23 nov. 2021 | 17:35

REVIEW: “Eternals” este un alt tip de film Marvel, dar conține acțiunea, umorul și originalitatea specifice universului MCU

„Eternals” (Eternii), de la Marvel Studios, urmărește un grup de eroi nemuritori care au protejat Pământul și i-au modelat istoria și civilizațiile încă de la începutul timpului. Când creaturile monstruoase numite Deviants (Devianți), demult considerate pierdute în timp, revin în mod misterios, Eternii sunt nevoiți să se reunească pentru a apăra din nou omenirea.

Așadar, Eternals, în regia lui Chloé Zhao, prezintă o nouă echipă incitantă de supereroi din universul cinematografic Marvel, extratereștri străvechi care trăiesc pe Pământ, în secret, de mii de ani. În urma evenimentelor din “Avengers: Endgame”, o tragedie neașteptată îi obligă să iasă din umbră, pentru a se reuni împotriva celui mai vechi inamic al omenirii, Devianții.

În multe privințe, întrebarea centrală din Eternals este “ce înseamnă să fii om, de fapt?”. Regizoarea Chloé Zhao își pune amprenta distinctivă pe „Eternals”. Rezultatul este un blockbuster reușit, care se străduiește, de asemenea, să îndeplinească cerințele uriașe ale unui film de acțiune masiv. Zhao, câștigătoarea premiilor Oscar pentru cel mai bun film și cea mai bună regie pentru filmul intim și profund „Nomadland” oferă o mare parte din stilul ei și filmului Marvel. Pentru aceia dintre voi care apreciază talentul fascinant al lui Zhao, veți fi bucuroși să aflați că reușește să creeze o versiune incitantă a unui film MCU. Ea creionează magie, de la un apus de soare pe țărmurile Babilonul antic până la nori de furtună care se adună pe câmpiile din Dakota de Sud actuală. Lucrând cu directorul de filmare Ben Davis, care a filmat și „Guardians of the Galaxy”, „Doctor Strange” și „Captain Marvel”, ea oferă constant oportunități de a ne lăsa să tragem aer în piept și să ne bucurăm de un moment de naturalețe și liniște.

Zhao și colegii săi scenariști Patrick Burleigh, Ryan Firpo și Kaz Firpo creionează povestea unui grup de ființe nemuritoare care trăiesc în secret pe Pământ. Fiecare are propriile abilități specifice, dar, împreună, împărtășesc umorul ciudat care a devenit atât de tipic în filmele Marvel. Plasat de-a lungul istoriei omenirii moderne, „The Eternals”, pe care îl poți vedea în cinematografele din toată țara chiar acum, are în rolurile principale un ansamblu divers. Scenariul se concentrează în cea mai mare parte pe Sersi (Gemma Chan) și, în mod similar, pe Ikaris (Richard Madden). Colegii lor care au trăit în secret pe Pământ în ultimii șapte mii de de ani sunt interpretați, în costumele lor strălucitoare, de Salma Hayek (Ajak), Angelina Jolie (Thena), Brian Tyree Henry (Phastos), Kumail Nanjiani (Kingo), Lia McHugh (Sprite), Lauren Ridloff (Makkari), Don Lee (Gilgamesh) și Barry Keoghan (Druig).

Cu toate astea, cum menționam și-n titlu, Eternals este un altfel de film Marvel. În ciuda unor referiri la unele evenimente MCU (Thanos și Avengers, care nu apar, totuși, în film), filmul se simte în mare parte independent de MCU. Ai o poveste clasică, amestecată cu o poveste shakespeariană despre trădare. Personajele sunt o mare familie funcțional-disfuncțională care, ca multe alte familii, nu vorbesc despre problemele și întrebările reale până nu este prea târziu. Există întrebări despre independență, libertate personală, predestinare și, mai presus de toate, de a fi loial cu sine. Cartea de benzi desenate The Eternals a fost în mare parte un complot ateist, în care Celeștii manipulează creaturi de pe Pământ în trei forme (oameni, devianți și eterni), dar filmul evită în mare măsură ideea că Celeștii sunt, în esență, zeii noștri (probabil din motive evidente).

