Lanțul global de aprovizionare este pe cale să se înrăutățească: care sunt cauzele și cum ne afectează în mod direct

de: Ozana Mazilu
13 10. 2021

Lipsa cipurilor de calculator. Congestie epică a porturilor. Și o lipsă gravă de șoferi de camioane. Lanțurile de aprovizionare ale lumii sunt supuse unui stres extrem.

Coșmarul lanțului de aprovizionare crește prețurile pentru consumatori și încetinește redresarea economică globală. Din păcate, Moody’s Analytics, citat de CNN, avertizează că întreruperile lanțului de aprovizionare „se vor înrăutăți pe măsură ce trece timpul”.

„Pe măsură ce redresarea economică globală continuă să crească, ceea ce este din ce în ce mai evident este modul în care va fi împiedicată de întreruperile lanțului de aprovizionare care apar acum la fiecare colț”, a scris Moody’s într-un raport recent.

Lanțul global de aprovizionare, în colaps

Într-adevăr, FMI și-a redus recent prognoza de creștere în 2021 din SUA cu un punct procentual, cel mai mult pentru orice economie G7. FMI a citat întreruperile lanțului de aprovizionare și scăderea consumului – care în sine a fost parțial determinat de blocajele lanțului de aprovizionare, cum ar fi lipsa de mașini noi pe fondul deficitului de cipuri de computer.

„Controalele la frontieră și restricțiile de mobilitate, indisponibilitatea unui permis global de vaccinare și cererea reținută de blocare acasă s-au combinat pentru o furtună perfectă în care producția globală va fi îngreunată, deoarece livrările nu se fac la timp, costurile și prețurile vor crește și creșterea PIB la nivel mondial nu va fi la fel de robustă ca urmare”, a scris Moody’s în raport.

Moody’s a declarat că „cea mai slabă verigă” poate fi lipsa șoferilor de camioane – o problemă care a contribuit la aglomerația din porturi și a făcut ca benzinăriile din Regatul Unit să funcționeze „pe uscat”. Din păcate, Moody’s a avertizat că există „nori întunecați înainte”, deoarece mai mulți factori fac deosebit de dificilă depășirea constrângerilor de aprovizionare.

În primul rând, firma a subliniat diferențele dintre modul în care țările luptă împotriva Covid, China urmărind zero cazuri, în timp ce Statele Unite sunt „mai dispuse să trăiască cu Covid-19 ca boală endemică”.

„Acest lucru prezintă o provocare serioasă pentru armonizarea regulilor și reglementărilor prin care lucrătorii din transport se deplasează în și din porturi și hub-uri din întreaga lume”, au scris analiștii.

În al doilea rând, Moody’s a menționat lipsa unui „efort global concertat pentru a asigura buna funcționare” a rețelei logistice și de transport la nivel mondial.