Tehnologiile care schimbă (sau deja au schimbat) modul în care faci cumpărături la supermarket

de: Ciprian Ioana
09 07. 2021

Marile lanțuri de magazine de tip supermarket au luat locul micilor afaceri de cartier, buticurilor de la colțul blocului. Odată cu lărgirea spațiului unde găsești cam tot ce-ți trebuie au apărut, inevitabil, și soluții inteligente care să te ajute la cumpărături.

Domeniul alimentar, la fel ca celelalte alte domenii, tebuie să țină pasul cu vremurile, să se digitalizeze, să se automatizeze. Nu există persoană care să nu-și fi făcut vreodată cumpărăturile într-un supermarket, să se plimbe cu coșul plin de produse printre rafturi și apoi să se îndrepte spre casele de marcat.

E valabil inclusiv în comunitățile rurale, care nu mai sunt private de așa ceva de ani buni de zile.

Cum-necum, tehnologia a schimbat modul în care îți faci cumpărăturile. Unele schimbări sunt vizibile, altele nu.

Case inteligente pentru cumpărături pe repede-înainte

Da, în multe supermarket-uri o să observi casele de tip self-scan. Sunt casele unde nu ai nevoie să fii luat în primire de un casier, pur și simplu îți pui singur produsele cumpărate pe un spațiu special, ți le scanezi, le muți pe alt spațiu și la final plătești.

„Casele self-scan oferă clienților posibilitatea de a scana și plăti singuri cumpărăturile, într-un mod rapid și simplu”, spuneau, în 2019, reprezentanții Mega Image, una dintre primele companii care au introdus acest sistem la noi în țară.

Tot compania menționată preciza că are totul felul de sisteme inteligente, care monitorizează, între altele, numărul de clienţi, stocurile, numărul de persoane de la casele de marcare. Mai mult, există afișare digitală pentru publicitate personalizată, promovarea produselor se poate face adaptat pe segmente de cumpărători, zone de interes ale vizitatorilor, iar clienţii pot primi asistenţă mai uşor printr-un sistem electronic prin care asistenţii din magazin sunt chemaţi.

Prin astfel de sisteme, companiile reușesc două lucruri în același timp: ideea a venit ca răspuns la nevoia companiilor de a găsi soluţii la deficitul de personal, dar şi pentru a oferi clienţilor o modalitate modernă de a cumpăra şi de a evita cozile.

Nu mai e cazul să menționez și faptul că nu există supermarket în care să nu poți plăti cu cardul sau telefonul. Aceste magazine au fost cam primele care s-au aliniat direcției la acea vreme.

Ideea Amazon Go a ajuns și-n România

Cei de la Amazon au gândit un magazin în care intri, cumperi și pleci, fără să interacționezi cu nimeni. Pentru că, de fapt, nu există niciun angajat în acel magazin. Se întâmpla în 2018, când primul magazin de acest fel a apărut în Seattle, SUA.

Conceptul e simplu: e vorba de o suprafață de circa 550 de metri pătrați, unde găsești cam ce găsești la un magazin clasic. Fiecare zonă este monitorizată cu senzori și cu camere video și totul este controlat prin software care verifică cine intră și cu ce iese.

Clienții trebuie să aibă aplicația Amazon (disponibilă pe iOS, Android), scanează la intrare în magazin și sistemul începe urmărirea. Iei produsele de pe raft, le pui în pungă și magazinul îți ia de pe cardul pe care deja l-ai stocat în aplicație. Ceva similar s-a încercat și la noi – am scris AICI despre ideea unor tineri din București.

Cei de la Grab&Go îți promiteau că ai nevoie doar să descarci aplicația magazinului, disponibilă în Android și iOS. Intrai apoi în magazin, unde găseai doar băuturi precum bere, suc și apă, dar și snacks-uri, iaurturi sau ciocolată.

Principiul magazinului, inspirat de Amazon Go, era simplu: după ce ți-ai făcut cont în aplicație, introduci un card valid, iar de aici încolo pașii sunt simpli pentru că totul funcționează pe bază de scanare de coduri QR. Prin scanarea codului deschizi ușa de la intrare, tot prin scanare de cod QR ai acces și la raftul cu produsele pe care le dorești.

E irelevant dacă o astfel de afacere a avut sau nu succes. E important că se poate și că tehnologia pentru așa ceva există.

Din offline în online

O altă schimbare vizibilă în comerțul alimentar e apariția aplicațiilor. Nu există supermarket care să nu aibă așa ceva, iar acolo găsești de toate: oferte, promoții, reduceri și, mai important de atât, îți poți face cumpărăturile de la distanță.