Eternals dezvăluie o nouă perspectivă asupra celui mai nou film Marvel Cinematic Universe

Nu doar că Zhao a diversificat în mod intenționat cum arată în mod tradițional trupele de supereroi, ci a și schimbat radical tonul în care funcționează de obicei aceste tipuri de povești. În loc de multe glume, conflict și postură impunătoare, „Eternals” este despre colaborare, cooperare, empatie și dragoste. Este vorba despre un supererou care își filtrează întrebările despre putere și scop printr-o lentilă feminină, mai degrabă decât una masculină. Poți să spui că i-a dat o latură feministă, dar nu în sensul rău. Această latură este creionată cel mai bine de Ajak (Salma Hayek), liderul echipei, cu o energie caldă, maternă. Ea nu este o luptătoare, ci o vindecătoare. Iar acest lucru devine evident când este ucisă fără a riposta.

Vizual, filmul este uimitor și îndrăzneț. Eternals este un film care are loc de-a lungul timpului și în tot universul și vedem asta într-o serie de locații și decoruri unice. Totuși, simt că Devianții au fost cam neimpresionanți, vizual vorbind. Dar costumele, wow! Chiar Angelina Jolie a vorbit despre asta.

„Ei bine, ai vrea să-ți vezi mama în asemenea costumație? E superbă, dar… Cred că erau în stare de șoc. Dacă îți vezi mama că poartă o asemenea ținută din spandex auriu, cu păr auriu, cred că te gândești doar: „Înapoi în halat!”, a declarat Angelina Jolie amuzată, despre cum au privit-o copiii ei.

Eternals este un proiect ambițios care a încercat să se îndepărteze de standardul Marvel al povestirii în ritm rapid și al personajelor care fac glume nonstop. Premisa este o fantezie intensă, cu o distribuție principală de nemuritori care se comportă ca o familie cu probleme, iar felul în care le fac față este amuzant pe alocuri, dar profund emoționant. Eternals încearcă să încadreze zece personaje convingătoare, multe cu propriile lor povești, prin relații inteligente și drame personale, într-o premisă mare, un complot misterios cu mai multe straturi, plin de dileme morale provocatoare, să ne convingă de o lume în care ordinea naturală este un genocid în masă făcut de forțele cosmice. Totul, într-un film cu o durată de rulare foarte rezonabilă pentru o asemenea poveste.

Dar acest proiect masiv are și defecte. Spre exemplu, cum ziceam mai devreme, nu reușește să-și consolideze tema cea mai consistentă și cuprinzătoare: ceea ce înseamnă să fii om. Cum filmul a împachetat în mod nesatisfăcător anumite narațiuni ale personajelor (Sprite și Kingo), personaje care făceau alegeri care ar putea înstrăina spectatorii (ca fiecare Eternal, la un moment dat) și premisa secundară cu devianții s-a simțit prea separată de povestea principală, până la actul final.

Totuși, multe aspecte au funcționat. Filmul a fost filmat foarte frumos. Spre deosebire de majoritatea producțiilor Marvel, care au toate scene pe repede-înainte, În Eternals personajele își iau timp pentru a se relaxa și a se acomoda. De asemenea, filmul îi face pe spectatori să simtă adesea luptele morale ale personajelor și îmi place asta. Găsesc poveștile personale din perspectiva existențială a nemuritorilor foarte convingătoare. În cele din urmă, Eternals este un succes. Poate că a încercat mai mult decât poate face față, dar este unul dintre cele mai provocatoare și complexe proiecte ale Marvel din toate punctele de vedere.

Odată ce îți dai seama cine sunt, de fapt, aceste personaje și forma de bază a misiunii lor, devine mai ușor să apreciezi fundamentele filozofice ale poveștii lor. Mai presus de orice, „Eternals” este un film care pune preț pe ideea de a evolua în timp.