția Poarta Albă – Midia – Năvodari.

Visul lui Ceaușescu prindea viață

Au fost utilizate 147 de volume de studii și cercetări, la care se adaugă 358 de volume și planșe pentru partea de proiectare. Spre sfârșitul anului 1975 au fost organizate șantierele și s-a întocmit proiectul general. Prima echipă de lucru a fost cea de la Porțile de Fier.

În perioada comunismului, statul a împrumutat suma de un miliard și jumătate de dolari, pentru ca fabricile și uzinele să fie echipate pentru a putea realiza echipamente și utilaje atât de necesare realizării proiectului. Realizarea acestui canal a însemnat excavarea a 301 milioane metri cubi de pământ.

Planul maret al lui Ceausescu a costat 24 de miliarde de lei

În ceea ce privește mărimea canalului, acesta este al cincilea în lume, pe primul loc fiind cel din Panama. Are o adâncime de 7 metri și o lățime cuprinsă între 70 și 120 de metri, iar lungimea acestuia este de 94,4 kilometri. Inaugurarea canalului a avut loc în luna mai 1984.

22.000 de oameni au lucrat la realizarea acestuia, fiind cheltuite în total 24 de miliarde de lei. În ultimii ani de lucrări, numărul muncitorilor ajunsese la 32.000 de oameni. Inginerul Avădanei a mai povestit în trecut faptul că în timpul lucrărilor la acest canal, au fost aproximativ cinci-șase accidente mortale.