Sunt câteva supermarketuri care au descoperit (mai ales în pandemie) că acest concept de home-delivery se poate aplica și-n domeniul lor. Dacă-ți poți comanda acasă pizza, de ce să nu poți face același lucru și cu cumpărăturile de la supermarket, nu?

Există o mulțime de servicii în România care-ți aduc cumpărăturile de la supermarket acasă – unele soluții sunt dezvoltate chiar de companiile din domeniu, altele vin de la companii-terțe, care au speculat acest lucru. Practic, dacă nu mai vrei să mergi în magazin să-ți iei produse alimentare, de casă sau orice altceva, poți face totul direct din aplicație.

Lista e lungă și ai de unde alege. 

Realitatea augmentată, noua tehnologie din supermerket

Marile lanțuri de magazine n-au ignorat nici realitatea augmentată, o tehnologie apărută de ceva ani, dar de care te-ai lovit, poate, în alte domenii.

Printre pionierii care au vrut să ofere o altfel de experiență la cumpărături se numără Dent Reality, o companie de tehnologie din Marea Britanie. Aceasta oferă o aplicație gândită special pentru clienții care vor detalii despre produsele de pe rafturi, dar nu au răbdare să citească eticheta.

Ideea e simplu: scanezi cu camera telefonului un produs și afli imediat prețul, numărul de calorii, termenul de expirate și alte informațiile nutriționale. Tehnologia AR, precum cea oferită de Dent Reality, promite să facă din vizita în supermarket o experiență cu totul specială.

O altă firmă spaniolă a venit cu o soluție inteligentă pentru persoanele cu deficiențe de vedere, care întâmpină probleme la cumpărături, pentru că nu pot identifica produsele și sunt nevoite să ceară mereu detalii despre acestea, scrie BBC.

E vorba de un sistem bazat de coduri de bare de mari dimensiuni (acoperă practic tot ambalajul produsului), colorate, care se pot regăsi pe produse și alimente. Ele pot fi scanate cu telefonul de la o distanță de trei metri – acesta fiind marele avantaj față de codurile QR, unde trebuie să fii extrem de precis cu camera telefonului. Aceste coduri sunt imposibil de scanat de către persoanele cu deficiențe de vedere.

Soluția e propusă de o companie din Murcia, Spania, care se numește NaviLens.

Aceste coduri sunt deja disponibile în rețelele publice de transport din Spania, în muzee, dar și la metroul din New York. Codurile se găsesc deja pe cerealele produse de Kellogg, dar s-ar putea regăsi în curând pe mai toate tipurile de produse.

Digitalizare accelerată și de condițiile dure din piață

E adevărat că toate aceste soluții au venit nu numai ca o adaptare la vremurile pe care le trăim. A fost nevoie de automatizare și pentru că marile companii din domeniu nu mai găsesc oameni să angajeze.

O analiză recentă a ESSA Group, jucător din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări, arăta că deficitul de personal pentru marile rețele din comerțul alimentar modern, experimentat înainte de pandemie, se repetă astăzi. Acest fenomen este mai accentuat pentru recrutarea de angajați care vizează activități din categorii precum: lucrători comerciali, casieri, pickeri sau lucrători polivalenți, afirmă

„Ponderea cea mai mare de angajați, pentru anul 2021, se întâlnește la categoria «picking». Avem solicitări de peste 300 persoane, pentru o singură comandă, durata de delegare fiind de cel puțin șase luni, la nivel național. În trimestrul al doilea al acestui an, s-a resimțit lipsa de personal disponibil. Piața a revenit practic la comportamentul de dinainte de criză, la momentul în care angajatorii erau cei intervievați și nu candidații. Numărul mic de aplicanți și cel mare de job-uri disponibile face ca flexibilitatea angajatorilor să fie una foarte mare”, declară Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group.

Deficitul de personal pentru pozițiile punctate – lucrători comerciali, casieri, pickeri – este explicat și prin faptul că retailerii alimentari au înregistrat o lipsă de candidați pentru pozițiile superior plătite și poziționate în zona calificată.

Iar motivul este simplu: această lipsă a permis accesarea pozițiilor respective și de către cei cu pregătire inferioară, ceea ce a condus la descoperirea sectoarelor din structurile de execuție.

Comerțul trebuie să se adapteze vremurilor. Și n-are cum să o facă altfel decât cu ajutorul tehnologiei.