Când mobila devine inteligentă: de ce cred Ikea și alții că până și acest domeniu trebuie să fie smart

de: Ciprian Ioana
06 08. 2021

Așa cum mașinile nu mai sunt doar despre piese și fier, nici mobila nu mai e doar despre lemn. Ikea și alte companii mari din domeniu știu asta cel mai bine.

Trăim într-o perioadă în care tehnologia face parte din viețile noastre de zi cu zi. Aproape orice consumăm, de ce ne folosim, unde și cu ce mergem implică o componentă puternic tehnologizată. Asta pentru că business-urile care nu au această componentă nu au nicio șansă de supraviețuire.

Gândește-te numai la faptul că în multe piețe din România poți cumpăra legume și fructe de la producători locali nu numai cu cardul, ci și cu telefonul. Aparatele de tip POS sunt nelipsite de pe orice tarabă.

La fel cum mașinile inteligente se repară de la distanță, doar printr-o actualizare de software, așa și industria mobilierului trebuie să se adapteze.

Ikea a dat tonul, dar nu e singura companie care-ți oferă mobilă inteligentă. Celelalte companii de profil au găsit tot felul de soluții smart pentru a cumpăra și a consuma ca-n secolul XXI. E un secol care, vrei, nu vrei, e marcat de digitalizare, automatizare, realitate augmentată, AI, machine learning și multe alte tehnologii considerate viitorul.

Realitatea augmentată

Ikea a făcut primii pași în direcția digitalizării cu mulți ani în urmă. Încă de la apariția realității augmentate, s-a folosit de astfel de sisteme pentru a te ajuta să alegi piesele de mobilier potrivite pentru spațiul în care locuiești sau lucrezi.

Dacă-ți aduci aminte, prin 2017, suedezii lansau IKEA Place. Compania se numără altor companii mari din diverse domeniu care erau conștiente de utilitatea realității augmentate. IKEA Place e o aplicație care te ajută să introduci virtual obiecte din catalogul companiei în spațiul tău din casă.

Programul include modele la dimensiune reală în 3D pentru o varietate semnificativă de obiecte de mobilier, de la canapele și fotolii, până la tabureți și măsuțe de cafea. Datorită modului în care funcționează, IKEA Place te ajută să-ți formezi o opinie informată despre modul în care ți se integrează obiecte de mobilier în camera ta.

Știi cum arată un anumit produs în casă, înainte de a da banii.

Trend îmbrățișat și în România

Nu a durat mult și astfel de soluții au apărut și la noi. La început de 2020, Mobexpert, cea mai mare companie de profil de la noi, anunța un sistem similar. Era vorba de funcția AR pentru produse de pe site, care-ți permitea să vezi piese de mobilier și decorațiuni în spațiul propriu, direct la tine acasă.

Pe telefoane și tablete, mobilierul și decorațiunile pot fi văzute atât în pagina de produs, cât și direct în spațiul de acasă, prin intermediul realității augmentate. Astfel, pot fi observate în mod amănunțit toate laturile unui produs, din orice unghi, iar zoom-ul permite afișarea cât mai precisă a particularităților lor.

Realitatea augmentată a permis o vedere fizică a obiectelor în spațiul real. Spre deosebire de imaginile de produs, prin intermediul AR, produsele preferate pot fi vizualizate în format 3D și la dimensiuni reale, în raport cu restul obiectelor din încăpere.

Iar realitatae augmentată a fost, cum spuneam, doar începutul.

În 2021, totul a fost dus la alt nivel.

Ikea demonstrează că mobila poate fi și un gadget

De ceva vreme, suedezii au un parteneriat cu cei de la Sonos, care-ți promit experiențe audio impresionante. Compania s-a gândit, astfel, să combine materii prime, cum e lemnul, cu tehnologii de ultimă generație.

Insistă acum puternic și pe conceptul de mobilă inteligentă, adică diverse accesorii care să combine utilul cu noile tehnologii. Partea din colecția Symfonisk, căci așa a fost denumită aceasta, înseamnă că poți cumpăra veioze cu boxă Wi-Fi sau polițe în care sunt integrate boxe inteligente.

Ikea continuă să colaboreze cu Sonos pe partea de sunet și se pare că pregătesc noi produse pe viitor. Cele două companii plănuiesc noi produse pe zona smart – fie că e vorba de speakere, de boxe inteligente sau de lumini integrate în diverse accesorii de mobilier. Au scos chiar și o ramă de tablou care, în realitate, e tot o boxă inteligentă.

Suedezii vin cu lemnul sau orice alt material brut, iar cei de la Sonos se ocupă de partea de software. E posibil să fie vorba de noi generații ale veiozelor deja existente pe piață, doar că acestea ar primi un upgrade. Practic, sunet mai bun și o altfel de acuratețe.

Până acum, toate produsele Symfonisk au fost create cu scopul de a fi utile (le poți testa în cele două magazine din România) – dau lumină sau au scop decorativ, dar sunt în același timp și boxe inteligente. Dacă, spre exemplu, ai canapeaua față în față cu un televizor și-n stânga și dreapta canapelei ai două veioze inteligente, cu boxe integrate, atunci poți zice că ți-ai creat un spațiu ce seamănă cu un mini-cinema.

E vorba și de soluții practice

Ikea a dus lucrurile mai departe și nu s-a oprit doar la partea de sunet. A mizat pe parteneriate similare pentru a aduce soluții practice în casele clienților.

Se pregătește să vândă un purificator de aer, integrat sub forma unei măsuțe de sufragerie, fix cum vezi în poza de mai jos.

Compania nu-ți mai vinde doar lemn, îți vinde acum și software. Și are propria aplicație gândită pentru așa ceva.

Modelul de mai sus oferă exact aceleași caracteristici și performanțe precum modelul tradițional și, pentru a-l controla, ai nevoie de un Hub Tradfri de la Ikea, care este utilizat pentru controlul tuturor dispozitivelor inteligente ale companiei.

Ca idee, modelul care face parte din colecția Starkvind, costă sub 200 de dolari și va fi disponibil la vânzare în Statele Unite începând din luna octombrie. Posibil, așadar, să ajungă și-n Europa la sfârșitul anului sau începutul anului viitor.

Care să fie următorul pas?

Pe măsură ce tehnologia avansează, companiile vin cu tot felul de soluții inteligente. Toate sunt menite să-ți facă viața mai ușoară, în teorie. Mulți specialiști cred că se va ajunge la alt nivel, din moment ce exemple de prototipuri mai mult decât interesante există peste tot în lume.

Una dintre idei se concentrează pe mesele smart – fie cele pe care-ți bei cafeaua dimineața, fie cele pe care le lucrezi. Există producători care încearcă să le transforme în tablete de mari dimensiuni: practic, să aibă integrat un ecran touchscreen, pe care să-ți citești știrile dimineața, să-ți verifici email-urile și multe altele.

Cam tot ce poți face acum pe telefon.

De asemenea, există deja piese de mobilier a căror suprafață e gândită să-ți încarce direct telefonul, fără a mai fi nevoie de cabluri. Soluția a fost preluată și de producătorii auto, care au integrat-o în modelele lor.

Ideile de mai sus au apărut deja în unele colțuri ale lumii și, chiar dacă nu-s atât de răspândite la scară largă, e clar că aceasta e direcția.

Mobila, la fel ca alte lucruri din jurul tău, devine smart. Cum îmi place să spun de fiecare dată: tehnologia nu e bună sau rea, contează dacă-ți satisface o nevoie reală sau nu.